• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66191
+
-

مرگ میلیون‌ها بچه‌ماهی با برق

رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان: اگر جلو صید با برق فشار قوی گرفته نشود تا 5 سال آینده ۹۵ درصد از شرکت‌های تعاونی صیادی ورشکست خواهند شد /  برق فشار قوی موجب بیهوشی ماهی‌های بزرگ‌تر و مرگ بچه ماهی‌ها می‌شود

شیلات
مرگ میلیون‌ها بچه‌ماهی با برق

«100 متر کابل می‌آورند به برق فشار قوی وصل می‌کنند و می‌اندازند در رودخانه‌ای که زایشگاه ماهی‌هاست. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد باید بدانیم که هزاران بچه ماهی که دیده نمی‌شوند هم می‌میرند.»

رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان با بیان این جملات از بلایی که به جان طبیعت و ماهی‌های استان افتاده، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا «رحمت محمدی» گفت: با اتخاذ برخی سیاست‌های غلط، قدم در مسیری گذاشته‌ایم که سرانجام آن نابودی صیادی در گیلان است.

 اگر به همین صورت پیش برویم و جلوی قتل عام بچه ماهی‌ها با این شیوه غیر معقول گرفته نشود تا 5 سال آینده ۹۵ درصد از شرکت‌های تعاونی صیادی ورشکست خواهند شد.

وی با بیان این‌که همین حالا هم بین ۴۰ تا ۵۰ درصد اعضای تعاونی‌های صیادی دیگر دنبال معیشت از طریق دریا نیستند، اظهار کرد: دریا دیگر نمی‌تواند حداقل معاش را برای صیادان استان تامین کند.

به گفته محمدی، دلایل مختلفی در این زمینه وجود دارد که از مهم‌ترین آن کاهش ذخایر دریایی است.

این مسئول تصریح کرد: سازمان شیلات در ادوار گذشته برای جبران صید، اقدام به پرورش ماهی و ریختن بچه ‌ماهی به دریا می‌کرد. امسال میزان بچه‌ ماهی‌هایی که به دریا ریخته شده ۱۰ درصد قبل هم نیست.


ناهماهنگی شیلات و محیط زیست

رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان با بیان این‌که ناهماهنگی‌هایی میان سازمان شیلات و محیط‌ زیست وجود دارد که به صیادان ضرر می‌زند، گفت: راه رودخانه‌های زیادی به سمت دریا‌ها بسته شده است. 

یعنی این‌که شن جلوی آب را گرفته است و رودخانه‌ به دریا نمی‌ریزد. برای این‌که بچه‌ ماهی‌هایی که در رودخانه هستند، به دریا برسند، فصلی با عنوان رهاسازی داریم.

محمدی ادامه داد: در این فصل به عنوان مثال آب 2 چاه به رودخانه ریخته می‌شود تا راه آن به دریا باز شود. ما درخواست داریم که در این فصل بیل الکترونیکی به ما بدهند تا دهانه رودخانه باز شود و بچه ماهی‌ها بتوانند به دریا بروند.

 سازمان حفاظت محیط‌زیست با این ادعا که چنین کاری ضد محیط زیست است، اجازه آن را نمی‌دهد؛ این در حالی است که برای مثال کارخانه‌ای سالیان سال است که پسماند خود را به رودخانه می‌ریزد، اما کسی مانع آن نمی‌شود.


آمار رهاسازی بچه ماهی‌ها پایین آمده است

رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان با تاکید بر این‌که در زمینه رهاسازی بچه‌ ماهی‌ها در دریا هر ساله آمار پایین‌تر می‌آید، گفت: برای رهاسازی بچه ‌ماهی‌ها مشکل دیگری هم داریم.

 قبلا آنها را انگشت قد رشد می‌دادند و رها می‌کردند، اما اخیرا ماهی‌های بسیار کوچکی که وزنشان از یک گرم کمتر است، رها می‌شوند.

به گفته محمدی، این ماهی‌ها دستخوش حوادث زیادی هستند. آلودگی آب رودخانه‌ها هم باعث مرگ آنها می‌شود. 

شیلات می‌گوید که اگر 5 درصد ماهی‌های رها شده زنده بمانند، طرح بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. حالا باید دید اگر این برآورد خوشبینانه محقق شود چقدر جوابگوی برداشت و صید است.


 صید غیرمجاز؛ 10 برابر مجاز

این مسئول با بیان این‌که ۱۰ برابر صیادان مجاز، غیرمجاز‌ها ماهی صید می‌کنند، گفت: در سال‌های اخیر ما با پدیده‌هایی رو‌به‌رو هستیم که واقعا نگران‌کننده است. صید با برق فشار قوی بلای دیگر آبزیان استان شده است. 

محمدی ادامه داد: سودجویان برای صید چند ماهی از برق فشار قوی و انداختن کابل در رودخانه استفاده می‌کنند. 

این اقدام موجب بیهوش شدن ماهی‌های بزرگ یک تا 2 کیلویی می‌شود و صیادان آنها را صید کنند، اما باید توجه داشت که این میزان برق رها شده در رودخانه برای بچه ماهی‌ها خطرناک است و موجب مرگ آنها خواهد شد. متاسفانه برخوردی با این تخلفات نمی‌شود.


ممنوعیت صید در فصل تخم‌ریزی 

رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان بیان کرد: از ۲۰ اسفند تا ۱۵ اردیبهشت زمان تخم‌ریزی ماهی‌هاست. ماهی‌ها در این دوره زمانی به رودخانه‌ها می‌آیند و نباید صید شوند، اما صیادان غیرمجاز از موقعیت سوءاستفاده می‌کنند، دهانه رودخانه‌ها را می‌بندند و به صید بی‌رویه می‌پردازند.

این مسئول با بیان این‌که نمی‌خواهیم بچه ماهی در دریا رها کنند، گفت: اگر ممنوعیت صید در این فصل رعایت شود، نیازی به چنین طرح‌هایی نیست. قبلا بچه‌ ماهی پرورش نمی‌دادیم تا در دریا رها کنیم چون تعادل اکوسیستم برقرار بود و افراد زیادی می‌توانستند از طریق دریا ارتزاق کنند.


پرورش اوزون برون در خارج کشور 

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان، بیکاری باعث شده بسیاری از ساحل‌نشینان هم اقدام به صید غیرمجاز کنند.

 به همین دلیل اعضای تعاونی نمی‌توانند صید کنند، چون صیاد‌های غیرمجاز جای صید آنها را گرفته‌اند.

وی با بیان این‌که برای رفع مشکلات مربوط به صیادی باید ریشه‌ای کار کرد، اما همه مقطعی و روزانه کار می‌کنند، گفت: برطرف کردن مشکلات صید نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مسئولان دلسوز دارد. 

قبلا مسئولان دلسوزی داشتیم، اما مورد بی‌مهری قرار گرفتند و برخی از آنها حتی به خارج از کشور مهاجرت کردند. 

این مسئول ادامه داد: بسیاری از آنها برای پرورش ماهی به کشور‌های همسایه مانند آذربایجان رفته‌اند و اوزون برون پرورش می‌دهند. ما باید از تخصص آنها استفاده می‌کردیم، اما نتوانستیم آنها را حفظ کنیم.

محمدی بیان کرد: اگر همینطور پیش برویم بسیاری از افرادی که در گیلان از طریق دریا امرار معاش می‌کردند، شغل خود را از دست می‌دهند و به شغل‌های کاذب روی می‌آورند. قبلا با درآمد صیادی خانواده‌های چندنفره اداره می‌شد، اما حالا صید، هزینه یک خانواده 2نفره را هم تامین نمی‌کند.

 

رهاسازی بچه ماهی‌های خاویار در سفیدرود



مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی سالانه یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار بچه ماهی در رودخانه سفیدرود خبر داد.

«صمد درویشی» با بیان این‌که مهم‌ترین هدف شیلات حفظ ذخایر ماهی‌های خاویار است، اظهار کرد: ماهی خاویار ایران یکی از بهترین نوع ماهی در جهان است. برای حفظ ذخایر آن هر ساله 4میلیون بچه ماهی خاویار در رودخانه‌هایی که به خزر ختم می‌شوند، رهاسازی می‌شود که بیش از نیمی از این رهاسازی در گیلان انجام می‌شود.

وی رودخانه سفیدرود را بهترین رودخانه برای رهاسازی این بچه ماهی‌ها دانست و گفت: این رودخانه به دلیل شرایط زیست‌محیطی دارای بهترین ظرفیت برای رهاسازی این بچه ماهی‌هاست.

مدیر کل شیلات استان با اشاره به دلایل تلف شدن تعدادی از بچه ماهی‌های خاویار در رودخانه سفیدرود بیان کرد: وجود ادوات صیادی در مسیر رودخانه و نوسانات موجود در سفیدرود به علت مصارف کشاورزی موجب تلف شدن بچه ماهی‌ها می‌شود که باید برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود‌.

درویشی با بیان این‌که برای رهاسازی بچه ماهی‌های خاویار در سفیدرود با کمک موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر انجام می‌شود، تصریح کرد: برای رهاسازی بچه ماهی‌های خاویار باید بهترین و امن‌ترین مسیر انتخاب شود که این موسسه با همکاری کارشناسان شیلات با انجام کارهای مطالعاتی و دقیق بهترین مسیر را برای رهاسازی این بچه ماهی‌ها انتخاب می‌کند.

وی از موفقیت‌آمیز بودن رهاسازی بچه ماهی‌های خاویار به سفیدرود خبر داد و گفت: با تلاش همکاران در شیلات و موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر، پیدا کردن مسیر امن برای کاهش تلفات به ‌خوبی انجام شد و بچه ماهی‌های خاویار هنگام رسیدن به دریای خزر کمترین تلفات را دادند.

این مسئول تصریح کرد: مهم‌ترین مرحله برای موفقیت‌آمیز بودن رهاسازی بچه ماهی‌ها، هماهنگ شدن آنها با آب به لحاظ زیست‌محیطی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید