• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 68015
+
-

رفع اختلاف با اسلحه!

گزارش
رفع اختلاف با اسلحه!

فرحناز چراغی|‌ کرمانشاه- خبرنگار:


خشم و عصبانیت همواره عاقبتی ناخوشایند وگاهی غیر قابل جبران داشته است. بهتر است بگوییم ناتوانی در کنترل خشم، چراکه خشم نیز مانند دیگر احساسات و عواطف در افراد وجود دارد که نیازمند کنترل است. «خشونت» بر اساس گفته کارشناسان حوزه اجتماعی، از عوامل مهم تشکیل پرونده‌های قضایی در استان و کشور است که عواقب ناگواری از جمله نزاع، درگیری و حتی قتل را به دنبال دارد.

بر اساس گزارش پلیس آگاهی کرمانشاه در سال گذشته در استان ۵۶ نفر به قتل رسیده‌اند که اختلافات خانوادگی همچنان در صدر عوامل قتل در شهر و استان کرمانشاه قرار دارد. همچنین مسائل اخلاقی و ناموسی، اختلافات مالی و ملکی و نزاع و درگیری از دیگر عوامل و انگیزه‌های قتل در کرمانشاه طی سال گذشته بوده است. با نگاهی گذرا به اخبار می‌بینیم که بیشترین قتل‌ها با سلاح گرم بوده که بیانگر در دسترس بودن آسان و راحت انواع سلاح و مهمات در استان است. از طرفی بیشترین گروه استفاده‌کننده در رده سنی جوان هستند که آستانه تحمل و کنترل خشم کمتری نسبت به دیگر گروه‌های سنی دارند. 


خشونت‌های منتهی به قتل 

نمونه این خشونت‌ها تیراندازی شب ۱۸ فروردین در شهرک پردیس بود که به‌اشتباه یک کشته و یک زخمی به جا گذاشت. یا گروگانگیری با اسلحه در محل برگزاری مراسم ختم در یکی از محلات کرمانشاه بود که با وساطت و حضور مستقیم دادستان ختم به خیر شد.

 یا شهادت رئیس پلیس آگاهی شهرستان اسلام‌آباد غرب شهید کورش حاجی مرادی در حین گشت‌زنی در یکی از شب‌های قدر در ماه رمضان توسط ارازل و اوباش. نمونه این جنجال‌ها و خشونت‌های منتهی به قتل با اسلحه طی ماه‌های اخیر بی‌شک در ذهن بسیاری از همشهریان باقی مانده است.

البته تیراندازی‌های رعب‌آور و وحشتناکی هم بدون خون‌ریزی در برخی محلات شهر طی 3 ماه اول سال رخ داد که ریشه آن را باید در خشونت جست‌وجو کرد. با وجود انتظار فراوان برای گرفتن آمار جدید قتل‌های  امسال تا لحظه تنظیم این گزارش، موفق به دریافت این آمار از پلیس آگاهی نشدیم. لذا به آمار ارائه شده یک سال گذشته پلیس آگاهی استان بسنده کرد‌ه‌ایم. 


آمار خشونت و نزاع در استان کرمانشاه هشداردهنده است

رئیس پلیس آگاهی استان با بیان این‌که طی سال ۹۷ در مجموع ۵۶ فقره قتل به وقوع پیوسته است، می‌گوید: این آمار نسبت به سال پیش از آن روند کاهشی داشته است. وی می‌افزاید: تعداد مقتولان مرد استان ۴۲ و تعداد مقتولان زن استان ۱۴ نفر بودند که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. 

سرهنگ «محمدرضا امیری» با اشاره به این‌که بیشترین درصد قتل‌ها با موضوعات خانوادگی است، ادامه می‌دهد: در سال 97 اختلاف خانوادگی 20 فقره قتل را به دنبال داشته است. همچنین مسائل اخلاقی 5 فقره، سرقت یک فقره، نزاع و درگیری 2 فقره، اختلافات مالی و ملکی و قبلی 13 فقره، سایر انگیزه‌ها 7 فقره، نامشخص نیز 8 فقره قتل را در پی داشته است. 

رئیس پلیس آگاهی استان‌ اضافه می‌کند: اسلام‌آباد غرب با ۵ فقره و صحنه با ۴ فقره قتل بیشترین ارتکاب قتل‌ را در یک سال گذشته داشته‌اند. در شهرستان‌های ثلاث‌باباجانی، روانسر و گیلانغرب در سال 97 هیچ‌گونه قتلی رخ نداده است.  وی با بیان این‌که بیشترین قتل‌ها با سلاح گرم انجام شده است، اضافه می‌کند: در این میان 14 فقره قتل با سلاح سرد انجام شده است. تعداد مقتولان با سلاح گرم نیز 31 نفر بوده است. 


مراجعه 17 هزار نفر به پزشکی قانونی برای نزاع

مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی نیز با بیان این‌که سال گذشته حدود 17 هزار نفر در حوزه نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، می‌افزاید: در 3 ماه ابتدای امسال 4هزار و 462 نفر شامل 3هزار و 172 نفر زن و هزار و 290 نفر مرد در زمینه نزاع به پزشکی قانونی استان مراجعه داشته‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با مراجعه 3هزار و 973 نفر، رشد 10 درصدی داشته است. «فرزاد سلگی» گریزی هم به آمار جان‌باختگان با سلاح سرد در استان می‌زند و می‌افزاید: بهار امسال 4 نفر شامل 3 مرد و یک زن با سلاح سرد جان خود را از دست دادند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته یک مورد بوده است. 


خشونت ؛ واکنشی به ناکامی‌ها 

یک استاد دانشگاه با بیان این‌که خشونت واکنش به ناکامی‌هاست، می‌گوید: بیکاری، گرانی و نابسامانی‌ها عوامل پشت قضیه ناکامی هستند که خشونت را در جامعه بیشتر می‌کنند.  «بهرام نوابی‌فر» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: پاسخ ناکامی پرخاشگری است. انعکاس حالات درونی حاصل از ناکامی به صورت فیزیکی در چهره و سخن افراد بروز می‌کند. 

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: خشم و واکنش حاصل از آن بستگی به عوامل متعددی دارد. این واکنش بسته به فرهنگ، توان روحی و روانی جامعه متفاوت است. این واکنش در جامعه‌ای منجر به گفت‌وگو و مکالمه می‌شود و قابل حل است، اما در جامعه‌ای دیگر ممکن است واکنش خشم به استفاده از گرز و قمه بینجامد. در هر صورت هر چقدر ناکامی‌ در جامعه‌ بیشتر باشد، به‌یقین تنش‌ها و برخوردهای فیزیکی در آن جامعه نیز بیشتر است.  نوابی‌فر اضافه می‌کند: آستانه تحمل افراد بستگی به محیط، جامعه و هنجاری دارد که در آن رشد کرده‌اند. 

وی معتقد است: آستانه تحمل در استان ما پایین است، چراکه میزان نزاع‌ بیشتر است. بارها و بارها شاهد رخ دادن نزاع بر مسائل کوچک بوده‌ایم. فراهم بودن وسایل نزاع در خودروها از نمونه‌های آمادگی برای درگیری در استان است. البته باید اضافه کنیم که علاوه بر عوامل فرهنگی و هنجارهای محیطی، در جامعه‌ای که شادی نیست، نشاط نیست، بیکاری و فقر هست، خشونت نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. در جامعه‌ای که ناکامی زیاد است، خشم هم زیاد است. نزاع در جوامع مختلف متفاوت است. به عنوان مثال نزاع در فلان خیابان شهر منجر به قتل و صدمه، ضرب و شتم می‌شود و در جامعه دیگر در حد حرف باقی می‌ماند. این استاد دانشگاه با تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی در محافل آموزشی می‌گوید: خشم کنترل نشده می‌تواند سهم زیادی در انجام بسیاری از جرائم به‌ویژه در قتل داشته باشد. در استان ما ظرفیت زیادی برای بروز خشم وجود دارد. 

وی اضافه می‌کند: با آموزش قانونمداری، استیفای حق از طریق حقوقی خشم و نزاع کم خواهد شد. بنابراین با آموزش مهارت‌های زندگی و آشنایی افراد به حق و حقوقشان و گرفتن حق از طریق قانون می‌توان آستانه تحمل افراد را بالا برد. بنابراین نهادهای آموزشی و فرهنگی استان باید در این راه قدم‌های اساسی بردارند و افراد را با نحوه استیفای حق خود آشنا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید