• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66450
+
-

گفت‌و‌گو با شهردار منطقه 19 در روزهای پایانی فعالیت اعضای دوره چهارم شورایاری

شهر با یاران‌شهر بهتر اداره می‌شود

ویژه نامه شورایاری ها
شهر با یاران‌شهر بهتر اداره می‌شود

 اعضای شورایاری محله به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مدیریت شهری طی 4 سال فعالیت خود بارها در اتاق مدیران شهری را زده‌اند. از مشکلات و مطالبات مردم گرفته تا درخواست به سرانجام رسیدن طرح‌های نیمه‌تمام را به اطلاع شهرداران منطقه رسانده‌ و به دنبال دریافت پاسخ و اجرایی شدن مطالبات شهروندان با آنها هم صحبت شده‌اند. در روزهای پایانی دوره چهارم فعالیت نهاد شورایاری سراغ «علی‌توکلی»، شهردار منطقه 19 آمده‌ایم تا با او گفت‌وگویی درباره این تعامل داشته باشیم. 


 در ابتدا بفرمایید نظرتان درباره شورایاری و کارکرد آن در منطقه 19 چیست؟ 
فلسفه شکل‌گیری نهاد شورایاری، مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است. طبیعتاً اگر ما قصد داریم شهرمان را خوب اداره کنیم، نیازمند مشارکت مردم هستیم. در همه کشورها همین رویه حاکم است و چنین نهادهایی با عناوین مختلف برای اداره بهتر شهر شکل می‌گیرند.
در منطقه 19 نیز یاران شهر به‌عنوان بازوان اجرایی مدیریت شهری، پلی برای اتصال مردم و شهرداری محسوب می‌شوند که علاوه بر نظارت بر رفتار مدیریت شهری، هرجا احساس کنند فعالیت مدیران خارج از ریل و مسیر درست است، با نگاه خیرخواهانه به عرصه وارد می‌شوند. باوجودی‌که فقط چند ماه از حضورم در منطقه می‌گذرد و در دوره 4 ساله این عزیزان حضور کامل نداشته‌ام، اما شواهد نشان می‌دهد در مطالبه‌گری درخواست‌های مردم بسیار سختکوش بوده‌اند. 
 



 تعامل شهرداری و شورایاری را در این دوره مطلوب ارزیابی می‌کنید؟ 
در آغاز فعالیت شورایاری‌ها با شکل‌گیری کارگروه‌های تخصصی چهارگانه؛ عمران و شهرسازی، سلامت و بهداشت، آموزش‌های شهروندی و فرهنگی و اجتماعی، حوزه فعالیت هریک از اعضا مشخص می‌شود. با توجه به این موضوع در جلساتی که توسط هر کارگروه برگزار می‌شود معاونان مربوطه هر بخش شرکت می‌کنند و مستقیماً پاسخگوی مطالبات هستند. در این منطقه، 13 محله وجود دارد که تقریباً شورایاران همه محله‌ها تعامل مطلوبی با مدیریت شهری برقرار کرده و در پیگیری درخواست‌های مردم، رفع نواقص و همچنین برگزاری برنامه‌های مناسبتی مختلف عملکرد خوبی داشته‌اند. انتظار ما از شهروندان بعد از انتخاب شدن به‌عنوان شورایار این است که از وظایف اصلی خود یعنی پیگیری خواسته‌های مردم فاصله نگیرند و با توجه به مسئولیت خطیر شورا به‌عنوان یک نهاد مدنی و اجتماعی در دفاع از صیانت حقوق شهروندی مراقب باشند به سمت فعالیت‌هایی که نگاه شهروندان را نسبت به این نهاد مردمی تغییر می‌دهد سوق داده نشوند. 
 کمی درباره نقش‌ مؤثر شورایاران منطقه در اجرای طرح‌های محلی صحبت کنید. 
شرایط اقتصادی جامعه شاید مقداری سرعت ما را در اجرای پروژه‌ها کم کرده باشد، ولی با کمک یاران شهر و ظرفیت‌های منطقه‌ای و محله‌ای، اهداف مدیریت شهری تحقق پیدا خواهد کرد. برای پیگیری و پاسخ به خواسته‌های این نهاد به‌عنوان نماینده شهروندان، اقدامات متعددی طی این سال‌ها توسط مدیریت شهری در منطقه انجام شده که مناسب‌سازی معابر و بوستان‌های منطقه برای معلولان و انتخاب آزمایشی بوستان نرگس نمونه‌ای از آنهاست.
خروج خیابان شهامت از بن‌بست بعد از 12 سال، تعریض خیابان بلوط در محله دولتخواه شمالی، تعریض خیابان گلستان، راه‌اندازی دومین پل مکانیزه عابرپیاده (حدفاصل خیابان میعاد شمالی و جنوبی محله خانی‌آبادنو» و آسفالت بسیاری از خیابان‌های منطقه و... نیز از جمله اقداماتی هستند که با پیگیری‌های شورایاران به نتیجه رسیده‌اند.
همچنین پیگیری‌های لازم برای بازگشایی معبر پاساژ توحید در بلوار شکوفه، ساماندهی دستفروشان خیابان‌های احسانی و بدر که جزء درخواست‌های مهم شهروندان و اعضای شورایاری بوده است، به‌زودی اجرایی خواهند شد. البته فعالیت‌های مهم دیگری هم در حال پیگیری است که می‌توان به تملک حدود 20 واحد مسکونی در خیابان طالقانی و تعداد محدودی ملک باقیمانده در خیابان درختی اشاره کرد. 
 چه پیشنهادی برای افزایش تعامل شورایاران با شهروندان دارید؟ 
حضور مداوم در میان اهالی محله، جمع‌آوری درخواست‌ها و ایجاد ارتباط با مردم کوچه و بازار در وهله اول می‌تواند در معرفی و جلب اعتماد مردم مؤثر باشد. شورایاران این منطقه علاوه بر پایگاه ثابتی که در سراهای محله‌ برای تعامل با مردم محله خود دارند همواره برای برقراری ارتباط بیشتر می‌توانند با حضور در اماکن عمومی از ابزارهای ارتباطی دیگری مثل مراسم‌های مذهبی، ملی و مناسبتی بهره‌ ببرند. همچنین شورایاران می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی موجود، هر هفته حداقل یک جلسه در اماکن عمومی و پررفت‌وآمد با مردم برگزار کنند تا شهروندان در ارتباط چهره به چهره با آنها از دغدغه‌های محله خود بگویند.
حضور دبیر دبیران شورایاری در جلسات شورای فرهنگی منطقه که به‌طور مستمر انجام می‌شود و در آن مسئولان همه نهادهای منطقه اعم از رئیس کلانتری، مدیرآموزش و پرورش، دادستان، رئیس پلیس راهور، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج و... حضور دارند می‌تواند نقش مهمی در استحکام این ارتباط داشته باشد. 
 شهرداری تهران تا چه اندازه در اجرای برنامه‌های توسعه شهری، زیست‌پذیری، اقتصاد شهری و... موفق عمل کرده است؟ 
یکی از نمادهای طرح توسعه در این منطقه طرح ملی پل باقرشهر است که بعد از اجرای حدود 60 تا 70‌درصد پروژه متوقف شد. با پیگیری‌های لازم اکنون کار به انجام رسیده و آماده بهره‌برداری است. یکی دیگر از اقدامات انجام شده همسو با اهداف مدیریت شهری، شناسایی مشکلات فرهنگی و اجتماعی منطقه است که با همین رویکرد تعیین تکلیف اراضی کوره‌های آجرپزی و مقابله با مشکلات آن در ناحیه 3 در دستور کار قرار دارد.
بحث افتتاح بوستان ایرانیان با همکاری سازمان پارک‌ها نیز به‌زودی انجام خواهد شد. همچنین دعوت از اعضای شورای‌شهر برای حضور در منطقه و بازدید از محله‌ها با نگاه ویژه به طرح «برنامه‌ریزی با مردم، نه برای مردم» پیوند شورایاران با اعضای شورای اسلامی شهر تهران را پررنگ کرده است. 
 توصیه شما به مردم برای حضور در انتخابات پیش رو چیست؟ 
از شهروندان درخواست می‌کنم نمایندگان متخصص و با احساس تعلق روحی و اجتماعی به محله خود را برای انعکاس مطالبات به حق خود برگزینند تا منتخبان آنها با پشتوانه و اراده قوی خواسته‌های مربوط به همشهریان خود را رصد و نسبت به انعکاس آنها اقدام کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید