• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66678
+
-

قیر کرمانشاه‌ خام از کف می‌رود

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه : عمده قیر طبیعی اکنون خام‌فروشی می‌شود و به برخی از کشورها مانند چین می‌رود

قیر کرمانشاه‌ خام از کف می‌رود

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:


 قیر طبیعی یا بیتومین یکی از مهم‌ترین مواد معدنی کرمانشاه است که بیشترین ذخایر را نیز به خود اختصاص می‌دهد.عمده معادن قیر طبیعی کرمانشاه در بخش‌های گیلانغرب و قصر شیرین قرار دارد. کرمانشاه سهم بیش از 70 درصدی از ذخایر قیر طبیعی کشور را به خود اختصاص داده است. 

بر اساس نظر کارشناسان، ذخیره قیر طبیعی استان کرمانشاه چندین میلیون تن است و اکنون حدود 30 معدن در زمینه برداشت قیر طبیعی در استان فعالند. قیر طبیعی یک ثروت خوب برای کرمانشاه محسوب می‌شود اما آن‌طور که باید از این محصول ارزش افزوده به دست نمی آید و عمده قیر طبیعی کرمانشاه به صورت خام از این استان خارج و حتی به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این در حالی است که گفته می‌شود اگر قیر طبیعی به‌‌خوبی فراوری شود می‌توان تا صدها نوع محصول جانبی نیز از آن به دست آورد. مهم‌ترین عاملی که اکنون مانع فراوری قیر طبیعی در کرمانشاه می‌شود در اختیار نداشتن دانش فنی این محصول است. 


وجود 20 معدن قیر طبیعی فعال در گیلانغرب 

رئیس انجمن صنفی معادن قیر طبیعی گیلانغرب در مورد وضعیت معادن و ذخایر قیر طبیعی استان می‌گوید: اکنون بیش از 20 معدن قیر طبیعی در گیلانغرب داریم. «جهانبخش مرجانی» میزان ذخایر قیر طبیعی استان را نیز حدود یک میلیارد تن می‌داند و می‌افزاید: ارقام چند میلیونی را که کارشناسان برای میزان ذخیره قیر طبیعی اعلام می‌کنند، قبول ندارم. به گفته این مسئول، اکنون سالانه حدود 100 هزار تن قیر طبیعی از معادن استان برداشت می‌شود. وی اضافه می‌کند: البته میزان برداشت قیر طبیعی متفاوت است و گاهی به دلیل بارندگی‌های شدید مانند آنچه که امسال داشتیم معادن آسیب می‌بینند و میزان برداشت بسیار کاهش می‌یابد.


دردسرهای بارندگی برای معادن 

رئیس انجمن صنفی معادن قیر طبیعی گیلانغرب می‌گوید: بارندگی‌های امسال باعث شد بسیاری از معادن با مشکلات زیادی مواجه شوند و مدتی استخراج نداشته باشند، به علاوه هزینه‌های باطله‌برداری نیز برای آنها بسیار زیاد شود. مرجانی از تاثیر صادرات بر میزان برداشت از ذخایر قیر طبیعی استان هم یاد می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت قابل توجه استان کرمانشاه در زمینه قیر طبیعی می‌گوید: اکنون حدود 75 درصد منابع قیر طبیعی کشور در این استان قرار دارد. «کیوان کاشفی» ادامه می‌دهد: کرمانشاه اکنون دارای 33 معدن در زمینه قیر طبیعی است که عمده این معادن نیز در شهرستان گیلانغرب قرار دارند. وی از ظرفیت 10 میلیون تنی ذخیره ثابت شده قیر طبیعی استان هم یاد می‌کند که ظرفیت قابل توجهی برای استان است. 


جای خالی فراوری ‌ 

کاشفی با بیان این‌که اکنون در زمینه فراوری قیر طبیعی ضعف داریم، می‌افزاید: عمده قیر طبیعی اکنون خام‌فروشی می‌شود و به برخی از کشورها مانند چین می‌رود. رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه می‌گوید: این در حالی است که معدن‌داران بزرگ قیر طبیعی برای سرمایه‌گذاری در زمینه فراوری هم پای کار هستند و سرمایه‌گذاران خوبی در بحث فراوری قیر طبیعی در استان داریم.

کاشفی مهم‌ترین نکته را در اختیار نداشتن دانش فنی مورد نیاز برای فراوری می‌داند و ادامه می‌دهد: مشکل کار این‌جاست که دانش فنی در این حوزه نداریم. البته تلاش زیادی برای به دست آوردن این دانش فنی انجام داده‌ایم اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.  وی معتقد است سازمان‌های فعال در زمینه معادن مانند سازمان ایمیدرو باید در بحث تامین دانش فنی برای فراوری مواد معدنی مانند قیر طبیعی وارد عمل شوند. 


خام‌فروشی مواد معدنی استان

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه از خام‌فروشی مواد معدنی استان کرمانشاه خصوصا قیر طبیعی گلایه می‌کند و مهم‌ترین عامل آن را در اختیار نداشتن تکنولوژی و دانش فنی می‌داند.«هدایت حاتمی» با اشاره به وجود معادن غنی قیر طبیعی در گیلانغرب و ذخیره عمده‌ای از ماده معدنی که در استان کرمانشاه داریم، می‌گوید: حدود 10 سال است که مدام از خام‌فروشی قیر طبیعی گلایه داریم اما عملا حرکت جدی در این زمینه صورت نگرفته و خام‌فروشی‌ها همچنان ادامه دارد.وی ادامه می‌دهد: قیر طبیعی بدون این‌که فراوری روی آن انجام شود و ارزش افزوده‌ای داشته باشد، صادر می‌شود و نتوانسته‌ایم از این محصول باارزش استفاده کنیم. حاتمی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای پیشگیری از خام‌فروشی این محصول می‌افزاید: ضعف کار محدودیت‌هایی است که در حوزه دانش و تکنولوژی و سرمایه‌گذاری داریم، لذا درخواست داریم سازمان‌هایی مانند ایمیدرو پای کار بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید