• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67247
+
-

تابستانه تئاتر در نظرآباد

دوره‌های آموزشی بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر به میزبانی فرهنگسرای مهر برگزار می‌شود

نمایش
تابستانه تئاتر در نظرآباد

 فرزاد عسگری | البرز - خبرنگار


معمولا در فصل تابستان خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان اقدام به ثبت‌نام آنها در کلاس‌های پرورشی و هنری می‌کنند تا از دوران تعطیلات به نحو احسن استفاده کرده باشند. این روز‌ها طرح «تابستانه‌های تئاتر از ایده تا اجرا» با همکاری انجمن هنرهای تجسمی و اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان نظرآباد در حال برگزاری است. هدف این طرح ترویج هنر تئاتر بین مردم و پرورش استعداد‌های جوان در این حوزه است. آموزش اصول اولیه و سپس اجرای عمومی از دیگر اهداف این حرکت فرهنگی است.


کمبود کلاس‌های هنری در شهرستان

یکی از والدین نظرآبادی که فرزندش را برای ثبت‌نام در این دوره‌ها آورده می‌گوید: طبع کلاس‌های هنری نسبت به بقیه حوزه‌های آموزشی لطیف‌تر است؛ بنابراین شور و اشتیاق جوانان و نوجوانان برای حضور در این کلاس‌ها نیز بیشتر است. فضای مناسبی که در محیط‌های هنری ایجاد می‌شود، روح و روان جوانان را صیقل می‌دهد. علاوه بر اینها نکات زیادی برای آموختن در این کلاس‌ها وجود دارد که فرزندان ما می‌توانند از آنها بهره ببرند.
«مریم حاجی‌زاده» ادامه می‌دهد: دخترم به بازیگری و حضور در تلویزیون علاقه بسیاری داشت، به همین دلیل پیگیر چنین کلاس‌هایی در شهرستان بودم، اما چیزی دستگیرم نمی‌شد تا این‌که با تابستانه‌های تئاتر آشنا شدم. این کلاس‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع فعالیت دخترم باشد تا بتواند در حرفه‌ای که به آن علاقه‌‌مند است، فعالیت کند. امیدوارم این فعالیت‌های هنری به طور مستمر در نظرآباد پیگیری شود تا استعداد جوانان مستعد این منطقه به هدر نرود.


 لزوم برگزاری کلاس در شهرستان‌ها

رئیس انجمن تئاتر شهرستان نظرآباد با تاکید بر اهمیت اشاعه فرهنگ و هنر بین مردم می‌گوید: هدف این فعالیت در ابتدا آشنا کردن مردم شهرستان با هنر غریب تئاتر است. در گام بعدی این حرکت، قصد داریم استعداد‌های برتر این حوزه را در شهرستان کشف کنیم تا بتوانیم زمینه ترقی آنها را ایجاد کنیم. به همین منظور در تابستانه تئاتر امسال نظرآباد کلاس‌های کارگردانی تئاتر، نمایشنامه‌نویسی، نقالی و بازیگری در 2 سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود. برای تدریس همه این دوره‌ها از اساتید معتبر شهرستانی که در زمینه‌های هنری فعال هستند، بهره می‌بریم.

«جواد رنجبر» با اشاره به روند اجرایی این دوره‌ها می‌افزاید: نخستین گام در این دوره‌ها آموزش مقدمات و پیش‌نیاز‌های تئاتر است. سپس تحلیل نمایشنامه‌های مهم برای هنرجویان انجام می‌شود تا بیشتر با این هنر آشنا شده و درک بهتری در مورد آن پیدا کنند. در انتها نیز با انتخاب یک متن، به تمرین برای اجرای زنده خواهند پرداخت. هدف نهایی ما رسیدن به یک اجرای جامع و استاندارد روی صحنه است، به همین دلیل نیز این دوره از ایده تا اجرا نامگذاری شده است. تمام کلاس‌ها در یک پلاتوی تئاتر برگزار می‌شود تا هنرجویان علاوه بر آموزش اصول اولیه، به جو صحنه و شرایط اجرای عمومی نیز عادت کنند.
وی با تاکید بر برگزاری چنین کلاس‌هایی در شهرستان‌ها ادامه می‌دهد: آموزش تئاتر برای علاقه‌مندانی که میل به سوی این حرفه‌ هنری دارند امری لازم و ضروری است،‌ زیرا با آگاهی و شناخت کافی می‌توان شرایط مساعد کار را فراهم کرد. 

رنجبر عنوان می‌کند: تصمیم ما در شورای انجمن نمایش برای ایجاد نسل جدید تئاتر، بر آموزش صحیح و اصولی استوار است تا هنرجویان پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی و پیشرفته، تسلط بر تکنیک‌ها و فنون اجرا و آشنایی با شرایط کار در دنیای هنر بتوانند جذب بدنه در حال کار شوند و دوران کاری و نمایشی را آغاز کنند. اگرچه ما همیشه به علاقه‌مندان توصیه می‌کنیم که تحصیلات آکادمیک را جدی گرفته و حتما رشته تئاتر را در دانشگاه‌های معتبر دنبال کنند، اما با این حال امیدوارم با برگزاری این دوره‌ها بتوانیم به فراهم کردن شرایط اجرای عمومی در شهرستان، از نیروهای جوان‌ آموزش‌دیده بهره‌مند شویم.


استقبال از تابستانه‌های تئاتر

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد در این رابطه می‌گوید: تنها فرهنگسرای نظرآباد متعلق به مردم و قشر هنرمند جامعه است، بنابراین ما تمام تلاش خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی مفید در این مجموعه برای جوانان به کار خواهیم بست و امیدواریم ماحصل همکاری اداره ارشاد و انجمن‌های هنری شهرستان، تربیت و پرورش هنرمندان بزرگ باشد.

«مریم مقدم» ادامه می‌دهد: مردم شهرستان نظرآباد ظرفیت بالایی در زمینه‌های هنری دارند، به طوری که وقتی در دوره‌های قبل استقبال مردم را دیدیم، با مشورت اساتید تصمیم به تمدید این دوره‌ها گرفتیم. هنرجویانی که این دوره‌ها را می‌گذرانند برای ایفای نقش در تئاتر‌های شهرستانی و استانی انتخاب می‌شوند. درخشش جوانان نظرآبادی در این حوزه تاکنون قابل قبول بوده است و 6 اثر نمایشی در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و نمایشنامه از نظرآباد در جشنواره ملی فانوس پذیرفته شده است.
وی همچنین می‌افزاید: 2 تئاتر صحنه‌ای «هق‌هق‌های پنهانی» و «بوی باروت» و 2 تئاتر خیابانی «اینجا تا ابدیت» و «دیگه خبری نیست» ‌در بخش نمایشنامه، همچنین 2 اثر «بی‌امان به سوی تو» و «چگونه باور کنم جنگ...» در این جشنواره معتبر پذیرفته شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :