• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67232
+
-

اختلاف نظر شهرداری و شرکت آب کرمان بر سر پساب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان: شهرداری می‌خواهد که این شرکت با آن‌ها قرارداد ببندد و آب را در اختیارشان قرار دهد، اما ما چنین اختیاری نداریم

آب
اختلاف نظر شهرداری و شرکت آب کرمان بر سر پساب

در حالی که شهرداری کرمان خواهان سهم 30 درصدی خود از پساب است، شرکت آب منطقه‌ای مجوز استفاده از این آب را امضا نمی‌کند و اعلام کرده است این پساب برای مصرف فولاد در نظر گرفته شده است. 

به گزارش کرمان نو، در جلسه شورای اسلامی شهر، شهردار کرمان اعلام کرده بود: «شرکت آب منطقه‌ای استان از پساب شهری هیچ سهمی به شهرداری نمی‌دهد و شهرداری هم مجوز اجرای پروژه‌ آب زیرسطحی را به آب منطقه‌ای نمی‌دهد.» 

مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان در خصوص استفاده شهرداری از پساب می‌گوید: از آب پساب فاضلاب شهر کرمان که به خارج از شهر کرمان هدایت می‌شود، هیچ سهمی به صورت قراردادی داده نشده است. 

درواقع شهرداری کرمان 2 نوع چاه عمیق دارد که یکی دارای آب شیرین و دیگری آب پساب است و برای استفاده از پساب احتیاج به تصفیه آب است. تا چند وقت پیش برای آبیاری فضای سبز از آب چاه استفاده می‌شد که به دلیل کم‌آبی همه بسته شده‌اند و در حال حاضر شهرداری از چاه‌های عمیق خود برای آبیاری فضای سبز به وسیله تانکر استفاده می‌کند. 

 «سیدرضا میرحسینی» در خصوص صحبت شهردار می‌گوید: شهرداری می‌خواهد از پسابی که به خارج از شهر انتقال داده می‌شود سهمی داشته باشد تا آن را تصفیه و برای آبیاری فضای سبز استفاده کند. 

به گفته میرحسینی، ۱۵۰ هکتار از فضای سبز شهر کرمان توسط تانکر آبیاری می‌شود و شهرداری به اجرای شبکه فاضلاب شهر کرمان توسط میدکو معترض است؛ زیرا سهم ۳۰ درصدی از پساب (مانند همه شهرهای کشور) به شهرداری واگذار نشده است. 

میرحسینی می‌افزاید: چاه‌های شهرداری عمق زیادی دارند که با توجه به ‌ای‌سی بالا و کمبود آب، شهرداری برای آبیاری فضای سبز به مشکل برمی‌خورد. 


پیمانکار آب منطقه‌ای در حال کار است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای، هیچ مانعی در انجام پروژه‌های زیرسطحی توسط پیمانکاران شرکت آب منطقه‌ای نمی‌بیند و درخصوص صادر نشدن مجوز اجرای پروژه آب زیرسطحی توسط شهرداری می‌گوید: پیمانکاران ما در زمینه پروژه آب‌های زیر سطحی در حال کار هستند و حفر چاه عمودی، زهکشی آب به خارج از شهر از جمله فعالیت‌های پروژه‌های در حال انجام است. 

 «ابراهیم علیزاده» در خصوص صحبت شهردار و سهم فاضلاب توضیح می‌دهد: شهرداری می‌خواهد من با آن‌ها قرارداد ببندم که آب را در اختیارشان بگذارم، اما من چنین اختیاری ندارم. به شهرداری اعلام کردیم آب به صورت موقت اضافه است و می‌توانند فعلاً برای فضای سبز از آن استفاده کنند. 

وی ادامه می‌دهد: ۱۸۰ لیتر از مرحله اول این پساب برای استفاده فولاد بوده و مرحله دوم هم در پروژه بی‌او‌تی برای استفاده فولاد از فاضلاب شهری امضا شده ‌است.  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در تعریف آب پساب و زیرسطحی توضیح می‌دهد: آب‌های زیرسطحی همان آب‌هایی هستند که در لایه ۱۰ تا ۱۲ متری زمین کرمان نفوذ نمی‌کنند و آب باران و فاضلاب هم قاطی آن‌ها می‌شود. آبی که از تصفیه‌خانه می‌آید پساب نام دارد. حدود ۶ سال است شهرداری از آب‌های زیرسطحی برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید