• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66697
+
-

علی اعطا،سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در نشست خبری مطرح کرد

توسعه فضاهای همگانی با تقویت راسته‌های فرهنگی

نشست خبری
توسعه فضاهای همگانی با تقویت راسته‌های فرهنگی


حامد فوقانی/ خبرنگار
سخنگوی شورای شهر تهران نشست خبری خود را این بار در بوستان علی‌محمد مختاری، معروف به باغ ایرانی برگزار کرد؛ بوستانی که در محله ‌ده‌ونک قرار گرفته و با داشتن چنارهای بلند، جوی‌های آب و چند عمارت‌ با معماری سنتی در نوع خود فضایی جالب دارد. نشست خبری هم در محل رواق کتابخانه اهدایی مقام معظم رهبری این بوستان برگزار شد.

علی اعطا نشست خبری دیروز را با ارائه مطالبی درباره شورایاری‌ها و پنجمین انتخابات این تشکل‌ها که قرار است 4مرداد برگزار شود، آغاز کرد و در ادامه از حمایت برای توسعه فضاهای عمومی در شهر گفت؛ به‌گونه‌ای که مدیریت شهری برنامه‌هایی را برای ایجاد راسته‌های فرهنگی مثل راسته کتاب در خیابان انقلاب پیش رو دارد.

به گزارش همشهری، سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در این دوره تغییراتی در اساسنامه شورایاری و آیین‌نامه انتخابات از سوی شورای شهر انجام شد، گفت: «شورایاری مشارکتی شهروندی و یکی از مؤلفه‌های اصلی در رسیدن به توسعه پایدار و حکمرانی مناسب است. شورایاری‌ها در حوزه مدیریت شهری، نهادهایی غیردولتی، غیرسیاسی و مشخصاً داوطلبانه و همراه با مشارکت و به‌صورت خودگردان هستند.» به‌گفته اعطا در شورای شهر تغییرات در اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات به‌گونه‌ای انجام شد تا در نهایت داوطلبانه بودن فعالیت‌های شورایاران نمود پیدا کند و درواقع افراد با این نگاه وارد شورایاری‌ شوند که در اداره امور شهر می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

او همچنین به ارائه آماری از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها پرداخت. اعطا سپس پاسخگوی سؤالات خبرنگاران حاضر شد که نخستین سؤال درباره یک‌طرفه شدن خیابان نجات‌اللهی بود. او در پاسخ به این سؤال که هماهنگی لازم در این زمینه و رسانه‌ای شدن موضوع به حد کافی نبود، گفت: «در بند3 ماده78 برنامه پنج ساله سوم آمده است که خیابان استاد نجات‌اللهی باید به‌عنوان گذر صنایع‌دستی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و برای این موضوع در بودجه98 ردیفی با عدد مشخص درنظر گرفته شده تا پیش‌بینی‌های لازم انجام شود. موضوع یک‌طرفه شدن خیابان را از رسانه‌ها شنیدم و اطلاع کافی ندارم که در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر؟ اما رویه این است که اگر قرار باشد اقداماتی در این سطح انجام شود باید شیوه فعالیت کاسبان محله و همچنین ساکنان خیابان با یک کار اجتماعی جدی مورد توجه قرار گیرد. امروز با شهردار منطقه6 در این‌باره صحبت کردم و ایشان اعلام کردند که یک‌طرفه شدن خیابان به‌صورت آزمایشی و به‌مدت 2هفته خواهد بود. اگرچه بنا بر این است تا در همین راستا جلسه‌ای در شورای شهر برگزار و مشاور مطالعات خود را در این‌باره اعلام کند.»

نامه رئیس سازمان بازرسی و واکنش اعطا
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره نامه رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر غیرقانونی بودن برگزاری انتخابات شورایاری‌ها عنوان کرد: «مخاطب نامه ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور در راستای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، شورای شهر نیست، بلکه سران 3قوا از طریق اختیارات ویژه‌شان باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند تا امکان برگزاری انتخابات به‌صورت قانونی فراهم شود. البته مهندس هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با دولت گفت‌وگویی را در همین رابطه داشته‌اند تا این مسئله به‌صورت قانونی و حقوقی حل شود.»

اعطا همچنین در جواب به سؤالی مبنی اینکه شکایت پلیس از شهرداری در بحث نرخ عوارض زوج و فرد در دیوان عدالت اداری رأی آورده است، اقدامات بعدی چه خواهد بود؟ نیز گفت: «در بحث نرخ‌های تعریف شده اختلاف‌نظر‌هایی در شورا وجود داشت و درنهایت حضور کمیسیون مشترک ارجاع و مورد بررسی قرار گرفت. هیأت رئیسه با حضور اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و نمایندگانی از معاونت حمل‌‌ونقل و ترافیک جلساتی را تشکیل داد اما درنهایت جمع‌بندی صورت نگرفت. قرار بر این بود تا شهرداری تهران در این‌باره لایحه استفساریه‌ای را به شورا بفرستد تا موضوع روشن شود و من 2بار در این‌باره صحبت کردم. البته شهرداری لایحه‌ای را ارسال نکرد و اگر این کار را کرده بود بر مبنای آن می‌توانست در دیوان دفاعیاتی را انجام دهد.»

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ این سؤال همشهری که گویا تفاهمنامه‌های میان وزارت نفت و شهرداری تهران صوری است و در بحث کمک به مترو، وزارت نفت به ازای جابه‌جایی مسافران و صرفه‌جویی در سوخت تاکنون یک ‌سنت هم نپرداخته، پاسخ داد: «تفاهمنامه‌ای در این‌باره تنظیم شده بود که وزارت نفت به ازای هر سفر 25سِنت به مترو یارانه پرداخت کند. پس از مدتی وزارت نفت این میزان را به 10سِنت کاهش داد تا در راستای توسعه متروی تهران به مدیریت شهری یارانه بپردازد. البته این موضوع تا به امروز عملیاتی نشده است. اگرچه آقای مهندس هاشمی به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران و عضوی از کمیسیون عمران و حمل‌ونقل این موضوع را پیگیری کرده‌اند اما در قالب سایر مطالبات از دولت این بند نیز محقق نشده است.» اعطا سپس درباره تذکرش درمورد پروانه ساخت یک‌بنای بلندمرتبه در حریم دریاچه شهدای خیلج فارس که در دوره مدیریت شهر گذشته صادر شده، گفت: «شورای‌عالی شهرسازی و معماری، سال93 صدور پروانه ساخت بناهای 12طبقه به بالا را ممنوع اعلام کرد اما در سال95 پروانه ساخت این بنا صادر شده و اکنون در مرحله گودبرداری است؛ بنابراین نظر ما بر توافق و تهاتر در مورد این پروژه است، ولی اگر به نتیجه نرسد موضوع به لحاظ حقوقی پیگیری خواهد شد؛ چراکه دریاچه شهدای خلیج‌فارس در منطقه22 یکی از فرصت‌های شهر و از تفرجگاه‌های مهم شهری به‌حساب می‌آید و باید حریم و منظرش حفظ شود.»

از ساعت آبیاری فضای سبز تا بازپس‌گیری املاک
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری روز گذشته موارد دیگری را نیز مطرح کرد که به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید:

  گلایه شورا از سازمان املاک شهرداری تهران برای اجرای مصوبه «الزام شهرداری به اخذ مجوز برای واگذاری حق بهره‌برداری از املاک» مربوط به رفتار و شیوه بازپس‌گیری است. در برخی موارد که باید برخورد جدی برای تخلیه ملک انجام شود تسامح به خرج می‌دهند و در برخی موارد دیگر مانند املاکی که به تشکل‌های غیردولتی و موارد خیریه‌ای واگذار شده لایحه‌ای به شورا آورده نمی‌شود.

  در تیر و مردادماه کلاً آبیاری فضای سبز در تهران از ساعت  6بعدازظهر تا 8صبح باید صورت گیرد و اگر هر نقطه و منطقه‌ای برخلاف این تصمیم اقدام کرد، قطعاً تخلف صورت گرفته و شهرداری باید با آن برخورد کند.


مخاطب نامه رئیس سازمان بازرسی کل کشور در راستای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، شورای شهر نیست، بلکه سران 3قوا از طریق اختیارات ویژه‌شان باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند تا امکان برگزاری انتخابات به‌صورت قانونی فراهم شود

این خبر را به اشتراک بگذارید