• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67800
+
-

سبدبافی زنان «قلعه‌گنج» پرآوازه شد

صنایع دستی
سبدبافی زنان «قلعه‌گنج» پرآوازه شد

روستاییانی که پیش از این نگاهشان به دست دیگران بود، حالا به هنر دست خودشان تکیه کرده‌اند و هنر دست این زنان تا آن سوی مرزها نیز رفته است. 

زنان سبدباف شهرستان قلعه‌گنج تاکنون بافته‌های خود را علاوه بر بازار ایران، در نمایشگاه نروژ و استانبول نیز عرضه کرده‌اند. 

به گزارش فارس، روستاییان قلعه‌گنج با استفاده از شاخ و برگ درختچه بومی منطقه، هنر پیشینیانشان را زنده کرده‌اند و تلاش می‌کنند از راه بافت انواع صنایع دستی کسب روزی کنند. 

بافت انواع سبد و حصیر در این روستاها رونق دارد و بافنده‌ها بیشتر، زنان روستاها هستند و مردان به کار خرید و فروش و بازاریابی مشغول‌اند. 

هتل کپری قلعه‌گنج که بعد از اجرای طرح آبادانی و پیشرفت این شهرستان ساخته شده، اکنون با رونق گرفتن صنایع دستی حصیری در روستاهای این شهرستان به زنجیره هتل‌های کشور وصل شده و هنر دست زنان روستا در این هتل خریده و به سراسر کشور ارسال می‌شود. 

آوازه زنان سبدباف در دیگر روستاهای قلعه‌گنج نیز پیچیده و حالا هرکس هر هنری دارد رو می‌کند.  قالی‌بافی، گلیم‌بافی و سوزن‌دوزی از هنرهای فراموش‌شده‌ای است که بار دیگر در روستاهای قلعه‌گنج زنده شده است. 

مجری طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه‌گنج گفت: در همین راستا بزرگ‌ترین قرارداد آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در 40 سال اخیر با هدف تقویت معیشت روستاییان در قلعه‌گنج و با بنیاد مستضعفان بسته شده است. 

 «مسعود حیدروند» با بیان این‌که در شهرستان قلعه‌گنج تا پیش از سال ۹۳ یک نفرساعت آموزش در رشته‌های فنی و حرفه‌ای داده نشده بود، افزود: اکنون بیش از ۳ هزار نفر در این شهرستان، آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌اند که از این تعداد ۹۰۰ نفر در رشته‌های صنایع دستی آموزش دیده‌اند. 

وی تاکید کرد: بنیاد علوی تسهیلات خرد با مدل ۲۰ میلیون تومانی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا بتوانند در رشته‌ای که آموزش دیده‌اند فعالیت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید