• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67034
+
-

افرادی که دفترچه بیمه ندارند همچنان می‌توانند بیمه شوند


8آبان‌ماه سال گذشته تصویب شد که ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به‌دنبال کمبودهای دارویی و مشکلات پیش روی این حوزه به بیمه سلامت پرداخت شود. طاهر موهبتی درباره سرنوشت ۵۰۰ میلیون یورویی که از صندوق توسعه ملی برداشت شد توضیحاتی به همشهری داد و گفت: سال گذشته مصوبه‌ای از سوی مقام معظم رهبری بنا به پیشنهاد شورای‌عالی سران 3 قوه ابلاغ شد که در اختیار بیمه سلامت قرار گیرد. البته این رقم بعد‌ها کمتر شد. همچنین عده‌ای تصور می‌کردند که ۵۰۰ میلیون یورو خاص داروی کشور بود؛ درحالی‌که در مصوبه ابلاغیه برای سازمان بیمه سلامت بابت بدهی‌های دارویی و لوازم مصرفی پزشکی تولید داخل و تمام خدمات‌ یعنی تمام ماموریت‌ها بود که البته ما باید اولویت می‌دادیم و آنها را پرداخت می‌کردیم. با توجه به اینکه در آن زمان حدود ۷ هزار دلار بدهی داشتیم، جلساتی با دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت برگزار شد و در نهایت نزدیک به ۳۳۰۰میلیارد تومان به بخش‌های دولتی یعنی دانشگاه‌ها پرداخت شد و ۱۷۰۰ میلیارد تومان باقیمانده هم فقط برای بخش دارویی کشور و تجهیزات مصرفی پزشکی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت و به‌حساب خاص ریخته شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این پول به‌حساب تولیدکنندگان ریخته شده است یا خیر، هم گفت: ما پول را به دانشگاه‌ها پرداخت کرده‌ایم و دانشگاه‌ها باید به شرکت‌های توزیع دارو مبالغ را بپردازند به این دلیل که شرکت‌های توزیع دارو خودشان با شرکت‌های تولیدی طرف قرارداد هستند. همچنین اگرچه بیمه سلامت بعد از واریز پول نظارتی بر آن ندارد به این علت که در وظایفش نیست اما نظارت وزارت بهداشت وجود دارد و حتی در بخشنامه ابلاغی وزارتخانه نیز آمده است که حق ندارند مبالغ دریافتی را صرف هزینه‌های دیگر کنند و بدون شک اگر در جایی تخلفی صورت گیرد مراجع قانونی پیگیری خواهند کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که هم‌اکنون آیا افراد همچنان می‌توانند تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار گیرند نیز گفت: هم‌اکنون به شرطی که کسی هیچ‌گونه دفترچه درمانی نداشته باشد، می‌تواند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و تحویل مدارک مورد نیاز ازجمله کپی شناسنامه، کارت ملی و یک قطعه عکس برای هر نفر، ظرف مدت کمتر از چند ساعت، دفترچه درمان خود و اعضای خانواده‌اش را دریافت کند. همچنین افراد به فراخور اینکه توان مالی دارند یا ندارند باید در پرداخت حق بیمه مشارکت داشته باشند.
آن دسته از افرادی که خودشان اظهار می‌کنند که توان مالی ندارند ۵۰ درصد سرانه تخفیف برای عضویت پرداخت می‌گیرند و آنهایی هم که اعلام می‌کنند توان پرداخت سرانه را به هیچ عنوان ندارند از طریق کمیته امداد حضرت امام(ره) مورد تأیید قرار گرفته و تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرند. اما آن افرادی که خود توان مالی دارند باید سرانه ۴۸۸۰۰تومان را برای هر نفر در‌ ماه پرداخت کنند و لذا به لحاظ قانونی هیچ‌گونه منعی برای بیمه افراد وجود ندارد. در نهایت اینکه بیمه رایگان شدگان کماکان در کشور ۳۲ میلیون نفر هستند که ۲۱ تا ۲۲ میلیون نفر روستاییان بوده و حدود ۱۰ میلیون نفر هم بیمه سلامت رایگان شد‌ه‌اند که در دولت دکتر روحانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که تکلیف 2 دفترچه‌ای‌ها چه شد نیز افزود: همپوشانی از سال 96آغاز شد و تا انتهای سال ۹۷، 2میلیون از مجموع ۴میلیون و 700هزار فردی که دارای 2 دفترچه بودند، حذف شدند. البته باید توجه داشته باشید حدود ۲میلیون و 700هزار همپوشانی صندوق روستاییان ما با بیمه تامین اجتماعی است؛ چون مدت زمان اعتبارش هم ۵ساله است طبیعتاً این افراد در مدت ۵ سال باید رفع همپوشانی شوند؛ درواقع در زمان تمدید دفترچه می‌توان رفع همپوشانی کرد. موهبتی در ادامه افزود: همچنین توانستیم بحث استحقاق‌سنجی را از طریق سامانه‌های بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی انجام دهیم که اگر کسی همپوشانی بیمه‌ای دارد یکی از بیمه‌ها حذف شود. درواقع در این صورت حتماً بیمه ما ارائه نخواهد شد و از بیمه تامین‌اجتماعی استفاده خواهد شد؛ چون بیمه رایگان مخصوص افراد محروم و نیازمند است نه افرادی که شاغل هستند و توان مالی دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید