• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6638
+
-

رشد 400درصدی جمعیت حیات وحش با اجرای طرح قرق

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست از افزایش 20منطقه قرق در 8 استان خبر داد

حیات وحش
رشد 400درصدی جمعیت حیات وحش با اجرای طرح قرق

 مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در سال96 یک قرق در استان سمنان، 3قرق در یزد و یک قرق در کرمان واگذار شد و اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد جمعیت گونه‌های حیات وحش این مناطق نسبت به سال‌هایی که قرق نبود بیش از 300تا 400درصد رشد داشته است.

علی تیموری در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: اضافه‌شدن 20منطقه قرق در 8 استان در دستور کار سازمان و شورای‌عالی محیط‌زیست قرار دارد که با تصویب آنها قرق کشور به 25منطقه می‌رسد.

وی گفت: کار مطالعه روی این مناطق که در 8 استان ازجمله تهران، مازندران، قزوین، کرمان و سمنان واقع شده‌اند، تکمیل و محدوده‌ها مشخص شده است.

تیموری با تأکید بر اهمیت اجرای قرق در راستای حفظ محیط‌زیست و گونه‌های زیستی اظهار کرد: 70درصد گونه‌های در خطر انقراض در دنیا توسط بخش خصوصی و مردم حفاظت می‌شود، در ایران بیش از 2هزار محیط‌بان به‌صورت شیفتی از مناطق چهارگانه تحت پوشش سازمان حفاظت محیط‌زیست محافظت می‌کنند اما با توجه به وسعت این مناطق، حفاظت از آنها کار دشواری است و از سوی دیگر نمی‌توانیم مأمور و محیط‌بان نیز اضافه کنیم.

وی ادامه داد: اکنون در تمام دنیا 30تا 40درصد از مناطق طبیعی در اختیار مردم است و از آنها حفاظت می‌کنند درحالی‌که این قانون از 40سال پیش در کشور ما تصویب شده است اما در دولت یازدهم به سراغ اجرای آن رفتیم و نخستین منطقه قرق نیز در سال96 در استان سمنان واگذار شد که امیدواریم ادامه یابد.

تیموری خاطرنشان کرد: سود این قرق‌ها به اهالی بومی و متقاضی قرق می‌رسد، بر این اساس در سال96 مجوز شکار حدود 95راس چهارپا که در مناطق قرق زندگی می‌کنند را در اختیار افرادی که حافظ قرق بودند، قرار دادیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اکنون درنظر داریم مناطق قرق را افزایش دهیم از این‌رو مطالعه و وسعت 20منطقه به پایان رسیده و منتظر برگزاری جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست برای ارائه هستیم.

وی تأکید کرد: البته اعضای شورای‌عالی محیط‌زیست درخواست کرده‌اند تا گزارشی از وضعیت 5قرقی که سال94 تصویب کرده‌اند ارائه کنیم بر این اساس در روز برگزاری جلسه باید گزارشی از تأثیر اجرای آن بر اشتغال‌زایی جوامع محلی و رشد و حفاظت از گونه‌های زیستی موجود در این مناطق را ارائه کنیم تا بتوانیم این 20منطقه را هم تصویب کنیم و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

 

 

سود ناشی از قرق نصیب مردم می‌شود

تیموری گفت: قرق در مناطق آزاد اجرا می‌شود نه در مناطق چهارگانه، البته در آن مناطق هم وظیفه محیط‌زیست است که از حیات وحش حفاظت کند اما در روند قرق، این مردم هستند که از محیط‌زیست و حیات وحش حفاظت می‌کنند و سود ناشی از آن نیز متوجه خودشان می‌شود.

 

 

قرق‌های اختصاصی حیاط خلوت برخی افراد نشود

 

 یک کارشناس باسابقه محیط‌زیست درباره قرق‌های اختصاصی حیات وحش به همشهری، گفت: اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست بتواند بر قرق‌های اختصاصی نظارت عالیه داشته باشد و این قرق‌ها را به‌صورت دائم پایش کند به حفاظت از حیات وحش منجر می‌شود.  اکبر همدانیان با بیان این مطلب افزود: نکته‌ای که وجود دارد، در نبود نظارت قوی، این قرق‌ها مجالی برای زمین‌خواری و ساخت وساز فراهم می‌کند که به تخریب محیط‌زیست منجر می‌شود. وی تصریح کرد: درست است که سازمان حفاظت محیط‌زیست در ازای واگذاری قرق‌ها با گرفتن اسنادی راه را بر ساخت‌وساز و زمین‌خواری احتمالی بسته است اما متأسفانه در بعضی قرق‌ها ما شاهد ساخت وساز هستیم که در نهایت به زمین‌خواری منجر می‌شود زیرا وقتی ساخت‌وساز اتفاق می‌افتد فرد پس از چندی ادعای مالکیت می‌کند و اگر منابع طبیعی نتواند حکم تخریب ساخت‌وسازها را بگیرد شخص مدعی مالک عرصه می‌شود. همدانیان با تأکید براینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست باید مراقب باشد تا قرق اختصاصی به حیاط خلوت برخی افراد تبدیل نشود، گفت: نظارت مستمر تنها زمانی میسر است که سازمان حفاظت محیط‌زیست از نیروی انسانی کافی برخوردار باشد این درحالی است که واگذاری قرق‌های اختصاصی به‌خاطر کمبود نیرو در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید