• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67534
+
-

مدارس لرزان

سیل و زلزله اخیر به 600 مدرسه استان آسیب زده به طوری که به تعمیر یا بازسازی نیاز دارند

پیگیری
مدارس لرزان

سیدعلیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار:


سیل فروردین امسال خساراتی به تعدادی از مدارس خوزستان وارد کرد که در پی جلسات مختلف مقرر شد این مدرسه‌ها با اعتبارات تخصیصی از وزارت نفت و وزارت آموزش و پرورش بازسازی شوند. هنوز بازسازی مدرسه‌های سیل‌زده آغاز نشده بود که زلزله‌ای به بزرگی 7/5 ریشتر، روز 15 تیر، شهر مسجدسلیمان را در شمال شرقی خوزستان لرزاند و بخشی دیگر از مدرسه‌های استان را با خسارت مواجه کرد تا دانش‌آموزان خوزستانی برای آغاز سال تحصیلی جدید با مدرسه‌های خسارت‌دیده دیگری هم روبه‌رو شوند.

بنا بر آمار ارائه ‌شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، یک‌سوم مدرسه‌های استان به بازسازی نیاز داشتند و حالا با وقوع سیل و زلزله اخیر 600 مدرسه آسیب دیده‌اند و به تعمیر یا بازسازی نیاز دارند. رئیس ستاد مدیریت بحران، سازمان نوسازی مدارس را عامل خسارت دیدن مدرسه‌های مسجدسلیمان پس از زلزله اخیر معرفی کرد و گفت: عمر مفید یک مدرسه باید حدود 100 سال باشد، اما این مدارس به دلیل استفاده از مصالح نامرغوب پس از چند سال ساخت در زلزله تخریب شدند. سازمان نوسازی مدارس باید نظارت کامل بر ساخت ‌و ساز مدارس داشته باشد.


تخریب 40 مدرسه در مسجدسلیمان

استاندار خوزستان در این باره می‌گوید: در زلزله اخیر مسجدسلیمان 40 مدرسه خسارت دیده‌اند و دیگر امکان حضور دانش‌آموزان در آنها وجود ندارد. «غلامرضا شریعتی» می‌افزاید: برخی از مدارس و ادارات که زمان کوتاهی از بازسازی آنها می‌گذرد، در زلزله اخیر تخریب شده‌اند. باید ناظران و پیمانکاران مربوطه بازخواست شوند و با هرگونه کوتاهی در این باره برخورد شود. وی بیان می‌کند: به علت وقوع زلزله اخیر در مسجدسلیمان، استحکام ساختمان‌ها پایین آمده و ممکن است با زلزله 2 ریشتری هم فرو‌بریزند.


خسارت میلیاردی سیل و زلزله به مدارس

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با بیان این‌که برای جبران خسارت واردشده به مدارس سیل‌زده و زلزله‌زده استان به 99 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، می‌گوید: مکاتباتی با وزارت نفت برای جبران بخشی از خسارات وارد شده به مدارس خوزستان بر اثر سیل انجام داده‌ایم که توافق شده شرکت نفت مدارسی را که در مناطق زیر پوشش آن قرار دارند و بر اثر سیل دچار خسارت شده‌اند، بازسازی کند.

«مهدی رفیعی دهکردی» ادامه می‌دهد: وزارت نفت پذیرفته است که ۵۰ میلیارد تومان به تعمیر و تجهیز مدارس مناطق سیل‌زده خوزستان اختصاص دهد. وی با بیان این‌که مقرر شده است 16مدرسه توسط موسسات خیریه و خیران ساخته شود، اظهار می‌کند: میانگین سرانه فضای آموزشی در کل کشور 39/8 متر‌ مربع است و ما برای رسیدن به این سرانه باید 10 هزار کلاس درس جدید اضافه کنیم، البته 10 هزار کلاس تخریبی موجود را بازسازی کنیم.

رفیعی دهکردی می‌گوید: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس 150 میلیارد ریال برای بازسازی و تعمیر مدارس سیل‌زده خوزستان اختصاص داده و براساس توافق صورت گرفته، ساخت 50 مدرسه آسیب‌دیده از سیل بر عهده این اداره است.


آسیب دیدن مدارس مسجدسلیمان

این مسئول به زلزله اخیر مسجدسلیمان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اثر وقوع این زلزله 40 مدرسه تخریب شده‌اند و به تعمیر یا بازسازی نیاز دارند. رفیعی دهکردی می‌افزاید: مدارسی که در زلزله اخیر آسیب دیده‌اند، مستعد تخریب هستند و با وقوع یک زلزله حتی با شدت کمتر در آینده، خطر تخریب کامل آنها را تهدید می‌کند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به این‌که طراحی و مقاوم‌سازی مدارس تخریب شده مسجدسلیمان طی ۲ هفته آینده انجام می‌شود و امید است بتوانیم اعتبارات لازم را به موقع دریافت کنیم، بیان می‌کند: زلزله اخیر مسجدسلیمان حدود ۴۰ میلیارد تومان خسارت به مدارس این شهرستان وارد کرد و باید بتوانیم با جذب اعتبارات لازم این مدرسه‌ها را تا مهرماه امسال آماده کنیم.


خسارت مدرسه‌های عشایری

در میان مدارس آسیب‌دیده از سیل و زلزله نباید از مدارس عشایری غافل شد. رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: با توجه به استقرار مدارس عشایری در کوهستان‌ها زلزله، سیل و بارندگی‌های اخیر در استان باعث تخریب و آسیب دیدن 90 مدرسه با خسارت‌های ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی شده است.

«حمید قنبری» ادامه می‌دهد: از این 90 مدرسه 40 مدرسه چادری، 3 مدرسه کانکسی و 47 مدرسه ساختمانی هستند. وی اظهار می‌کند: مدرسه‌های آسیب‌دیده از زلزله اخیر مسجدسلیمان در مناطق مختلف استان مانند لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، دزفول، ایذه و الوار گرمسیری واقع شده‌اند. این مسئول می‌گوید: تنها سرپناه دانش‌آموزان عشایری این مدارس هستند و با توجه به آسیب‌های وارد شده، آنها مکانی برای ادامه تحصیل ندارند و امیدواریم در حد امکان این خسارت‌ها جبران شود.


خیران پای کار بیایند

قنبری بیان می‌کند: تعدادی از این مدارس استیجاری بوده و با توجه به این‌که این نوع مدارس از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، تخریب شده‌اند و قابل استفاده مجدد نیستند. وی می‌افزاید: این 90 مدرسه آسیب‌دیده و تخریب‌شده درمجموع 140 کلاس درس داشتند که حدود 1500‌دانش‌آموز را در خود جا می‌دادند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان می‌گوید: دانش‌آموزان عشایری برای این‌که بتوانند به راحتی به تحصیل بپردازند به چادر نیاز دارند. بنابراین از خیران مدرسه‌ساز تقاضا داریم همت کنند و بخشی از مشکلات به‌ وجود آمده را برطرف کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید