• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68018
+
-

راه‌های هرمزگان ایمن می‌شود

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های استان: تاکنون۱۵۰ نقطه حادثه‌خیز در استان با همکاری و تعامل پلیس راه شناسایی و مشکلات 15 منطقه برطرف شده است

عمران
راه‌های هرمزگان ایمن می‌شود

یکی از دغدغه‌های مهم در کشورهای در حال توسعه، کاهش تعداد تصادفات جاده‌ای و تلفات جانی و مالی ناشی از آن است.

 برای تحقق چنین هدفی فرهنگ‌سازی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نقش مؤثر و مهمی دارد؛ اما نباید این نکته را فراموش کرد که در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمن‌سازی راه در مسیرهای پرتردد، همچنین رفع نقاط حادثه‌خیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. 


نقاط حادثه‌خیز؛ عامل ۵۶ درصد تصادفات جاده‌ای 

به گزارش ایرنا، رئیس پلیس راهور ناجا هفته گذشته در رزمایش گشت‌های نامحسوس پلیس راهور گفت: ۲۱۷ هزار جاده در کشور وجود دارد و ۵۶ درصد تصادفاتی که رخ می‌دهد، مربوط به نقاط حادثه‌خیز این جاده‌هاست. 

سردار «سیدکمال هادیانفر» اظهار کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی این نقاط حادثه‌خیز را برطرف کند، ۵۶ درصد تصادفات کاهش می‌یابد. وی افزود: در ۱۰ استان هدف که بیش از ۵۶ درصد تصادفات را به خود اختصاص دادند، طرح نامحسوس با وسایل کنترلی پیشرفته مانند پهپاد، جایروپلین و نظایر آن فعال می‌شوند. 

اعلام این آمارها بر این نکته تأکید دارد که برای حفظ جان انسان‌ها در جاده‌ها و کاهش خسارت‌های جانی و مالی باید طرح‌ها و برنامه‌های قابل اجرا از سوی دستگاه‌های مسئول تدوین و عملیاتی شود. 


تردد 6 هزار خودرو در جاده‌های هرمزگان

با توجه به فعالیت بندر شهید رجایی، شهید باهنر و بندرلنگه و همچنین چندین پالایشگاه مهم نفت و گاز، روزانه حدود 6 هزار دستگاه انواع وسیله نقلیه سنگین با هدف جابه‌جایی کالاهای وارداتی، صادراتی و همچنین ترانزیتی در جاده‌های مواصلاتی این استان تردد می‌کنند. 

تردد این تعداد وسیله نقلیه سنگین در روز در جاده‌های استان نشان از اهمیت استان در اقتصاد کشور و لزوم ارتقای وضعیت راه‌های آن دارد. بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، افزون بر ۱۰ میلیون و ۳۱۳ هزار و۶۲۰ تردد در خرداد امسال در محورهای مواصلاتی این استان به ثبت رسید که ۲۸ درصد از کل این رفت و آمدها سهم وسایل نقلیه سنگین بوده است. 

در این مدت، محور بندر شهید رجایی به بندرعباس با عبور ۱۸۹ هزار و ۶۲ وسیله نقلیه سنگین بیشترین رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین را به نام خود ثبت کرده است. 


ایمن‌سازی راه‌های شرق استان

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز در سفر اخیر خود به هرمزگان گفت: با توجه به حساسیت راه‌های ارتباطی شهرستان‌های واقع‌شده در حوزه شرق هرمزگان و آمار بالای تصادفات جاده‌ای و اهمیت نجات جان رانندگان بهره‌بردار از محورهای مواصلاتی این حوزه، باید راه‌های این منطقه هرچه سریع‌تر ایمن‌سازی شود. 

«عبدالهاشم حسن‌نیا» افزود: همچنین باید مشکلات راه‌های اصلی و روستایی این منطقه با افزایش چراغ چشمک‌زن، روشنایی، نصب علائم و رفع نقاط حادثه‌خیز برطرف شود تا ترافیک سنگین در این محور ایجاد نشود. 

کم‌عرض بودن مسیرها، دوطرفه بودن و نقص علائم (هم تابلو و هم خط‌کشی) از جمله مهم‌ترین دلایل بروز حوادث در این محورها در کنار خطای کاربر وسایل نقلیه است. حسن‌نیا در جریان این سفر و در بازدید از بزرگراه محور بندرعباس - میناب ضمن اعلام رضایت از عملکرد اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بندرعباس به رئیس این اداره پیشنهاد کرد در موضوع ایمنی این محور توجه بیشتری داشته باشند. 


شناسایی نقاط حادثه‌خیز 

راه‌های شریانی و ترانزیتی استان که در کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق قرار گرفته نقش مهمی در رشد و توسعه این منطقه دارد. انتظار می‌رود با اعتبار مناسب نسبت به احداث راه‌های ایمن اقدامات اساسی انجام شود. 

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های استان در نشست کمیسیون راه‌های استان ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: در موضوع ایمنی راه‌ها هر جا را که پلیس بر اساس بازدید میدانی و تجربه به عنوان نقطه حادثه‌خیز تشخیص دهد، باید مورد توجه ویژه قرار داد و در کوتاه‌مدت با آشکارسازی و در درازمدت با اخذ اعتبار لازم نسبت به رفع آن و نجات جان انسان‌ها اقدام کرد. 

 «داریوش باقرجوان» تصریح کرد: شرکت زیرساخت به عنوان متولی ساخت اقدام لازم برای رفع مشکل منطقه پل غار در محور ترانزیتی بندرلنگه - بندرخمیر را که بر اثر بارندگی و ریزش کوه باند جدید سواره‌رو را مسدود می‌کند، انجام دهد. 
وی افزود: ۱۵۰ نقطه حادثه‌خیز در استان با همکاری و تعامل پلیس راه شناسایی و برای تأمین اعتبار به ستاد مرکزی اعلام شده است. 

باقرجوان تصریح کرد: از این تعداد نقاط حادثه‌خیز ۲۲ نقطه مصوب شده که تا به امروز ۱۵ نقطه حادثه‌خیز برطرف شده و 7 نقطه دیگر نیز تا پایان امسال برطرف خواهد شد. 

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: با توجه به کاهش اعتبارات، سرقت علائم ایمنی تردد در راه‌ها را به خطر می‌اندازد. از همین رو از شورای تأمین استان می‌خواهیم با سارقان و عاملان برخورد جدی شود. 


توجه ویژه به ایمنی در جاده‌ها

به اعتقاد کارشناسان حوزه راهداری نگاه ویژه عملیاتی به مقوله ایمنی در جاده‌ها منجر به دستاورد جدیدی در ایمنی می‌شود. الگو قرار دادن روش‌های صحیح نگهداری و بهره‌برداری از جاده‌ها رویکرد مهمی است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش تلفات جاده‌ای ایفا کند. 

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در این خصوص بیان کرد: ما همواره تلاش کرده‌ایم جاده‌های مناسبی داشته باشیم و نواقص راه‌ها را به خوبی برطرف کنیم، زیرا ما معتقدیم با اجرای این مهم نه‌تنها در حوزه مأموریت خود نقش‌آفرین بوده‌ایم، بلکه در سایر حوزه‌ها نیز مؤثر عمل کرده‌ایم. 

باقرجوان با اشاره به این‌که در بخش راهداری و نگهداری راه‌ها اولویت اول ایمنی است، گفت: این اداره کل همواره به ترمیم به موقع آسیب‌های جاده‌های مواصلاتی و نصب علائم ایمنی و هشداردهنده در جاده‌ها توجهی ویژه داشته است؛ زیرا معتقد هستیم اگر به موقع آسیب‌های کوچک جاده‌ها را ترمیم کنیم خسارات وارده به یک درصد کاهش خواهد یافت. 

وی خاطرنشان کرد: حوادث جاده‌ای همواره یکی از دغدغه‌های نگران‌کننده در استان هرمزگان بوده که باید با ارتقای ضریب ایمنی راه‌ها و آموزش مردم، شاهد کاهش جدی تلفات و خسارات رانندگی در جاده‌های استان باشیم. 

باقرجوان تاکید کرد: تجهیزاتی که سبب ارتقای ایمنی و امنیت می‌شود مانند خط‌کشی جاده‌ها، رفع اختلاف سطح‌های آسفالت، ایمن‌سازی نقاط پرحادثه و شست‌وشو و نصب تابلوهای فسفری را توسعه داده‌ایم تا مردم از مسیری سالم و امن تردد کنند. 


وقوع ۶۳ درصد تصادفات در 30 کیلومتری 3 شهر استان 

فرمانده پلیس راه هرمزگان در نشست اخیر اعلام کرد: براساس تحلیل‌های انجام‌شده و آمارهای موجود ۶۳ درصد تصادفات استان در ۳۰ کیلومتری شهرهای بندرعباس، میناب و رودان به وقوع پیوسته است. 

سرهنگ «علی اسفندانی» بیان کرد: باید در ۳۰ کیلومتری این شهرها در برنامه کوتاه‌مدت نسبت به نصب علائم هشداری و سرعت‌کاه و شیارهای لرزاننده و خط‌کشی اقدام شود. 

وی افزود: اولویت اول در ایمن‌سازی راه‌های هرمزگان، شهر بندرعباس با ۳۶ درصد تصادفات استان از 3 جهت شمال، غرب و شرق، اولویت دوم میناب با ۱۴ درصد و رودان با ۱۳ درصد تصادفات است. 

اسفندانی ادامه داد: بر اساس آمارها، سالانه ۳۰۰ نفر در جاده‌های استان جان خود را از دست می‌دهند و 2۵۰۰ نفر نیز مجروح می‌شوند که نیمی از آن‌ها به زندگی برنمی‌گردند یا با مشکلات حاد جسمی از جمله قطع نخاع یا مرگ مغزی دست به گریبان می‌شوند. 

مدیر زیرساخت توسعه راه‌های استان نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات راه‌های استان در ترانشه‌ها موضوع هوازدگی و ریزش است. 

 «دهدشتیان» بیان کرد: برای ایمن‌سازی و جلوگیری از خطرهای ناشی از ریزش ترانشه، طرح‌های مناسب و خوبی توسط مشاوران برای ترانشه حاجی‌آباد ارائه شده که پس از تصویب برای اجرا به مناقصه گذاشته خواهد شد. 

وی درباره ریزش کوه پل غار در بارندگی سال جاری بر روی باند تازه‌تأسیس در محور بندرلنگه –بندرخمیر گفت: برای ایمن‌سازی و جلوگیری از خطرهای احتمالی با توجه به هوازدگی ترانشه، 2 کیلومتر از راه جدید حذف و 2 باند در طرف دریا تثبیت و احداث می‌شود. 


شبکه‌های مطلوب حمل‌ونقل 

جاده‌های ایمن و مناسب و شبکه‌های حمل‌ونقل مطلوب از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در هر کشور است. با توجه به حجم بالای ترددها در هرمزگان، برای کاهش تلفات جاده‌ای و ایمن‌تر شدن جاده‌های برون و درون‌شهری در استان باید تلاش و اقدامات بیشتری انجام شود. 

ارتقای حفاظ ایمنی میانه راه‌ها، نواحی پل و تقاطع‌های حادثه‌خیز، بهبود سیستم روشنایی، افزایش دوربین‌ها و همچنین تابلوهای اطلاعاتی جاده‌ها در آزادراه‌ها در کنار ارتقای علائم ایمنی در همه مسیرهای ارتباطی استان، از جمله اقداماتی است که می‌تواند زمینه کاهش هرچه بیشتر تلفات در جاده‌های استان را فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید