• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68029
+
-

شورای توسعه سواحل مکران تشکیل می‌شود

هیأت وزیران با هدف توسعه سواحل مکران برای استفاده از سرمایه و فرصت‌های بین‌‌المللی تشکیل شورای توسعه سواحل مکران را تصویب کرد

پنجره
شورای توسعه سواحل مکران تشکیل می‌شود

هیأت وزیران با تشکیل شورای توسعه سواحل مکران موافقت کرد. 

به گزارش فارس، هیات وزیران با هدف راهبری توسعه سواحل مکران و برای بهره‌برداری کامل از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، بهره‌‌مندی جامعه محلی و استفاده از سرمایه و فرصت‌های بین‌‌المللی، تشکیل شورای توسعه سواحل مکران را به تصویب رساند. 

سواحل مکران، علی‌رغم سرشار بودن از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی، متاسفانه کم‌برخوردار محسوب می‌شود. این سواحل در کتاب‌های تاریخی از شهرستان میناب آغاز و تا جنوب غربی کشور پاکستان ادامه داشته است. هم‌اکنون موضوع توسعه بیشتر روی 2 شهر جاسک از استان هرمزگان و چابهار از استان سیستان و بلوچستان متمرکز است. 

پیش‌تر موضوع تشکیل سازمانی برای توسعه سواحل مکران به دلیل تداخلات احتمالی که در اداره امور 2 استان به‌وجود می‌آورد، رد شده بود. 


ساحل مرجانی؛ برند گردشگری سواحل مکران

همچنین ظرفیت‌های گردشگری سواحل مکران نیز حائز اهمیت است. وجود ساحل مرجانی، ماسه‌ای، صخره‌ای و شنی و موج‌های چند متری در دریای عمان (سواحل مکران) محدوده آب‌های ساحلی چابهار و کنارک با قابلیت‌های زیست‌محیطی بالا مزیت‌های زیادی در زمینه توسعه گردشگری دریایی در این منطقه دارد و مسافران در این فصل از سال بیشترین بازدیدها را داشته‌اند. 

در سواحل مکران محدوده چابهار و کنارک ساحل ماسه‌ای، صخره‌ای، مرجانی و شنی وجود دارد که در سواحل مرجانی آن انواع مختلف از مرجان‌ها نظیر مرجان‌های شاخ گوزنی، نرم، سیاه و مغزی ‌زیست می‌کنند.  ر مرجان‌ها از اهمیت بالای زیست‌محیطی و اقتصادی برخوردار هستند و بسیاری از انواع ماهی‌ها در اطراف آن‌ها زندگی می‌کنند. 

مرجان‌ها از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری در سواحل مکران هستند که بیشتر در سواحل خلیج چابهار در محدوده دریا کوچک، روستای ساحلی گوردیم نزدیک کهیر کنارک، روستای ساحلی پسابندر محدوده صخره‌ای جزیره شیطان و به صورت پراکنده در محدوده ساحلی گواتر تا زرآباد قابل مشاهده هستند. 


تقویت اکوسیستم و حفظ ‌زیست‌بوم 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک گفت: مرجان‌ها علاوه بر جذب گردشگر داخلی و خارجی برای تقویت اکوسیستم و حفظ ‌زیست‌بوم این منطقه نقش مهمی دارند. 

«عبدالحمید بلوچ‌زاده» افزود: سواحل دریا، وجود صخره‌ها، حرکت خرچنگ‌ها و ‌زیست گونه‌های مختلف دریایی در چابهار و کنارک گردشگرپسند است و در طول شبانه‌روز، جذابیت‌های خاصی برای گردشگران دارند. 

وی ادامه داد: صخره‌های مرجانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع غذایی ماهیان آب‌های اقیانوسی بستر سودمندی برای ماهیگیری صیادان است و به تقویت صنعت شیلات کمک شایانی می‌کند. 


تنوع زیستی 

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست چابهار نیز گفت: مرجان‌ها به طور پراکنده در خلیج و نوار ساحلی این بندر قابل مشاهده هستند.  «اشرفعلی حسینی» افزود: خصوصیات بارز مناطق مرجانی تنوع زیستی بالاست، به طوری که از ۳۳ شاخه جانوری و گیاهی که در زیستگاه‌های دریایی یافت می‌شوند، ۳۰ شاخه در مناطق مرجانی زندگی می‌کنند.  

وی با بیان این‌که مرجان‌ها ۲۵ درصد از تمام حیات را در خود حفظ می‌کنند، گفت: مرجان‌ها علاوه بر قابلیت زیست‌محیطی و گردشگری قادر هستند از جزیره‌های کم‌ارتفاع در برابر خشم امواج و فرسایش دریاها محافظت کنند. 


تولید داروهای ضدسرطان و پیوند استخوان 

رئیس اداره محیط ‌زیست چابهار و کنارک گفت: از مرجان‌ها برای تولید داروهای ضد سرطان و پیوند استخوان استفاده می‌شود و آبسنگ‌های مرجانی تولید سالانه ۱۲ هزار گرم در متر‌ مربع را دارند. 

وی با بیان این‌که حدود ۱۰ درصد صید انواع ماهیان شیلاتی در مناطق مرجانی انجام می‌شود، گفت: هر یک متر‌ مربع مرجان از نظر اقتصادی بالای ۴۰ هزار دلار ارزش دارد.  حسینی گفت: مرجان‌ها به عنوان گونه‌های کمیاب دریایی مورد تهدید فعالیت‌های ناشی از رسوب‌گذاری کشاورزی و جنگل‌تراشی، پرغذایی (فاضلاب صنعتی و خانگی)، برخی روش‌های مخرب ماهیگیری (مثلاً انفجار) و لنگر‌اندازی شناورها در خلیج چابهار قرار دارند. 


«زرآباد» نگین سواحل مکران می‌شود

فرماندار کنارک گفت: بخش «زرآباد» این شهرستان در آینده‌ای نزدیک به نگین سواحل مکران تبدیل می‌شود. 
 «حمیدالدین یوسفی» با اشاره به نگاه ویژه استاندار سیستان و بلوچستان به بخش زرآباد گفت: تمامی اداره‌های شهرستان کنارک باید در بخش زرآباد نمایندگی مستقر کنند. 

فرماندار کنارک گفت: بنا داریم با مشارکت شیلات، بنادر و دریانوردی و گمرک، اسکله صیادی «کلات» به پایانه صادرات محصولات کشاورزی و آبزیان تبدیل شود.  وی با اشاره به حضور نیروهای کارآمد و شاخص در بخش زرآباد، ادامه داد: حضور سرمایه‌گذار خصوصی در منطقه باعث رشد و شکوفایی منطقه خواهد شد. 

وی افزود: با توجه به کمبود آب باید از شیوه‌های نوین کشاورزی با همکاری کارشناسان در بخش زرآباد که مهد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان است استفاده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید