• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66848
+
-

آب این آبادی خوردن ندارد

ساکنان روستای کماندشت  به دلیل خرابی خط انتقال آب در بالادست روستا چندین سال است که آب آشامیدنی سالم ندارند

روستا
آب این آبادی خوردن ندارد

روستای کماندشت از توابع بخش مرکزی شهرستان طارم با وجود داشتن شبکه آب شرب، به دلیل نقص و خرابی در خط انتقال از مبدأ تا منبع ذخیره آب در بالادست روستا چندین سال است که آب آشامیدنی سالم ندارد. 

به گزارش ایرنا، خط انتقال فرسوده آب شرب روستای کماندشت، کلرزنی نامنظم و همچنین مخزن آب سنتی این روستا که استانداردهای اولیه تاسیسات آب آشامیدنی را ندارد موجب شده است کیفیت آب به میزان زیادی برای مردم این روستا پایین بیاید.

بیشتر مردم و اعضای شوراهای این روستا از ناسالم بودن آب شرب به دلیل ورود حیوانات و اجسام خارجی به داخل منبع آب و خط انتقال آب ناراضی‌اند و بارها این موضوع را از طریق مسئولان پیگیری کرده‌اند، اما طبق گفته آنان هنوز هیچ اقدام مثبتی برای رفع نواقص موجود انجام نشده است. 


مردم روستا برای مصرف آب آشامیدنی استرس دارند

یکی از اعضای شورای اسلامی روستای کماندشت به نمایندگی از مردم روستا در این باره گفت: چندین سال است که با نامه‌نگاری و پیگیری‌های متعدد به دنبال حل مشکلات آب شرب روستا هستیم، ولی متاسفانه همچنان مردم این روستا از این بابت رنج می‌برند و نگران سلامت خود و اعضای خانواده‌شان هستند. داود احمدی اظهار کرد: متاسفانه همین آب ناسالم هم متولی کلرزنی ندارد تا با حداقل استانداردها در اختیار مردم روستا قرار گیرد. 

وی ادامه داد: خط انتقال آب این روستا که به صورت روگذر و بدون حفر کانال ایجاد شده، دارای شکستگی و ترکیدگی‌های بسیار زیادی است. این امر موجب شده است جوندگان و حیوانات کوچک متعددی به راحتی به آب شرب روستا دسترسی داشته باشند که در نهایت موجب آلودگی این آب می‌شود. 

عضو شورای روستا افزود: متاسفانه مخزن آب روستا نیز کاملاً قدیمی است و به روش سنتی و بدون رعایت استاندارهای اولیه ساخته شده است و شاید سالی یک بار هم لایروبی و پاکسازی نشود. احمدی گفت: خوشبختانه منابع آبی مناسبی در بالادست و ارتفاعات این روستا وجود دارد که در صورت بهسازی تاسیسات انتقال و مخزن آب روستا، آب آشامیدنی سالم با پایداری بالا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. 


کمبود اعتبار

سرپرست اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان طارم در این باره بیان کرد: با توجه به این‌که شبکه توزیع آب شرب در روستای کماندشت به صورت استاندارد اجرا شده است، در صورت تامین اعتبارات لازم طرح خط انتقال آب از نقطه آبگیر تا مخزن آب و همچنین ساخت مخزن جدید آب در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

علی بابایی در مورد کلرزنی مخزن آب روستای کماندشت توضیح داد: کلر مورد نیاز برای آب شرب روستای کماندشت طبق تفاهم‌نامه‌ای به یکی از اعضای شورای این روستا تحویل و مقرر شده است طبق استانداردهای لازم کلرزنی برای آب آشامیدنی این روستا انجام شود. 


کیفیت آب شرب؛ نیازمند توجه جدی 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان طارم نیز در این خصوص گفت: با توجه به ارزیابی کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم طبق تعاریف و استانداردهای موجود از وضعیت آب شرب شهری و روستایی، خوشبختانه در شهرها مشکل خاصی به لحاظ کیفی در آب شرب وجود ندارد، ولی در برخی روستاهای شهرستان با وجود تلاش شرکت آبفار به دلیل عمر بالا، فرسودگی سامانه‌های آب‌رسانی و در برخی مناطق به ویژه روستاهای محروم از خدمات آبفار نگرانی وجود دارد و این حوزه نیازمند توجه جدی است. 

جعفر مطهری‌فر تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و احتمال بروز و شیوع بیماری التور (وبا) ضروری است سازوکار مناسبی برای تحت پوشش قرار گرفتن روستاهای بدون متولی، سالم‌سازی (کلرزنی) مستمر آب شرب روستاها به صورت دستی و یا تجهیز سامانه‌های آب‌رسانی به دستگاه کلریناتور توسط سازمان‌های متولی اتخاذ شود. 

وی در مورد عملکرد شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم در خصوص رصد وضعیت آب شرب روستاهای شهرستان طارم یادآور شد: شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با توجه به رسالت سازمانی خود به طور مستمر بر وضعیت بهداشت آب شرب شهرستان نظارت می‌کند و به دفعات به مسئولان عالی شهرستان و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گزارش می‌دهد. در نهایت همه موارد را در جلسات بین بخشی از جمله در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مورد پیگیری قرار می‌دهد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید