• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67743
+
-

نور، سینما ندارد

این شهرستان با گردشگرپذیری بالا و وجود زیرساخت‌های توریستی بسیار زیاد از داشتن سینما محروم است

هنر هفتم
نور، سینما ندارد

رکسانا یحیی‌پور | نور - خبرنگار 


زیرساخت‌های فرهنگی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌آیند. برخی از این زیرساخت‌ها از ضروریات هستند. فضاهایی مانند کتابخانه، سالن تئاتر، سینما و فرهنگخانه‌ها امروز در هر جامعه‌ای یک نیاز اساسی به شمار می‌آیند، اما سینما در بین این فضاها معمولا به خاطر بیشتر مورد توجه قرار داشتن جامعه و گسترده‌تر بودن مخاطبان بیشتر به عنوان یک نیاز مطرح شده است. 

بر همین اساس سینما برای هر شهری یک نیاز اساسی محسوب می‌شود. به‌ویژه این‌که پس از چند سال کم‌رونقی، دوباره گیشه‌ها فروش بیشتری دارند و سالن‌ها برای پخش برخی فیلم‌ها پر می‌شوند.  

مازندران یکی از استان‌هایی است که از دهه‌ها پیش در آن سینما وجود داشت و حتی زمانی حدود 40 سینما در استان فعال بود. طی چند دهه اخیر با این‌که جمعیت افزایش یافت و نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی بیشتر شد، از تعداد سینماهای استان کاسته شد. 

در سال‌های اخیر با تجهیز برخی سالن‌های آمفی‌تئاتر به امکانات سینما دیجیتال، اکران فیلم‌های سینمایی روز برای برخی شهروندان شهرهای مازندران فراهم شده است. 

 در بعضی شهرها نیز سرمایه‌گذاران مجتمع‌های تفریحی، تجاری بخشی از فضا را به تاسیس سینما اختصاص دادند. یکی از این مراکز در رامسر به بهره‌برداری رسیده و دیگر مراکز در برخی نقاط دیگر استان در حال ساخت است، اما هنوز شهرهایی در استان داریم که از سینما محروم هستند. نور یکی از همین شهرهاست که با وجود حضور صدها هزار گردشگر در طول سال و فراهم بودن انواع امکانات گردشگری، از داشتن سینما محروم است. 

در حال حاضر در هیچ کدام از شهرهای رویان، نور، چمستان و ایزدشهر که در محدوده شهرستان نور قرار دارند، امکان اکران فیلم‌های سینمایی وجود ندارد.

 با توجه به این‌که محمودآباد هم در همسایگی نور، سینما ندارد، علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های سینمایی باید برای به نوشهر یا آمل بروند. 


مذاکرات بی‌نتیجه 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که نبود سینما یکی از بزرگ‌ترین معضلات فرهنگی در این شهرستان است، اظهار کرد: شهرستان نور به واسطه مشاهیری همچون «نیما یوشیج»، «پرویز ناتل خانلری» و استاد «غلامحسین بنان» یکی از شهرستان‌های فرهنگی و هنری شناخته شده در کشور است. جوانان مستعد و علاقه‌مند در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری در کنار پیشکسوتان فعال این حوزه مشغول به کار هستند. 

در همه شاخه‌های هنری هم هنرجویان و هنرمندان فعالی داریم، اما برخی کمبودها جامعه فرهنگی شهرستان را آزار می‌دهد. 

«داوود فلاح» افزود: نبود سینما در شهری که مردمان آن به فرهنگی بودن شهرت دارند، نگران‌کننده است؛ چراکه سینما زمینه‌ساز ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و هنری به شمار می‌رود و می‌تواند به عنوان یکی از تفریحات سالم خانوادگی محسوب شود. 

این مسئول اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور بارها با سرمایه‌گذاران مختلف وارد مذاکره شده تا شرایط ایجاد یک سالن سینما فراهم شود، اما متاسفانه تاکنون این رایزنی‌ها فایده‌ای نداشته است. در این رابطه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی‌تواند منشا اثر باشد و همراهی شهرداری و شورای شهر را می‌طلبد. 


فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ 

اشاره رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور به حضور سرمایه‌گذاران بجاست و می‌تواند جای خالی توجه مسئولان اجرایی شهرستان به حوزه فرهنگ و هنر و به‌ویژه سینما را نشان دهد.

 در چنین شرایطی که میل به سرمایه‌گذاری در یک منطقه بالاست، یکی از راهکارهای پیش روی مسئولان می‌تواند ایجاد تعهد برای ساخت سینماهای کوچک در مجموعه‌های مد نظر باشد. نور در حالی از داشتن سینما محروم است که حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مناطق مختلف این شهرستان در بخش‌های رفاهی و گردشگری بسیار بیشتر از سایر شهرستان‌هاست. 

وجود چندین مجموعه تفریحی و گردشگری در نور طی سال صدها هزار گردشگر را به این منطقه جذب می‌کند. 

حتی بزرگ‌ترین موزه-گالری خصوصی کشور در همین شهرستان قرار دارد، این یعنی توجه به این شهرستان برای سرمایه‌گذاری حتی در حوزه فرهنگ و هنر بالاست، اما این سرمایه‌گذاری‌ها تاکنون نتوانسته‌اند یکی از نیازهای اصلی جامعه فرهنگی نور را که با توجه به گردشگرپذیر بودن، بازگشت سرمایه نیز می‌تواند داشته باشد، برطرف کنند. 

«سید احمد حسینی» یکی از شهروندان نور در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: داشتن یک سینما برای هر شهر یک نیاز اساسی است تا جوانان و خانواده‌ها بتوانند اوقات فراغت خود را در کنار هم بگذرانند ولی متاسفانه در این شهر سینما نداریم و بیشتر جوانان اوقات فراغت خود را در قلیان‌سراها می‌گذرانند. نه تنها در این شهر، بلکه در شهرهای اطراف هم سینما نداریم. 


قلیان به جای فیلم 

«مارال فرهادی» یکی از نوجوانان ساکن نور در گفت‌وگو با همشهری سینما را ویترین فرهنگی هر شهری عنوان کرد و افزود: نداشتن سالن سینما یکی از ضعف‌های بزرگ در این شهر توریستی است. متاسفانه مسئولان به فکر اوقات فراغت جوانان نیستند؛ چرا باید جوانان اوقات فراغت خود را در قلیان‌سراها بگذرانند؟ 

این موضوع که بخش مهمی از اوقات فراغت جوانان این منطقه در قلیان‌سراها می‌گذرد را در نگاهی میدانی به شهرستان نور می‌توان دید. تعداد سفره‌خانه‌ها در این شهرستان بیشتر از مراکز فرهنگی است و مهم‌تر این‌که وقتی فضایی مانند سینما وجود ندارد، حتی بدون وجود سفره‌خانه‌ها نیز قلیان‌ می‌تواند گزینه دم دستی و ساده‌ای برای جوانان باشد. 

«محمدرضا احمدپور» شهروند ساکن چمستان با بیان این‌که در نور با وجود تمام ظرفیت‌های ایجاد شده در این خصوص شاهد کم‌کاری هستیم، گفت: من به عنوان یک پدر باید ماهی یکی، 2 بار خانواده‌ام را برای سپری کردن اوقات فراغت به شهرهای همجوار ببرم تا بتوانیم به سینما یا شهربازی برویم. نکته قابل توجه دیگر در مورد کم‌توجهی به ایجاد سینما در شهرستان نور، دانشجویی بودن این شهر است. چندین مرکز‌ آموزش عالی معتبر در شهرستان نور فعال هستند و این شهر از حدود 2 دهه پیش به عنوان یک شهر دانشگاهی در شمال کشور مطرح شده است. 

 به عبارتی دیگر نور علاوه بر جمعیت بومی و جمعیت شناور مسافری که به این منطقه می‌آید، جمعیت ساکن شناور جوان متشکل از دانشجویان دارد که عمدتا نگاهی پیگیرانه به هنر سینما و فیلم‌های روز کشور دارند، اما در شهری که تصویر برخی سوپراستارهای سینمای کشور برای تبلیغ بعضی اماکن گردشگری به کار گرفته می‌شود و هزینه‌های کلان برای تبلیغ این مجموعه‌های تفریحی توسط سرمایه‌گذاران به آن سوپراستارها داده می‌شود، اقدامی از سوی این سرمایه‌گذاران برای ایجاد سینما انجام نشده است؛ موضوعی که نوعی پارادوکس فرهنگی به حساب می‌آید. 


سینما‌های کوچک فرصتی مناسبی برای رونق سینما

بر اساس استاندارد جهانی برای هر 10 هزار نفر جمعیت، یک سالن سینما تعریف می‌شود. با این تعریف کشور ما به حدود 7 هزار سینما نیاز دارد، در حالی که کمتر از 400 سینما در ایران فعال است.

 طبق همین معیار، مازندران باید 300 سالن سینما داشته باشد؛ عددی که می‌توان گفت غیرممکن و محال به نظر می‌رسد، اما صرف نظر از استاندارد جهانی، جمعیت 3 میلیونی مازندران که در تعطیلات گاهی به 5 تا 8 میلیون نفر ثابت در روز هم می‌رسد، 17 سینما در اختیار دارد؛ این در حالی است که سینما در دنیا به سمت کوچک شدن حرکت می‌کند. 

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که سالن‌های کوچک یا همان سینماهای کوچک به دلیل کاهش هزینه‌های نگهداری، سرعت بالای ساخت و همچنین آسان‌تر بودن تجهیز آنها به امکانات مدرن صدا و تصویر می‌توانند فرصت‌ مناسبی برای رونق سینما در جوامع باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید