• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67911
+
-

سفر غیرمنتظره

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیروز برای دومین بار در سال جاری به تهران آمد

سیاست خارجی
سفر غیرمنتظره


نخست‌وزیر عراق دیروز در سفری از پیش اعلام نشده برای دومین بار در 4ماه اخیر به ایران سفر کرد و بلافاصله بعد از ورود به تهران به دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان رفت.

تصاویر منتشر شده از دیدار سران ایران و عراق نشان می‌داد که در مراسم استقبال از عبدالمهدی جمعی از اعضای هیأت دولت ایران ازجمله وزیران نفت، راه، دفاع و نیرو و معاون وزیر خارجه در غیاب ظریف که در سفر به سر می‌برد حضور داشتند.

رسانه‌های عراقی نوشته بودند عادل عبدالمهدی به دعوت رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده و این در حالی است که عبدالمهدی به تازگی یعنی فروردین‌ماه به ایران آمده بود به همین دلیل و به‌خصوص اعلام نشدن این سفر از پیش، گمانه‌هایی درباره اهداف سفر مقام عراقی ایجاد شد.

2ماه قبل مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفری غیرمنتظره و تحت تدابیر شدید امنیتی وارد بغداد شد و با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق دیدار کرد دیداری که گفته شد با هدف درخواست از عراق برای میانجیگری بین آمریکا و ایران انجام شده بود.

همان زمان اخباری منتشر شد مبنی بر پیشنهاد عبدالمهدی به مقام آمریکایی برای مذاکره درباره برجام و رسانه‌ها نوشتند عبدالمهدی پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا هیأتی را به تهران فرستاده تا پیشنهاد خود به طرف آمریکایی را با مقامات تهران نیز در میان بگذارد.

با این حال اقدامات تحریمی آمریکا باعث شد هیچ‌کدام از پیشنهادات و تحرکات میانجیگرانه ازجمله طرح‌های عمان، عراق و ژاپن به نتیجه نرسد و اوضاع منطقه و خلیج‌فارس روزبه‌روز وخیم‌تر شود.

هفته گذشته رسانه‌های عربی از حمله پهپادی به یک پایگاه در شمال بغداد که به حشد الشعبی تعلق داشت خبر دادند و مدعی شدند در جریان این حمله موشک‌های بالستیک ایران هدف قرار گرفته و چند ایرانی نیز شهید و زخمی شده‌اند، آمریکا مدتی بعد از این حمله از بیم اقدامات تلافی جویانه نیروهای عراقی علیه حدود 5000 نیروی آمریکایی مستقر در عراق از حمله پهپادی اعلام برائت کرد اما ایران و حشد الشعبی عراق، آمریکا را در پس حمله هوایی اخیر می‌دانند.

ایران و عراق پس از دوران صدام روابط دوستانه‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی داشته‌اند که اوج آن کمک نظامی و مستشاری ایران به عراق برای مقابله با داعش بود.
2کشور ایران و عراق پس از سفرهای اخیر روحانی به بغداد و سفر فروردین‌ماه عبدالمهدی به تهران در تلاش هستند حجم مبادلات اقتصادی 2کشور را تا 20میلیارد دلار یعنی قریب دوبرابر وضعیت فعلی، افزایش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید