• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67414
+
-

مدارس هوشمند برای بچه‌های نسل دیجیتال

با الزام قانونی وزارتخانه‌های ارتباطات و آموزش‌ و پرورش به اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، روز گذشته تفاهمنامه‌ای برای اجرای این فرایند امضا شد؛ هوشمندسازی یعنی چه و چرا مهم است؟

مدارس هوشمند برای بچه‌های نسل دیجیتال


اتصال تمام مدارس ایران به شبکه ملی اطلاعات، تربیت معلم «هوشمند» و تجهیز کردن خدمات هوشمندسازی مدارس، بخش‌های اصلی تفاهمنامه‌ای بود که دیروز بین وزیر ارتباطات و سرپرست وزارت آموزش و پرورش ایران امضا شد. هرچند از حدود 10سال پیش بحث مدارس هوشمند در کشور مطرح بوده اما چون به‌صورت قانون الزامی برای آن وجود نداشته، عملا به جای خاصی نرسیده است. این‌بار اما تکلیف قانونی در این‌باره تعیین شده و قانونگذار در ماده69 برنامه ششم توسعه مقرر کرده، وزارت‌های ارتباطات و آموزش و پرورش این وظیفه را برعهده بگیرند. براساس آنچه در تفاهمنامه روز گذشته عنوان شد، نوع وظایف 2 وزارتخانه برای ساخت و تجهیز مدارس هوشمند مشخص شده و ضمانت اجرایی آن تامین شده است. از مهم‌ترین بخش‌هایی که در این تفاهمنامه به آن توجه شده، نقش استارتاپ‌ها و بخش خصوصی و جوان در این حوزه است و دوم، تربیت استادان و مدیرانی که به سامانه‌های هوشمند باور داشته باشند و با روند دیجیتال‌شدن آموزش آشنا باشند. این گزارش، بخشی از آنچه قرار است در آینده نه چندان دور برای مدارس کشور رخ بدهد را بازگو می‌کند.


اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات
به گزارش همشهری، قرار است تا پایان سال98 تمام مدارس ایران به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند و وزارت ارتباطات درحال فراهم کردن زیرساخت‌ها در این زمینه است. اینطور که محمدجواد آذری جهرمی در نشست خبری بعد از امضای تفاهمنامه گفت، براساس این تفاهمنامه، مناطق حاشیه‌ای و شهرهای زیر 20هزار خانوار با تعرفه رایگان به این شبکه متصل می‌شوند. در مناطق دیگر، اتصال مدارس با ارائه تعرفه‌هایی با تخفیف بالا خواهد بود.


سهم استارتاپ‌ها در هوشمندسازی
قرار است بخش مهمی از این فرایندها به بخش غیردولتی، ‌مخصوصا استارتاپ‌ها سپرده شود. این‌طور که وزیر ارتباطات اعلام کرد، به‌خصوص در حوزه‌هایی مانند خدمات ابری، استارتاپ‌ها می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. آذری‌جهرمی در این‌باره گفت: «کسانی که در زمینه ایجاد فرایندهای هوشمندسازی توانایی داشته باشند، می‌توانند از وزارت ارتباطات مجوز گرفته و در بخش خصوصی فعالیت کنند.»


طرح درس «دیجیتال‌شدن» برای دبیران
دیجیتال شدن روندی نیست که صرفا با وجود سخت‌افزارهای پیشرفته یا ارائه تبلت به دانش‌آموزان صورت بگیرد، بلکه زمانی که فرایندهای آموزشی، از آموزش مطالب به دانش‌آموزان، تا امتحان و... دیجیتال‌ شود، می‌توان انتظار داشت که سامانه هوشمند واقعا در مدارس ایران به‌صورت کاربردی پیاده شده باشد. به همین دلیل، باید موارد این‌چنینی در مدارس به دبیران، مدیران و کادر آموزشی تدریس شود. محمدجواد آذری‌جهرمی، ‌در این‌باره به همشهری می‌گوید: «وزارت آموزش و پرورش متولی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت است و ما در تامین استادان این حوزه، امکانات و موارد مورد نیاز را برایشان فراهم می‌کنیم.»



مکث
اهمیت مدارس هوشمند در جهان


مدرسه هوشمند به دلایل مختلفی در جهان مورد توجه قرار گرفته است. این بخشی از دلایلی است که کارشناسان درباره فواید هوشمندسازی مدارس در جهان به آن اشاره کرده‌اند.

آموزش پرمحتوا
با استفاده از تخته‌های هوشمند می‌توان یک پدیده را با ویدئو، عکس، صدا و... برای دانش‌آموزان تشریح کرد. نیاز به نسخه‌برداری پیاپی وجود ندارد. در نتیجه، می‌توان در وقت صرفه‌جویی و روی ارائه محتوای بهتر تمرکز کرد.

ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز
یکی از ایرادهای کتاب‌های آموزشی این است که محتوای ثابتی را به دانش‌آموز منتقل می‌کنند که کمتر بازنگری روی آن صورت می‌گیرد. به همین دلیل، چندان به‌روز نیست. با اتصال سامانه‌های آموزشی به اینترنت می‌توان در هر لحظه اطلاعات دقیقی به‌دست آورد.

دوستدار محیط‌زیست
در مدارس هوشمند تمام فرایندها در سامانه‌های دیجیتال صورت می‌گیرد. در نتیجه، کاغذ، مداد، ورق‌های امتحانی و... تقریبا حذف می‌شود. این فرایند کمتر به محیط‌زیست آسیب می‌رساند.

آموزش با بازی
بسیاری از دانش‌آموزان در کلاس‌های سنتی به‌خاطر خسته‌کننده بودن فرایند آموزش از کلاس‌ها ناراضی هستند. درحالی‌که در این سیستم بسیاری از آموزش‌ها می‌تواند در قالب بازی انجام شود و عملا آموزش شبیه یک تفریح به‌نظر می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید