• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 بهمن 1396
کد مطلب : 6769
+
-

پیشنهاد الگوی جدید در روابط منطقه‌ای از سوی ایران

پارادایم جدید منطقه اصطلاحی است که رئیس‌جمهور در دیدار با سفرای خارجی مقیم تهران برای اعلام آمادگی ایران جهت همکاری منطقه‌ای و جهانی به‌کار برد. پیش‌تر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه هم در2 نوبت در مقاله‌هایی که در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نوشت بر آمادگی ایران برای همکاری امنیتی در چارچوب ترتیبات منطقه‌ای تأکید کرده است. حسن روحانی از آمادگی ایران برای همکاری با همه کشورهای منطقه در جهت توسعه ثبات و امنیت خبر داده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، حسن روحانی با اشاره به تغییر و تحولات ارتباطات کشورها در 150سال گذشته و ایجاد پارادایم جدید در جهان خاطرنشان کرد: شکل‌گیری تولید جهانی در سایه اعتماد و ارتباط نزدیک‌تر کشورهای جهان و در قوانین و مقررات بین‌المللی شکل گرفت و آنچه در پیشرفت کشورهای شرق آسیا ازجمله مالزی، اندونزی و چین شاهد هستیم در سایه این تحول و پارادایم جدید است. روحانی با بیان اینکه در پارادایم جدید، کشورهای خاورمیانه متأسفانه وارد زنجیره اقتصاد جهانی نشدند، اظهار داشت: عدم‌امنیت کافی، حضور و دخالت قدرت‌های بزرگ در منطقه، سرکشی و تجاوز حدود ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی در منطقه ازجمله دلایلی هستند که دست به‌دست هم داده تا منطقه خاورمیانه نتواند رشد و توسعه لازم را داشته باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ایران می‌تواند دروازه‌ای برای ورود خاورمیانه به پارادایم جدید باشد، گفت:منطقه خاورمیانه برای حضور در اقتصاد و پارادایم جدید به امنیت نیاز دارد و این امنیت برای جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای منطقه بسیار مهم است. معضلات و خطراتی مانند تروریسم و تجزیه‌طلبی ازجمله خطراتی هستند که امروز منطقه را تهدید می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها طی سال‌های گذشته بسیار فعال بوده است. روحانی با تأکید بر اینکه ایران راه‌حل کشورهای منطقه را صرفاً سیاسی می‌داند، اظهار داشت: راه‌حل نظامی و مداخله‌های خارجی و سرازیرکردن سلاح‌، راه‌حل مناسبی برای حل و فصل مشکلات نیست و باید مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و روش‌های سیاسی به ثبات و امنیت کامل برسد. رئیس‌جمهور در حالی از پارادایم جدید سخن گفته که 20روز قبل هم وزیر خارجه او یعنی محمد‌جواد ظریف در مقاله‌ای در روز‌نامه فایننشیال تایمز پیشنهاد ایجاد ترتیبات امنیتی جدید را در منطقه داده بود. 

شرط ایران برای پایبندی به برجام

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه برجام مدل بسیار مهمی با رویکرد صلح‌آمیز برای حل و فصل مسائل و مشکلات جهان است، گفت: این رویکرد می‌تواند منطقه و جهان را از امنیت و روابط اقتصادی بیشتر و بهتر و همکاری‌های مؤثرتر برای حل و فصل معضلات منطقه و جهان منتفع سازد.  روحانی تصریح کرد: می‌خواهم به صراحت بگویم اگر طرفین برجام و به‌ویژه آمریکا به تعهدات خود پایبندی کامل داشتند، امروز شاهد منطقه‌ای امن‌تر و روابط سیاسی بهتری در جهان و منطقه بودیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید