• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66688
+
-

اطلاعات دانه‌درشت‌ها

سخنگوی قوه قضاییه دیروز جزئیاتی از بازداشت یک نماینده مجلس، معاون رئیس سابق قوه قضاییه و پرونده قائم مقام شهردار اسبق تهران و داماد وزیر کار و رفاه اجتماعی ارائه داد


ششمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه صبح روز گذشته با حضور نمایندگان قضایی رسانه‌ها در محل دادگستری کل استان تهران برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی در ابتدای سخنان خود با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جامع کرامت و شئون انسانی توسط رئیس قوه‌قضاییه تأکید کرد: این دستورالعمل اجرایی است و نه ابلاغی و انشایی. به همکاران‌مان ابلاغ کرده‌ایم و پایش خواهیم بود که این عزت و کرامت از ناحیه همکاران ما رعایت شود.

افشای حکم داماد وزیر کار
سخنگوی قوه قضاییه در تشریح احکام برادران ریخته‌گران به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی، گفت: شهروز ریخته‌گران به جهت اخلال در نظام اقتصادی به ۷ سال حبس، فیروز ریخته‌گران به ۱۵ سال حبس و بهروز ریخته‌گران، متهم اصلی پرونده نیز به ۱۵سال حبس و رد مال ۸ هزار و ۵۹۶میلیارد و ۸۵۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۶۰ریال محکوم شدند. اسماعیلی همچنین اعلام کرد که حکم هادی رضوی، متهم پرونده بانک سرمایه صادر شده و در حال تایپ است. هادی رضوی داماد وزیر کار و رفاه اجتماعی است.

تأیید بازداشت اکبر طبری
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت اکبر طبری، معاون سابق قوه قضاییه که گفته می‌شود این بازداشت درخصوص دسترسی به حساب‌های این قوه و برداشت وجوهی از سوی متهم بوده است، گفت: پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد و برخی افراد بازداشت شده‌اند و موضوع پرونده ناظر بر ارتباطات ناصواب و خلاف موازین اخلاقی با برخی اصحاب پرونده و توصیه و اعمال نفوذ در برخی پرونده‌های قضایی بوده است. نام «اکبر طبری» حدود 2‌ماه پیش و نخستین‌بار از سوی علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس مطرح شد. زاکانی در اظهاراتی گفته بود: «کسی که 2 رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضاییه و زد و بند شده را باید کنار گذاشت.» او دیروز در توییتی اشاره کرد که این شخص سابقه دستگیری و نفاق در دهه60 داشته است و باید به دستگاه‌های امنیتی اعتراض کرد که این شخص چگونه معاون قوه‌قضاییه شده است.

بازداشت نماینده مجلس
اسماعیلی در مورد نامه احمد توکلی به رئیس قوه قضاییه در مورد آزادی نامتعارف یکی از نمایندگان استان زنجان گفت: این از پرونده‌های قدیمی است که در دوره قبل مطرح شد اما از پرونده‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود که در 6ماهه گذشته این نماینده و برخی دیگر احضار شده‌اند. وی افزود: این پرونده اکنون در فرایند بررسی احضار مجدد قرار دارد. این نماینده مجدد احضار و قرار تامین صادر شد و با تبدیل قرار تامین آزاد شده است.

اتهام جاسوسی شریفی کذب است
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درخصوص اخبار منتشر شده درباره اتهامات عیسی شریفی، قائم‌مقام شهردار اسبق (قالیباف) و اخبار غیررسمی منتشر شده مبنی بر اتهام جاسوسی وی و اینکه چرا پرونده این شخص در دادگاه نظامی پیگیری می‌شود نیز گفت: همانطور که اشاره کردید خبر اعدام و اتهام جاسوسی این شخص به‌صورت غیررسمی منتشر شده و این اخبار کذب است. چنین اتهاماتی در این پرونده وجود ندارد. وی تصریح کرد: این پرونده در حوزه جرایم مالی است و در دادسرای نظامی رسیدگی و منجر به صدور کیفرخواست شده و هم‌اکنون در ردیف رسیدگی قرار گرفته است. سخنگوی قوه قضاییه درخصوص دلیل رسیدگی به این پرونده در دادسرای نظامی است، گفت: این شخص نظامی و در شهرداری مأمور به خدمت بوده؛ به این جهت دادسرای نظامی وظیفه رسیدگی به اتهامات نیروهای مسلح را دارد.  وی افزود: این پرونده دارای 13متهم است.

نحوه رسیدگی به اتهام  رئیس دفتر رئیس ادوار مجلس
اسماعیلی در مورد پرونده بانک سرمایه و عنوان شدن نام رئیس دفتر یکی از رؤسای سابق ادوار مجلس در این پرونده توسط خبرنگار، خطاب به وی گفت:‌ اسمی از این شخص در دادگاه برده نشده؛ چرا می‌خواهید محاکمه نشده او را محاکمه کنید. سخنگوی قوه قضاییه افزود: رسیدگی به پرونده فردی که نام برده‌اید در صلاحیت نماینده دادستان و دادگاه نیست و باید اخلاق را رعایت کنیم. اگر موضوعی در رابطه با روحانیت مطرح می‌شود نه رئیس دادگاه، نه من و نه نماینده دادستان حق اظهارنظر نداریم، بلکه باید در دادگاه ویژه روحانیت بررسی شود. به گزارش همشهری، نقش یک روحانی (رئیس یکی از ادوار مجلس) در پرونده فساد بانک سرمایه در یکی از جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده از سوی نماینده دادستان مطرح شد؛ رسول قهرمانی در جریان این دادگاه گفت: متهم ضیایی اعلام کرده پرداخت مبلغ ١٠ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان به آقای درویش‌نوری، رئیس دفتر یکی از رؤسای ادوار مجلس از محل رشوه بوده است؛ بنابراین باید هر چه سریع‌تر این پول برگردانده شود. وی درباره نقش این فرد توضیح داد: ایشان میهمانی‌هایی داشته است. به این فرد که خیلی در کشور ادعا دارند، عرض می‌کنم که به‌زودی در دادگاه ویژه روحانیت علیه‌شان اعلام جرم خواهم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید