• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6627
+
-

صلح سرد 2کره

سردترین المپیک زمستانی تاریخ، به محل ملاقات رهبران سیاسی 2کره تبدیل شد

کره شمالی و جنوبی
صلح سرد 2کره

حضور تاریخی هیأت بلندپایه سیاسی کره‌شمالی در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک کره‌جنوبی، خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت تأثیر خودش را گذاشت و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا را مجبور کرد از مهمانی رسمی ناهار به مناسبت افتتاحیه چشم‌پوشی کند.

کره‌شمالی که صرف حضورش در این المپیک غافلگیرکننده بوده است، غافلگیری بزرگ‌تر را با فرستادن کیم یونگ نام رئیس‌جمهور تشریفاتی و همینطور کیم یو جونگ خواهر بانفوذ رهبر کره‌شمالی ایجاد کرد و دنیا مشتاقانه حضور این هیأت را نظاره می‌کند. این نخستین بار در تاریخ بعد از جنگ شبه جزیره کره است که یک عضو خاندان حاکم کره‌شمالی به همسایه جنوبی سفر می‌کند.

هیأت کره‌شمالی دیروز ظهر بعد از اینکه با هواپیما به اینچئون آمد، با قطار سریع‌السیر به پیونگ چانگ محل برگزاری بازی‌های المپیک سفر کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، دیروز در مراسم ناهار رسمی که به میزبانی «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برگزار شد، رئیس‌جمهور تشریفاتی کره‌شمالی و پنس برای لحظاتی با هم برخورد داشتند اما هر دو طرف تلاش کردند مستقیما به همدیگر نگاه نکنند و در نهایت، پنس که باید در این مراسم با کیم یونگ نام پشت یک میز می‌نشست، محل مراسم را بعد از حضوری 5دقیقه‌ای ترک کرد. برخلاف پنس، مقامات کره‌جنوبی از حضور کیم یونگ نام استقبال کرده‌اند و تصاویری از دست دادن رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با او منتشر شده است.

پنس، پیش از سفرش به کره‌جنوبی برای حضور در افتتاحیه المپیک آشکارا اعلام کرده است که برای خنثی‌سازی استفاده تبلیغاتی کره‌شمالی از این مراسم به کره‌جنوبی سفر کرده است. آمریکا و برخی کشورهای دیگر ازجمله ژاپن معتقدند که کره‌شمالی با تعارف شاخه زیتون به همسایه جنوبی و حضور در المپیک زمستانی، به‌دنبال انجام کارهای نمایشی و تبلیغاتی است و اعتقادی به مذاکرات صلح با کره‌جنوبی ندارد. با این حال سفر کیم یو جونگ خواهر کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، کنجکاوی زیادی را برانگیخته است و خیلی‌ها معتقدند او در سفر به کره‌جنوبی، حامل پیامی از برادرش برای رئیس‌جمهور کره‌جنوبی است. پنس البته بدون توجه به رویکردی که کره‌شمالی از خود نشان داده است، سیاست‌های راهبردی آمریکا علیه کره‌شمالی را در کره‌جنوبی پی‌گرفت و دیروز با فرد وارمبیر پدر دانشجویی که بلافاصله بعد از آزادی از کره‌شمالی درگذشت دیدار کرد. او در این دیدار به دولت کره‌شمالی حمله کرد. کره‌شمالی و کره‌جنوبی، در تصمیمی که نویدبخش همکاری‌های بیشتر دو کشور بوده است، از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودند در افتتاحیه این رقابت‌ها با پرچم مشترک شرکت می‌کنند.

2کشور همچنین تیم مشترک هاکی زنان را در این رقابت‌ها به میدان فرستاده‌اند. المپیک پیونگ‌چانگ که از سوی کارشناسان هواشناسی با دمای منفی 20درجه به‌عنوان سردترین المپیک زمستانی تاریخ معرفی شده، از سوی بسیاری از کارشناسان، نقطه عطفی برای گرم‌شدن روابط دو کره شناخته می‌شود. همزمان با سفر هیأت بلندپایه سیاسی کره‌شمالی، معترضان در شهر میزبان المپیک در کره‌جنوبی علیه پیونگ‌یانگ تظاهرات کردند. اعتراض‌کنندگان تصاویر رهبر کره‌شمالی را به آتش کشیدند و در جریان این تجمع با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :