• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 27 تیر 1398
کد مطلب : 66821
+
-

وزیران ارتباطات ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان تفاهمنامه همکاری امضا کردند

ایجاد بازار منطقه‌ای فناوری اطلاعات

ساخت کارخانه‌های نوآوری و تبادل دانش در حوزه استارتاپ تا برگزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌های فناورانه مشترک؛‌ اینها بخشی از تفاهمنامه مشترک ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات است که روز گذشته در تهران امضا شد.
ایجاد بازار منطقه‌ای مشترک در حوزه فناوری اطلاعات، به‌دست آوردن سهم اقتصادی مناسب در حوزه اقتصاد دیجیتال و در نهایت جلوگیری از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه برخی کشورها، جزو اهداف اصلی برنامه همکاری مشترک بین ایران و 3 کشور مهم منطقه در حوزه ICT است. برهمین اساس، روز گذشته تفاهمنامه مشترکی بین کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه به امضا رسید. به گزارش همشهری، محمدجواد آذری‌جهرمی ‌وزیر ارتباطات ایران، کنستانتین ناسکف وزیر ارتباطات روسیه، رامین قلی‌زاده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری آذربایجان و عمر عبدالله کارگوز اغلو رئیس سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه بعد از امضای تفاهمنامه مشترک در وزارت ارتباطات، در نشست خبری درباره جزئیات این همکاری مشترک صحبت کردند.
آذری‌‌جهرمی در این نشست خبری، امضای این تفاهمنامه مشترک را آغاز فصلی نو در همکاری‌های منطقه‌ای دانست و گفت: «در آینده «اقتصاد دیجیتال» بخش بزرگی از اقتصاد جهان را به‌ خود اختصاص خواهد داد. طبیعتا برای تصاحب سهم اقتصادی بیشتر از این بازار در منطقه خودمان لازم است همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.» برگزاری 8 رویداد و نمایشگاه سالانه بخشی از این فعالیت‌هاست که قرار است حاکمیت‌ کشورها را در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و فناوری‌های جدید وارد کند. این تفاهمنامه قرار است زیرساخت‌های لازم برای ادامه همکاری را بهبود بخشد، باعث ایجاد برنامه‌های مشترک برای آموزش شود و انتقال تجربه و توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا را ممکن کند. آذری‌جهرمی از توافق‌هایی که پیش‌تر در رابطه با ایجاد یک مرکز حمایت از نوآوری و خلاقیت‌های کسب‌وکارهای نو در جریان بوده، ‌خبر داد. مقصود وزیر ارتباطات ایران از این مرکز، سیستمی است که در دنیا با نام Innovation Factory شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین مقر آن به نام Station F در پاریس قرار گرفته است. نمونه‌های مشابه و بومی‌سازی‌شده‌ای نیز در ایران شکل گرفته است. کار این مراکز حمایت از استارتاپ‌ها، از طریق فراهم آوردن فضای کاری مشترک، تسهیل روابط اعضای اکوسیستم با یکدیگر و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز این کسب‌وکارهای تازه‌کار است.


در مقابل تحریم‌ها بیکار ننشسته‌ایم

آذری‌جهرمی تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا به‌طور مستقیم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را هدف قرار نداده اما از آنجایی که باعث مشکلاتی در کانال‌های مالی شده، تبادلات را با مشکل مواجه کرده است. او اضافه کرد که برخی پلتفرم‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات ابری، شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند: «شاهد این بوده‌ایم که اپلیکیشن‌های ایرانی از برخی سکوهای ارائه‌کننده نرم‌افزار حذف‌شده‌اند که این رفتارهای ظالمانه از دولت آمریکا خیلی بعید نیست. طبیعتا شرکت‌های ایرانی هم در این حوزه معطل نمانده‌اند و ما امروز در خدمات ابری و خدمات این‌چنینی شرکت‌های دانش‌‌بنیان ایرانی خودشان خدمات مورد نیاز را تأمین و زیرساخت‌های لازمی را که از آن محروم شده ایجاد کرده‌اند و خللی در روند توسعه ایجاد نشده است؛ بنابراین تحریم‌ها اثرپذیر بوده اما راه‌حل‌هایی هم برای آن پیدا شده و فرایند رشد شرکت‌های ایرانی در این عرصه متوقف نشده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید