• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67853
+
-

کم آبی در فردیس رفع می‌شود

با اجرای طرح 10 کیلومتری انتقال آب از منابع بالادستی به فردیس تا پایان سال ، آبی حدود 370 لیتر بر ثانیه به این شهر می‌رسد

گزارش
کم آبی در فردیس رفع می‌شود

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


توسعه ساخت‌وسازها و افزایش بی‌رویه جمعیت در فردیس، بار سنگینی بر دوش متولیان امر در این شهرستان و همچنین استان برای تامین آب مورد نیاز شهروندان گذاشته است.
تناسب نداشتن زیرساخت‌های فردیس و گسترش حاشیه‌نشینی با جمعیت رو به رشد آن مشکلات و کمبودهای زیادی را برای ساکنان و همچنین مسئولان دستگاه‌های خدماتی رقم زده است.
فردیس حدود 20 شهرک اقماری دارد که هر کدام با کمبودهایی دست و پنجه نرم می‌کنند و هرچه به حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار آن نزدیک می‌شویم این مشکلات بیشتر و پررنگ‌تر می‌شوند.

در این بین تامین آب شرب برای جمعیت حدود 600 هزار نفری فردیس با بیش از 47 هزار مشترک آب، متولیان را به دنبال راهکارهایی برای تامین این عنصر حیاتی واداشته است.
به گفته مردم، مناطق جنوبی و برخی از مناطق مرکزی فردیس که تراکم جمعیتی بالاتری دارند، از 2 سال گذشته با مشکل کم‌آبی مواجهند و مناطقی مانند شهرک بنفشه، شهرک وحدت و مناطق شمالی این شهرستان کمتر چالش کم‌آبی دارند.
بارش برف سنگین سال گذشته و همچنین در ابتدای امسال این تصور و باور را برای مردم ایجاد کرد که امسال مشکل کم‌آبی نخواهند داشت و منابع آبی تامین شده است.


افت فشار و قطعی مکرر آب

یکی از اهالی ساکن شهرک ناز می‌گوید: سال‌های اخیر بیشتر اوقات به‌ویژه تابستان با افت فشار آب در این منطقه مواجه بودیم و کل تابستان سال گذشته را قطعی آب داشتیم و امسال هم با شروع گرما این مشکل شروع شده است.
«زهرا سفیدگری» با بیان این‌که گاهی در روز حدود 5 یا 6 ساعت قطعی آب داریم، می‌افزاید: با وجود گرما بدون آب و کولر شرایط برای مردم به‌ویژه خانه‌هایی که کودک و کهنسال دارند خیلی سخت است.
وی می‌افزاید: در طبقات بالای آپارتمان‌ها شرایط نا مناسب تر و حدود 15ساعت شبانه‌روز را آب ندارند.

وی می‌گوید: وقتی مسئولان نمی‌توانند ضروریات زندگی مردم مانند آب و برق را در منطقه‌ای تامین کنند، چرا اجازه ساخت‌و‌ساز می‌دهند. هر روز در منطقه آپارتمانی شروع به ساخت می‌کند و منجر به افزایش جمعیت می‌شود. اگر این منطقه مشکل تامین آب و... دارد، چرا مسئولان به موارد بااهمیت مانند صدور جواز ساخت بی‌توجهی می‌کنند.


تامین آب از چاه‌ها و منابع زیرزمینی

مدیر امور آبفای شهرستان فردیس می‌گوید: تاکنون آب مورد نیاز شهروندان فردیس از منابع زیرزمینی و چاه‌ها تامین شده، اما با توجه به کافی نبودن آب‌های زیرزمینی، استفاده از آب‌های سطحی که منشا آن رودخانه کرج و همچنین طالقان است، در دستور کار قرار دارد تا با انتقال آب به فردیس، این شهرستان را از بحران آب و کاهش آب‌دهی چاه‌ها نجات دهیم.
«مرتضی یاوری» با بیان این‌که عملیات اجرایی خط انتقال آب از منابع بالادستی و سطحی به فردیس با هدف ایجاد تعادل در تامین آب مورد نیاز این شهرستان انجام می‌شود، می‌افزاید: این طرح در 10 کیلومتر اجرا می‌شود که 5/5 کیلومتر آن سال گذشته انجام شد و مابقی آن امسال اجرا می‌شود.


طرح انتقال آب برای رفع مشکل

مدیر آبفای فردیس با اشاره به پروژه انتقال آب از شهرک وحدت فردیس تا شهرک طالقانی با خط انتقال 900 میلی‌متر و از جنس فولاد که چند روز قبل افتتاح شد، عنوان می‌کند: با این خط قرار است آبی حدود 370 لیتر بر ثانیه با این حجم از فاز اول به فردیس برسانیم، که این مقدار آب 142 هزار نفر از جمعیت (تقریبا 4/1 جمعیت) فردیس را پوشش می‌دهد و در افق طرح پیش‌بینی می‌شود تا 3 برابر افزایش پیدا کند. یاوری اظهار می‌کند: اعتبار و هزینه این طرح 35 میلیارد تومان است که این اعتبار استانی بوده و پیش‌بینی شده تا طرح حداکثر60 در روز انجام شود و به پایان برسد.

وی با بیان این‌که معارض در طول این خط انتقال زیاد است می‌گوید: در مسیر باید از اتوبان، جاده مخصوص، ریل راه‌آهن و رودخانه عبور کنیم، به همین دلیل باید کار را تکه‌تکه انجام دهیم.
وی با اشاره به این‌که سخت‌ترین و مشکل‌ترین بخش کار انجام شده است، می‌افزاید: با ادامه و تکمیل این طرح، شبکه فردیس تقویت می‌شود.
یاوری می‌گوید: اکنون یک منطقه خاص در فردیس دچار چالش آب نیست، اما هرچه به جنوب شهر پیش می‌رویم به دلیل تراکم و در نتیجه نیاز بیشتر به آب با کمبود بیشتری مواجه می‌شویم و قسمت‌های شمالی فردیس با کمبود آب کمتری مواجه هستند.
مدیر آبفای فردیس اظهار می‌کند: هدف این است که آب را از بالادست به قسمت‌های میانه و جنوب فردیس برسانیم.


انشعابات غیرمجاز باغ‌ویلاها

مدیر آبفای فردیس با بیان این‌که فردیس بافت باغ‌ویلایی زیادی دارد می‌گوید: به دلیل وجود بافت باغ و باغ‌ویلا در فردیس، پدیده انشعابات غیرمجاز بیش از حد مجاز استان در آن وجود دارد. مصرف بی‌رویه آب، انشعابات غیرمجاز و استفاده از چاه‌ها از نرم استاندارد خارج شده و به منابع زیرزمینی آسیب زیادی وارد کرده است.
یاوری اضافه می‌کند: آبفا بیش از 90‌درصد این انشعابات را شناسایی کرده و عملکرد خوبی در این زمینه داشته است. حدود 600 رشته انشعاب غیرمجاز شناسایی و بیش از 37 رشته رفع شده و بقیه نیز در دستور کار قرار دارد. وی با بیان این‌که 100 رشته انشعاب غیرمجاز نیز برچیده شده است، می‌افزاید: متاسفانه به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز و توسعه مناطق حاشیه‌ای، مدام به تعداد انشعابات غیرمجاز افزوده می‌شود.


اقدامات مشترک آبفا و شهرداری

مدیر آبفای فردیس با اشاره به این‌که یکی از راه‌های جمع‌آوری انشعابات، جمع‌آوری انشعاب شبکه‌های فرسوده و قدیمی و اصلاح و حذف آنهاست می‌گوید: بین آبفا و شهرداری فردیس تعامل خوبی در زمینه جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و همچنین کشف این انشعابات وجود دارد.
یاوری اضافه می‌کند: در سال 97 نسبت به سال 96 عملکرد خوبی در زمینه اصلاح شبکه در فردیس داشتیم و با توجه به این‌که در سال 96 حدود 5/2‌کیلومتر اصلاح شبکه انجام شد و این فرایند در سال 97 به 5/14 کیلومتر افزایش یافت، این امر تعامل خوب و مثبت بین شهرداری و آبفا برای جلوگیری از هدرروی آب را نشان می‌دهد که با کشف و شناسایی انشعابات انجام شد.
وی استفاده از پتانسیل نیروی انتظامی به عنوان یک اهرم بازدارنده را در کنار اقدامات آبفا و شهرداری موثر اعلام می‌کند و می‌گوید: با تعامل سه‌جانبه می‌توان در این زمینه موفق‌تر اقدام کرد.


ضرورت ساخت مخزن در منطقه جهان‌نما

مدیر آبفای فردیس با بیان این‌که برای اجرای طرح خط 900 نیاز به ساخت یک مخزن ذخیره 10 هزار مترمکعبی در منطقه جهان نماست که در دستور کار است می‌گوید: این خط بدون مخزن جایگاهی ندارد.
«مرتضی یاوری» با تاکید بر این‌که فردیس از نظر زیرساخت و همچنین ساخت مخزن وضعیت نامناسبی دارد و کمتر از میزان مورد نیاز مخزن دارد، می‌افزاید: دلیل این ضعف، نبود زمین خالی برای ساخت مخزن و نگاه تجاری به ملک در منطقه است که نیاز است با همکاری همه‌جانبه و نگاه ویژه به این مساله از جانب مردم و دستگاه‌ها برای حل این معضل مهم اقدام شود.
 

نامهربانی با زمین و منابع آبی


هنوز هم کمبود آب و خطرات ناشی از آن در آینده برای بسیاری از شهروندان البرزی محسوس نبوده و همچنان با عدم رعایت الگوی مصرف و حفر چاه‌های غیرمجاز، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و... تیشه به ریشه زمین می‌زنند.
حفر چاه‌های غیرمجاز، کاری غیرقانونی در باغ‌ها و باغ‌ویلاهاست که از جانب برخی شهروندان و حتی معدودی از مسئولان به یک چالش جدی تبدیل شده که حل آن با شعار و باید و نبایدهای جلسات استانی امکان‌پذیر نیست.
متولیان امر از استانداری، آبفا و آب منطقه‌ای گرفته تا جهاد کشاورزی و دستگاه قضایی همه در این باره از باید و نبایدهایی برای غیرمجاز بودن حفر چاه، ساخت‌وسازهای غیرمجازی که نیاز به آب دارند و حتی اقداماتی که برای جمع‌آوری آنها انجام می‌شود، سخن می‌گویند.

اما با وجود اینها، با یک روز گشت و گذار در روستاها و برخی شهرهای البرز مثل فردیس، هشتگرد، نظرآباد، طالقان و... باغ‌ویلاهایی را می‌بینیم که برای تفریح 2 روز پایانی هفته برخی افراد ساخته شده که هنوز هم باور ندارند چند صباح دیگر شاید آبی برای خوردن نباشد چه برسد به آب مورد نیاز برای پر کردن استخرهایی که اکنون با آب سهمیه روستایی و یا آب چاه‌های غیرمجاز پر می‌شوند.
با وجود اخباری که از مسئولان در مورد برخورد با حفر چاه‌ها و انشعابات غیرمجاز منتظر می‌شود، در برخی روستاها و مناطق خوش‌آب‌وهوای استان هم ویلاهایی ساخته می‌شوند که برای تفریح و افرادی انگشت‌شمار، به قیمت آسیب به منابع زیرزمینی و همچنین محرومیت و کم‌آبی تعداد زیادی از شهروندان استخرهای آنها همیشه پرآب است.

به گفته مسئولان، این چاه‌ها و انشعابات شناسایی و برخورد قانونی، انسداد و جمع‌آوری آنها انجام می‌شود اما دوباره به تعداد آنها اضافه می‌شود و این مشکل گویی درمان ندارد.
آنچه مسلم است این است که اقدام و برخورد جزیره‌ای دستگاه‌ها تاکنون جوابگوی این چالش اساسی نبوده و تا همه دستگاه‌های متولی زیر یک مدیریت واحد اقدام نکنند و برخورد قانونی و حتی جریمه و جزایی نداشته باشند، دست سودجویان از منابع زیرزمینی کوتاه نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید