• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 بهمن 1396
کد مطلب : 6790
+
-

سوغات همکاری تهران و ورشو

گزارش همشهری از زمینه‌های همکاری 2پایتخت ایران و لهستان که قرار است به‌زودی افزایش یابد

شهر
سوغات همکاری تهران و ورشو

سیدمحمد فخار/ خبرنگار

 شهردار تهران قرار است طی ماه‌های پیش رو به ورشو در شرق اروپا سفر کند تا همکاری پایتخت 2کشور ایران و لهستان برای توسعه این 2کلانشهر روی ریل بیفتد. این خبر شنبه هفته جاری در دیدار محمدعلی نجفی، شهردار تهران و یاروسواف دومانسکی، سفیر لهستان در ایران مطرح شد اما ارتباط بیشتر این دو شهر چه فوایدی برای شهروندان پایتخت دارد و این دو شهر چگونه می‌توانند برای یکدیگر مفید باشند؟

ورشو با جمعیت 1.7میلیون نفری در فهرست شهرهای سنتی اروپای شرقی قرار دارد و پرجمعیت‌ترین شهر کشور محسوب می‌شود. همچنین مهم‌ترین تراکم اشتغال شهری در کشور لهستان در این شهر متمرکز شده است. تهران نیز با جمعیت 9میلیون نفری،  پرجمعیت‌ترین شهر کشور با بیشترین جمعیت شاغل در میان شهرهای کشور است. این دو نقطه مشترک تهران و ورشو است اما این شهر به‌رغم ترددهای پر حجم روزانه و شبانه با ترافیک روبه‌رو نمی‌شود.

 

 

گردشگری موفق در ورشو

تهران برنامه گردشگری خود را کمتر از 5سال است که به‌طور متمرکز آغاز کرده اما این بخش در ورشو سابقه‌ای 58ساله دارد. کشور لهستان و در قلب آن ورشو،  یکی از نقاط جذاب اروپایی است که از نظر جغرافیایی و فرهنگی نقطه اتصال شرق و غرب اروپاست. این کشور تاریخچه و فرهنگی غنی داشته و در ایام جشن‌های ملی،  همه ساله شاهد گردشگران بسیاری است. الگوبرداری از مدیریت این بخش می‌تواند کمک بزرگی به توسعه گردشگری در تهران باشد.

 

 

تردد عمومی در تهران و ورشو

سیستم حمل‌ونقل عمومی‌ ورشو نیز نظیر تهران توسعه یافته و مقرون به صرفه است و بلیت مترو در این شهر لهستانی 1100تومان است اما در تهران 800تومان قیمت دارد. روستاهای کوچک نزدیک ورشو نیز دارای یک خط اتوبوس هستند که در روز چندبار حرکت می‌کند. از سویی شرایط حمل‌ونقل در ورشو بسیار مناسب است. معابر این شهر از کیفیت بالایی برخوردار است و از انواع تقاطع‌های غیرهمسطح،  پل‌های روگذر و زیرگذر و اتوبان‌ها بهره می‌برد. شهر ورشو مجهز به سامانه متروی شهری است که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شده و دارای ۲۷ ایستگاه بوده و ۲۹ کیلومتر را پوشش می‌دهد. تمامی قطارهای این سامانه ساخت کشور روسیه است. همچنین کل مسیرهای خودرویی شهری ورشو نیز حدود ۲۶۰۳ کیلومتر است. سابقه مترو در ورشو 25و سابقه مترو در تهران 19سال است. از سویی هر روز 430هزار نفر در ورشو با مترو سفر می‌کنند که این عدد در تهران نزدیک به 3میلیون نفر است و تهران در این زمینه می‌تواند الگویی برای این شهر اروپایی باشد. همچنین شبکه مسیر دوچرخه‌سواری ورشو می‌تواند الگوی مناسبی برای توسعه تردد پاک در تهران باشد.

 

 

حلقه اتصال هیبریدی

تهران طی سال‌های اخیر همواره از وسایل نقلیه هیبریدی به‌عنوان راه رهایی از آلودگی هوا و صدا نام برده اما هیچگاه نتوانسته راه عملی برای این مهم بردارد. سفر پیش روی شهردار تهران به ورشو می‌تواند تجربیات و فناوری پیشرفته لهستان در این زمینه را برای کمک به ایران به‌عنوان بهترین سوغات به ارمغان بیاورد؛ به‌ویژه اینکه شرکت‌های قدرتمندی در ورشو برای تولید اتوبوس‌های هیبریدی و الکترونیکی وجود دارد و در مقابل،  توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران موضوع مهمی برای رفع مشکلات شهری به شمار می‌رود.

 

 

 

   والتز چه کمک‌هایی به نجفی می‌کند؟

 

در تهران محمد علی نجفی حدود 6‌ماه است که کار خود را به‌عنوان شهردار آغاز کرده اما برنامه جامعی برای کاهش 50درصدی آلودگی هوای تهران تدوین کرده که می‌تواند با صرف 7500میلیارد تومان طی 4سال پیش رو موفق به این مهم شود. در سوی دیگر هانا گرونکویکز والتز،  در سال 2006با رأی مستقیم مردم نخستین شهردار زن ورشو شده و تاکنون در این سمت براساس رأی 4سال یک‌بار مردم باقی مانده است. والتز فردی شناخته شده در حمایت از انرژی پاک و امور محیط‌زیستی به شمار می‌رود. او همچنین مصمم است زمینه‌های پیشرفت اقتصاد ورشو را فراهم کند. او برنامه نوآوری در ورشوی سال2020را طراحی کرده است؛ برنامه‌‌ای که کارآفرینان و بخش‌های توسعه و تحقیق را تشویق و به آمدن گوگل به ورشو کمک می‌کند. بدین‌ترتیب تجربیات همتای لهستانی می‌تواند برای نجفی در پیشبرد برنامه‌های محیط‌زیستی که در تهران در دست اجرا دارد،  مفید فایده باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید