• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6680
+
-

بازار تهران نیازمند اتاق‌های مادر و کودک است

شهردار منطقه12 معتقد است بعضی راسته‌های بازار تهران پتانسیل خوبی برای راه‌اندازی اتاق‌های مادر و کودک دارد اما این اقدام نیازمند مکان‌یابی دقیق است

اجتماعی
بازار تهران نیازمند اتاق‌های مادر و کودک است

الهام مصدقی راد/ خبرنگار

 

اتاق‌های مادر و کودک در پایانه‌های اتوبوسرانی برون‌شهری و ایستگاه‌های مترو به اندازه‌ای مورد استقبال قرار گرفت که بعد از آن راه‌اندازی این اتاق‌ها در مراکز تجاری و مال‌ها هم رونق گرفت و مادران بسیاری برای شیردهی و تعویض کودکان خود به آنجا مراجعه می‌کنند. جای خالی این اتاق‌ها در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند که طبق مصوبه شورای شهر موظف به راه‌اندازی این مکان هستند کاملا حس می‌شود اما بزرگ‌ترین قطب اقتصادی کشور نیز هر روز شاهد حضور بانوان بسیاری به همراه کودکانشان است. مشتری‌های اصلی بخشی از راسته‌های بازار تهران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که اگر کودکی همراهشان باشد برای شیردهی و تعویض با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند.البته تعداد فروشندگان خانم در مغازه‌های برخی پاساژهای بازار نسبت به گذشته افزایش یافته و همین موضوع شرایط را برای مادران اندکی راحت‌تر کرده است با وجود این غالب زنان از شرایط موجود در بازار ناراضی‌اند. مرجان مرتضوی در پژوهش میدانی خود که در قالب پاپان‌نامه انجام داد نشان داده که برخی مادران از گوشه مغازه‌های خلوت یا اتاق‌های پرو با اجازه صاحب مغازه برای شیر دادن فرزندشان استفاده می‌کنند. بعضی دیگر که روی مطرح کردن این موضوع به مغازه‌داران را ندارند در گوشه و کنار بازار به سختی موقعیتی برای شیر دادن فرزندشان فراهم می‌کنند. محوطه مسجد امام نیز یکی از بخش‌هایی است که مادران از آن بهره‌مند می‌شوند. موضوع تعویض کودکان نیز یکی دیگر از مشکلات مادران است. سکوها و نیمکت‌های تعبیه شده در نقاط آرام پیاده‌راه 15خرداد یکی از مکان‌های تعویض کودکان است که تبعات بهداشتی بسیاری به همراه دارد. شرایط و وضعیت موجود در بازار در کنار حضور پررنگ و همیشگی بانوان راه‌اندازی چند اتاق مادر و کودک استاندارد را در این فضا با اهمیت بسیاری مواجه می‌کند.

 

شهرداری منطقه از اتفاقات مثبت در بازار حمایت می‌کند

پیمان حسین محسنی، شهردار منطقه12 که معتقد است هر اتفاق مثبتی که در بازار تهران بخواهد رخ دهد، شهرداری از آن حمایت می‌کند در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «در بازار تهران نوع تملک‌ها و همچنین کمبود فضا، احداث اتاق‌های مادر و کودک را با سختی‌هایی مواجه می‌کند با وجود این درصورت بررسی دقیق و مکان‌یابی مناسب، از راه‌اندازی این اتاق‌ها حمایت خواهیم کرد.» نزدیک بودن به مبادی ورودی بازار، سبزه میدان، بازار کفاش‌ها، بازار طلافروش‌ها و محدوده خیابان خیام که محل قرارگیری صنف پوشاک زنانه است مکان‌هایی است که به‌گفته شهردار منطقه به‌دلیل حضور پررنگ‌تر خانم‌ها، پتانسیل خوبی برای احداث اتاق‌های مادر و کودک دارد. شهردار منطقه12 که چندی قبل برای برقراری و تعامل بهتر میان شهرداری و بازاریان، پارلمان بازار را نیز راه‌اندازی کرد، گنجاندن این موضوع به‌عنوان یکی از شرایط ساخت مراکز جدید تجاری را راهکاری مناسب می‌خواند و می‌گوید «می‌توان برای این اتاق‌ها استانداردی تعریف کرد تا معاونت معماری و شهرسازی در فرایند ساخت مراکز تجاری آنها را لحاظ کند.» حسین محسنی بر این موضوع نیز تأکید می‌کند که احداث اتاق‌های مادر و کودک هرچند در بعضی مجموعه‌های تجاری رونق گرفته اما بسیاری از آنها از استانداردهای بهداشتی فاصله معناداری دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید