• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67495
+
-

تخریب یا مرمت در ارگ بم؟

میراث
تخریب یا مرمت در ارگ بم؟

در شبکه‌های مجازی کرمان اخباری منتشر می‌شود که در آن کارشناسان ارگ بم مدعی هستند مرمت این کاروانسرا در حالی به پیمانکار سپرده شده که می‌خواهند بنا را تخریب کنند تا از نو بسازند، کاری که با قوانین یونسکو کاملاً مغایر است.

 آن‌ها همچنین مدعی شدند پیمانکاران در حال تخریب مدرسه میرزانعیم در ارگ بم هستند که این بنا ۹۰ درصد سالم است. از سویی دیگر ورود تراکتور و لودر به ارگ تاریخی بم را آسیب‌رسان می‌دانند. این در حالی است که مدیر پایگاه جهانی ارگ بم و منظر فرهنگی این موضوعات را رد می‌کند. 

به گزارش ایسنا، مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این رابطه گفت: طبق قراردادی که در اداره کل میراث فرهنگی استان بسته شده بخشی از بنا‌ها در ارگ بم در حال مرمت است. 

«فرهاد عزیزی» افزود: در بخش‌هایی از بنا یک‌سری آوار‌ها رو‌به‌روی دیوارهایی که باید مرمت می‌شد وجود داشت. این دیوارها نیز باید مرمت می‌شدند چراکه ساختار متزلزلی داشتند. این دیوار‌ها قبل از زلزله نیز مرمت شده بودند. آوار‌ها جمع شده تا دیوار‌ها مرمت شوند و اصلاً موضوع تخریب مطرح نیست. 

مدیر پایگاه جهانی ارگ بم و منظر فرهنگی آن نیز در این خصوص گفت: مطابق برنامه‎های از پیش تعیین‌شده پایگاه میراث جهانی ارگ بم، اخیراً قراردادهایی از محل اعتبارات تخصیصی در ماده 10 و 12 با پیمانکاران دارای صلاحیت در رشته مرمت ابنیه تاریخی پس از طی تشریفات قانونی، برگزاری فراخوان عمومی و مناقصه منعقد شده است. 

کارگاه مرمت به صورت پیمانی در 4 نقطه از ارگ تاریخی بم از جمله مدرسه میرزانعیم، کاروانسرای ارگ بم، اصطبل و مسجد ارگ تجهیز شده است. فعالیت کارگاهی بر اساس شرح خدمات مشخص و مورد تأیید این پایگاه در راستای برنامه‌های مصوب آغاز شده است.
 
 «محسن موحدی» با تاکید بر آن که پیمانکار پروژه ملزم به رعایت اصول علمی و فنی مرمت و دستورات ناظر پروژه شده است، گفت: مجموعه عملیات مرمتی که در این قراردادها پیش‌بینی شده است در واقع ادامه مرمت‌هایی است که در گذشته توسط کادر امانی و استادکاران پایگاه انجام شده و هیچ‌گونه تفاوتی در ماهیت آن وجود ندارد و صرفاً نحوه اجرای کار با توجه به الزام موافقت‌نامه اعتبار تخصیصی به صورت پیمانی است و تمامی مراحل آن مطابق قرارداد با نظارت مستقیم مدیریت پایگاه میراث جهانی ارگ بم انجام می‌شود. 

مدیر پایگاه جهانی ارگ بم و منظر فرهنگی آن در واکنش به ادعای استفاده از لودر در عملیات مرمتی ضمن تکذیب این موضوع، تاکید کرد: باید مد نظر داشت که امکان ورود دستگاه‌های مکانیکی نظیر لودر در ارگ تاریخی بم وجود ندارد؛ همچنین هرگونه دستگاه و وسیله نقلیه‌ای بدون هماهنگی و اخذ مجوز از گیت ورودی ارگ امکان ورود به مجموعه را ندارد و قاعدتاً اگر چنین اتفاقی رخ داده بود از چشم ناظران، کارشناسان و نگهبانان مستقر در ارگ که به طور مداوم از کارگاه‌های امانی و پیمانی مجموعه سرکشی می‌کنند، دور نمی‌ماند. 

وی اعلام کرد: تا این لحظه صرفاً آن بخش از دیوارهایی که دارای درصد آسیب‌دیدگی شدید بودند و امکان مرمت و نگهداری آن‌ها وجود نداشت، با رعایت اصول و ضوابط مرمتی و به صورت دستی برچیده شده و پس از حمل دستی مرمتی به بیرون محوطه کارگاه، آوار حاصله با تراکتور بیل‌دار بارگیری و به خارج از مجموعه حمل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید