• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66698
+
-

ارز‌مبادلاتی بعد از 8سال تک‌نرخی شد

ارز
ارز‌مبادلاتی بعد از 8سال تک‌نرخی شد


برای نخستین بار بعد از 8 سال، با یکی شدن قیمت ارز بازار آزاد و ارز دولتی در سامانه نیما، عملا قیمت دلار مبادلاتی تک‌نرخی شـد.

به‌گزارش همشهری، سال‌هاست اقتصاد ایران از وجود قیمت‌های مختلف ارز رنج می‌برد و تعدد قیمت‌ها کار سیاستگذاری را با خدشه مواجه کرده است. درچنین شرایطی یک روز بعد از آنکه روزنامه همشهری از احتمال تک نرخی شدن قیمت ارز خبر داد دیروز با کاهش قیمت دلار تا محدوده 11 هزارو 800 تومان عملا قیمت ارز در بازارهای مبادلات تک نرخی شد.

هم‌اکنون ارز مبادلاتی و ارز درج شده در سامانه نیما با یک نرخ مبادله می‌شود و این موضوع زمینه را برای تسهیل سیاستگذاری‌های بیشتر فراهم می‌کند. به‌باور فعالان بازار این کار از طریق سیاست‌های بانک مرکزی و به‌دلیل تاسیس بورس ارز یا بازار متشکل ارزی اتفاق افتاده است. گویا بانک مرکزی در تلاش است همزمان با آغاز به‌کار سامانه مبادلات ارزی قیمت واحدی را برای معاملات در این بازار درنظر بگیرد و این احتمال وجود دارد که محدوده قیمت 11 هزارو 700 تومان، نرخ مبدا مدنظر بانک مرکزی برای آغاز معاملات سامانه متشکل ارزی یا همان بورس ارز باشد.

داستان 4200
با این حال هنوز یک نرخ دیگر برای قیمت دلار وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود و آن دلار 4200 تومانی است که بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی درنظر گرفته است. دولت با تعیین قیمت ارز 4200تومانی از ابتدای سال گذشته تاکنون تلاش کرده مانع رشد قیمت کالاهای اساسی شود اما به باور کارشناسان و به گواهی آمار این کار صرفا به توزیع رانت بین عده‌ای خاص منجر شده و اثر اقتصادی ملموسی در پی نداشته است.تحلیلگران بر این باورند که درصورت آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی زمینه برای تعیین تکلیف ارز 4200تومانی هم مهیا خواهد شد.

تقویت ارزش ریال
با وجود آنکه بانک مرکزی هر نوع دخالت در بازار ارز را تکذیب می‌کند اما اطلاعات میدانی نشان می‌دهد یکی شدن نرخ ارز مبادلاتی در هر دو بازار در سامانه نیما و آزاد، ناشی از اعمال سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی در طرف تقاضا از طریق سخت کردن مسیرهای واردات است.

همچنین افزایش نظارت دولت بر روند ورود ارز صادراتی به کشور و اعمال فشار به صادرکنندگان بدحساب، بالارفتن جذابیت بازگرداندن ارز برای صادرکنندگان، آماده‌سازی‌ بازار متشکل ارزی، مداخله مستقیم در بازارهای ارز منطقه و کاهش جذابیت بازار برای دلالان ازجمله اقدامات انجام شده بانک مرکزی در چند‌ماه گذشته برای کنترل بازار ارز بوده که کاهش قیمت‌ها و یکی شدن قیمت‌ها را به‌دنبال داشته است. در همین رابطه روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ هم در گزارشی در مورد وضعیت بازار ارز ایران نوشت: ریال، پول ملی ایران که با نوسان روبه‌رو شده است، به سبب تأثیر اقدامات دولت برای رویارویی با تحریم‌های اعمال شده آمریکا به سمت بازیابی ارزش خود پیش می‌رود. بلومبرگ با اشاره به اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران تأکید کرده در یک‌ماه گذشته ۸ درصد به ارزش ریال افزوده شده است.

بانک مرکزی دخالتی در بازار ندارد
اما با وجود همه این تحولات رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند زیرا معتقدیم شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین خواهند کرد. البته او در سخنان بعدی‌اش که تا حدودی سخنان قبلی را نقض می‌کند با بیان اینکه مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده، تأکید کرد: از 2 ماه قبل به‌دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، چنان که نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، پارسال ٤٢ میلیارد دلار و در 3‌ماه و نیم گذشته ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته که بخش مهمی از آن را صادرکنندگان تأمین کرده‌اند. او در ادامه به تشریح سیاست‌های پولی پرداخت و گفت: تمام تلاش بانک مرکزی، کنترل نقدینگی است. امسال هم کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد آثار تورمی و نوسان نرخ ارز نباشیم.

   قیمت طلا به نرخ ۲ سال قبل رسید
همزمان با کاهش نرخ دلار، قیمت طلا هم که به دلار وابسته است با نزول مواجه شد؛ به‌طوری که در مبادلات روز سه‌شنبه قیمت طلای خام 18عیار به کمتر از 400هزار تومان و قیمت سکه به محدوده 4میلیون تومان رسید. محمدرضا کشتی‌آرای از کارشناسان بازار طلا و سکه با اشاره به تأثیر کاهش ارزش دلار بر بازار طلا و افزایش عرضه سکه گفت: بعد از 2سال قیمت طلای خام ۱۸ عیار به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلا به قیمت ۳۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان ارزشگذاری شده است. کشتی‌آرای با بیان اینکه حجم عرضه از تقاضا پیشی گرفته گفت: در پی کاهش شدید قیمت دلار در بازار ایران، ارزش طلا و انواع سکه روند نزولی به‌خود گرفته و در چند روز اخیر میزان فروش و عرضه سکه در بازار به‌شدت افزایش یافته و این موضوع در کنار کاهش ارزش دلار، عامل کاهش قابل توجه قیمت طلا و سکه بوده است. او یادآور شد: حباب سکه به ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافته و بررسی‌ها نشان از آن دارد که نرخ سکه در 24ساعت گذشته، ۱۸۰ هزار تومان کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید