• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66467
+
-

برنامه‌های شاخص مدیریت شهری که با پیگیری شورایاران در حال انجام است

پایان خوش طرح‌های نیمه‌کاره

ویژه نامه شورایاری ها
پایان خوش طرح‌های نیمه‌کاره

  منطقه 14 هم مانند بسیاری از محله‌ها همواره در حال تغییر و تحول است. اتفاق‌های کوچک و بزرگی که پیامدشان رفاه شهروندان و مطلوب‌تر شدن زندگی شهری آنهاست. مدیران شهری و در کنارشان شورایارها برای اجرایی شدن هر طرحی ماه‌ها تلاش و دوندگی کرده‌اند تا امروز اهالی منطقه 14 از خدمات بیشتری استفاده کنند. بسیاری از طرح‌ها به سرانجام رسیده و تعدادی‌ هم هنوز درگیر فعالیت‌های عمرانی هستند. در این گزارش به چند نمونه از این طرح‌ها اشاره کرده‌ایم.  

بوستانی برای بانوان محله 
تملک باغ رئیسی و تبدیل آن به بوستانی برای بانوان، خبر خوشی است که این روزها اهالی محله گذرپایین دولاب را خوشحال کرده است. 
«مهدی گلشناس» یکی از قدیمی‌های محله و معتمد مسجد محبین‌الزهرا(س) درباره این باغ می‌گوید: «این باغ 25 هزار‌مترمربعی در تملک فردی به نام رئیسی بود. البته آقای رئیسی سال‌ها پیش از دنیا رفته و باغ در تملک فرزندانش قرار داشت. جمعی از شورایاران و معتمدان محله برای راضی کردن فرزندان رئیسی دست به کار شدند و البته معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه هم نقش به سزایی داشت. سرانجام این باغ تملک و برای ساخت بوستان در آن اقدام شد.» به گفته گلشناس بعد از ساخت بوستان به غیر از اهالی محله گذرپایین دولاب، مردم محله‌های عارف و جوادیه هم می‌توانند از امکانات این فضای سبز بهره‌مند شوند. 

آبیاری فضای سبز منطقه با آب تصفیه شده 
عبور مسیل ابوذر از میان منطقه دردسرهایی را برای اهالی محله ابوذر به وجود آورده است. علاوه بر انتشار بوی بد و حشرات موذی، در فصل بارندگی آب مسیل بارها طغیان کرده و به داخل کوچه‌های اطراف سرریز شده است. برای رفع این مشکل معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه تدبیر خوبی اندیشیده که «علی جواهری» شورایار محله ابوذر درباره آن می‌گوید: «این مشکل را بارها با معاونت خدمات شهری در میان گذاشتیم و از آنها راهکار خواستیم. سرانجام پیگیری‌های ما جواب داد و قرار است برای ساماندهی آب مسیل ابوذر، تصفیه‌خانه‌ای در قطعه زمین بدون استفاده جنب بوستان بسیج جانمایی شود. آب مسیل بعد از تصفیه برای آبیاری فضای سبز منطقه استفاده می‌شود. در صورتی که پیش از این جریان آب تا دشت‌های ورامین پیش می‌رفت و زمین‌های کشاورزی آنجا را آبیاری می‌کرد.» 
 



شهربازی بوستان بسیج مسقف می‌شود
بوستان بسیج از بوستان‌های بزرگ تهران است که در حدود 8 هکتار وسعت دارد. در این بوستان فضای بزرگی برای شهربازی در نظر گرفته شده است. 
این بوستان به دلیل بزرگی و امکاناتی که در خود جای داده به فضای سبز فرامنطقه‌ای تبدیل شده و در ایام تعطیل و به‌ویژه فصل گرما پاتوق خوبی برای شهروندان است. «سیروس سیم‌چی» دبیر شورایاری محله تاکسیرانی می‌گوید: «یکی از اتفاق‌های خوبی که قرار است به‌زودی شاهد آن باشیم مسقف کردن شهربازی بوستان بسیج است. بیش از 30‌درصد کار انجام شده و در آینده‌ای نزدیک شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود. در حال حاضر پیمانکار این طرح قسمت روباز شهربازی را مرمت کرده و تجهیزات آن را به روز می‌کند. طبق وعده‌ای که داده‌اند با شروع فصل پاییز به بهره‌برداری می‌‌رسد. از آن به بعد برای مسقف کردن شهربازی اقدام و آن را تا دهه‌فجر امسال افتتاح می‌کنند.» 

پایان بلاتکلیفی خیابان کرمان
سرانجام بعد از گذشت 50 سال بلاتکلیفی خیابان کرمان وضعیت تعریض آن مشخص شد. این خیابان پررفت و آمد که در محدوده ناحیه یک قرار دارد، به دلیل عرض کم با حجم‌ تردد خودروها همخوانی نداشت و همواره با مشکل راهبندان مواجه می‌شد. «اسدالله کامروا» یکی از کاسبان محله می‌گوید: «به غیر از بیمارستان مردم، تعداد زیادی تعمیرگاه و گاراژ در خیابان کرمان قرار دارد و همین باعث شده رفت‌وآمد شهروندان به این خیابان زیاد باشد. از این‌رو قرار بود خیابان تعریض شود. تعداد قابل توجهی از خانه‌ها هم برای این کار تملک شد. الان خیابان کرمان شکل دندانه مانندی دارد و نمای نازیبایی به محله داده است. بعد از این همه ضرر اقتصادی که کاسبان خیابان کرمان متحمل شدند و خانه‌هایی که تخریب شد. حالا تصمیم گرفته‌اند طرح را اجرا نکنند و فضای دندانه مانندی که در خیابان وجود دارد را تبدیل به فضای سبز و پاتوق محله تبدیل کنند.»                

بازگشت آسیاب به دولاب
مدیریت شهری منطقه 14 علاوه بر اجرای طرح‌های عمرانی و ترافیکی، برای احیای هویت محله‌ها نیز تلاش می‌کند. به گفته «غلامرضا حاجی قربانی» دبیر شورایاری محله سرآُسیاب دولاب قرار است در آینده نزدیک طرح‌هایی برای بازگرداندن هویت محله دولاب انجام شود. او می‌گوید: «سرآسیاب دولاب از محله‌های قدیمی تهران است که قدمت 700 ساله دارد. نام سرآسیاب به دلیل وجود آسیاب بزرگی بوده که سال‌هاست دیگر نیست. از این آسیاب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و شرب اهالی استفاده می‌شد. با اینکه سال‌ها از نبود آسیاب می‌گذرد اما هنوز نامش بر زبان اهالی است. همین یعنی هویت یک محله که برای بازگرداندنش به مدیران شهری پیشنهاد دادیم که در این محله آسیابی ساخته و جانمایی شود. طرح ابتدایی را ارائه داده‌ایم و منتظر تأمین اعتبار هستیم.»

ساخت سوله بحران مجهز به پد هوایی
یکی از طرح‌های مهم منطقه 14 ساخت سوله بحران در فضایی به مساحت 13 هزار ‌مترمربع است. ساختار این سوله بحران و امکاناتی که برای آن در نظر گرفته شده در نوع خود بی‌نظیر است و می‌توان ادعا کرد یکی از مجهزترین سوله‌های بحران پایتخت به شمار می‌آید. به گفته «حسین شادالویی» دبیر مدیریت بحران منطقه، ساخت این سوله بحران از 2 سال پیش آغاز شده و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. او درباره اهمیت وجود این سوله بحران در منطقه می‌گوید: «این سوله بحران در تقاطع بزرگراه امام علی(ع) و شهید محلاتی قرار گرفته. یعنی نقطه‌ای که رفت‌وآمد در آن زیاد صورت می‌گیرد. همچنین در محله‌ای که بافت فرسوده دارد. از این‌رو می‌تواند پذیرای بسیاری از شهروندان باشد. این سوله بحران دارای سرویس بهداشتی، موتور برق، کانکس و انبار است. اما مهم‌ترین ویژگی آن پد هوایی است که در مواقع بحرانی می‌تواند به راحتی به شهروندان منطقه 14 و شرق تهران خدمت‌رسانی کند.» در همسایگی این سوله بحران ایستگاه آتش‌نشانی نیز تعبیه شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید