• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6692
+
-

داستان مهاجرت ایلامی‌ها

گفت‌وگو با یک فعال توسعه روستایی در استان

روزنه
داستان مهاجرت ایلامی‌ها

ستاره حجتی:  احمد همتی فعال توسعه روستایی است. او مهم‌ترین چالش روستاهای ایلام را اشتغال و ازدواج می‌داند و معتقد است این استان بالاترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور دارد و محرومیت زیادی را تجربه می‌کند. گفت‌وگوی ما را با او بخوانید.

 

 

مهم‌ترین بعد محرومیت ایلام را چه می‌دانید؟

به اعتقاد من مهم‌ترین مشکلی که در اغلب روستاهای ایلام به چشم می‌خورد، اشتغال و ازدواج است. مشکلاتی که خود به گسترش 2 معضل مهاجرت و حاشیه‌نشینی هم دامن زده است.

 

تاثیر بیکاری بر مهاجرت عیان است، اما ازدواج چطور می‌تواند منجر به مهاجرت گسترده شود؟

بر اساس آخرین اطلاعات، سن ازدواج در روستاهای ایلام بالا رفته و برای پسران 28 و برای دختران 25 سال است. علاوه بر جنبه اقتصادی موضوع یعنی اشتغال، از منظر فرهنگی هم این باور وجود دارد که برای ازدواج باید به شهرها مهاجرت کرد تا شرایط مهیا باشد.

 

روستاییان این استان بیشتر به کجا مهاجرت می‌کنند؟

ایلام از نظر صنعت بسیار ضعیف است و بنابراین بخش زیادی از مهاجران به شهرهایی مانند تهران و برخی شهرهای بزرگ صنعتی کشور می‌روند که اثر منفی بیشتری دارد.

 

منظور شما از این تاثیر منفی چیست؟

اگر مهاجرت در درون یک استان صورت بگیرد آثار منفی کمتری خواهد داشت تا این‌که سیل جوانان روستایی به مرکز کشور گسیل شوند. در این شرایط شاهد کاهش جمعیت جوان در مبدا مهاجرت هستیم و با از دست دادن نیروی کار، محرومیت ادامه پیدا می‌کند. از سوی دیگر مشکلاتی چون حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی در شهرهای صنعتی در مرکز کشور افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید