• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6681
+
-

درخواست رشوه از 03 درصد مراجعین شهرداری

 دیروز 2عضو شورای شهر تهران نسبت به عملکرد دوره‌های پیـشیـن شهرداری انتقاد کردند. شهربانو امانی و محمد سالاری در گفت‌وگوهایی جداگانه از یک‌سو به فراگیر شدن رشوه و فساد طی دوره‌های گذشته اشاره کردند و از سوی دیگر اعلام کردند که شهر تهران پیشخور شده و هم‌اکنون دست مدیریت شهری برای اقدامات اجرایی تنگ شده است.

اینطور که امانی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، گفت: شهرداری تهران در زمان محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف تبدیل به کانون قدرتی شد که بتوانند از بهشت به پاستور بروند؛ بنابراین از آن هدف اصلی و وظایف ذاتی شهرداری بسیار فاصله گرفتند. او اضافه کرد: «با وجود حضور نهادهای نظارتی در شهرداری، متأسفانه رانت‌خواری‌ها، ویژه‌خواری‌ها و ایجاد بستر برای رانت افراد و نهاد‌های خاص باعث شد بخش مهمی از بدنه شهرداری تهران به کانون‌های رانتی تبدیل شود.» امانی با اشاره به اینکه افراد به‌منظور قانونمند کردن مسائل هم از شورای شهر مجوز گرفتند و هم در بودجه‌های سنواتی آن‌را تبیین کردند، گفت: «به‌نظر من طولانی بودن مدیریت فرد در رأس هرم انحراف از معیار و انحراف از فرایندها و نادیده گرفتن منافع عمومی و نظارت نداشتن مردم سبب شد تا فساد در بدنه شهرداری نهادینه شود.»

این عضو شورای شهر تهران به صدور 2 بخشنامه شهرداری فعلی تهران هم اشاره کرد. به‌نظر امانی این دو بخشنامه محورشان بسته شدن اصلی‌ترین کانون فساد بوده است؛ هرچند با صدور این بخشنامه‌ها بخشی از درآمدهای شهرداری نیز محقق نمی‌شود. او با تأکید بر اینکه حتما باید دیوان محاسبات شهرداری مستقل شود، گفت: «برای شفاف‌سازی بیشتر و بهبود شرایط فعلی، فرایندها نیاز به اصلاح دارد تا بتوان مسائل را حل و شهرداری و شهروندان را به یکدیگر نزدیک کرد. در این راستا باید شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ناظری منصف استقلال خود را حفظ کرده و به سالم‌سازی مدیریت شهری پایتخت کمک کنند.» وی گفت که بیش از 30درصد مراجعین شهرداری مدعی هستند در دوره گذشته مدیریت شهری از آنها درخواست رشوه داشته‌اند. تهران پیشخور شده است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم با انتقاد نسبت به فروش تراکم بیش از حد طی دوره گذشته مدیریت شهری، اداره پایتخت را در شرایط فعلی بسیار سخت توصیف کرد. سالاری گفت: «درآمد ناشی از فروش املاک و اراضی و تراکم‌فروشی پیشخور شده وطبیعی است مسئولان فعلی نتوانند همانند گذشته به افتتاح پروژه‌های عمرانی بپردازند.» او با بیان اینکه به‌نظر من نجفی در ارائه گزارش ۱۰۰ روزه خیلی ملاحظه مدیریت شهری گذشته را کرد، افزود: «من با این عنوان که شهردار کنونی تخلفات شهردار قبلی را افشا کرده باشد، موافق نیستم. نجفی سعی کرد واقعیت‌ها را به‌صورت کلی ارائه دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :