• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6613
+
-

سند قتل‌عام در میانمار

میانمار
سند قتل‌عام در میانمار

«دست‌هایشان را از پشت بسته بودند. همسایگان بودایی‌شان را می‌دیدند که چند متر آن طرف‌تر زمین را می‌کندند. صبح روز بعد هر 10مرد روهینگیا را کشتند؛ یکی دو نفرشان را سربریدند. همه را در همان قبر روی هم انداختند.» این بخشی از روایت خبرگزاری رویترز از کشتار ساکنان مسلمان روستای «این‌دین» در استان راخین در غرب میانمار است؛ روایتی که تهیه و انتشار گزارش آن دستگیری 2نفر از روزنامه‌نگاران محلی همکار رویترز را به‌دنبال داشته است.

روستای این‌دین تا پیش از آغاز کشتار گسترده قوم روهینگیا، حدود 7هزار ساکن داشت که 6هزار نفرشان مسلمان بودند. اکنون حتی یک نفر از این 6هزار نفر هم در این‌دین ساکن نیست؛ آنها یا کشته شده‌اند یا به بنگلادش گریخته‌اند. طی 20ماهی که از کشتار سازمان‌یافته مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌گذرد، بیش از 700هزار نفر از آنها به بنگلادش پناه برده‌اند. تاکنون هرچه از ماجرای کشتار مردم روهینگیا در میانمار نقل شده از زبان آن‌هایی بوده که توانسته‌اند از مهلکه بگریزند. رویترز اما از طریق خبرنگاران محلی به سراغ افرادی رفته که خود در این کشتار نقش داشته‌اند. این خبرگزاری ماجرای قتل‌عام مردم در روستای این‌دین را پیگیری کرده تا با کنارهم‌چیدن تکه‌های پازل، دست‌کم حقیقت یکی از صدها مورد کشتار مسلمانان طی این ماه‌ها را منتشر کند. «سو چای» مرد 55ساله‌ای که خود یکی از افرادی بوده که پیش چشم آن 10نفر مشغول کندن قبرشان بوده می‌گوید: «وقتی خاک روی آنها می‌ریختیم، هنوز بعضی‌ها‌شان ناله می‌کردند؛ بعضی هم مرده‌ بودند.»

روستای این‌دین زمین‌های حاصلخیزی دارد و در نزدیکی خلیج بنگال قرار گرفته است. مسلمانان و بودایی‌ها سال‌ها در این روستا به‌طور مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کردند. حمله تعدادی از شبه‌نظامیان روهینگیا که گفته می‌شود در اعتراض به فشارهای بی‌امان دولت به این اقلیت بوده، بهانه یورش نیروهای ارتش، پلیس و گروه‌های شبه‌نظامی بودایی به این روستا شد. حمله سال گذشته به یک پست ایست و بازرسی پلیس که 30کشته به‌جا گذاشت در 4کیلومتری شمال روستای این‌دین به‌وقوع پیوست. روستاییان بودایی که خود در حمله به خانه‌های مسلمانان شرکت داشته‌اند به رویترز گفته‌اند که کشتار مسلمانان از سوی نیروهای ارتش و پلیس همراه با بسیج ساکنان بودایی در این روستا و روستاهای همجوار انجام شد. 3نفر از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی بودایی و یک نفر از نیروهای پلیس به رویترز گفته‌اند که دستور به آتش کشیدن کلبه‌های مسلمانان و تجاوز به آنان از «مقام‌های بالای ارتش» صادر شده بود. این در حالی است که ارتش میانمار بارها روهینگیاها را متهم کرد که خود هنگام ترک روستاها، خانه‌هایشان را به آتش کشیده‌اند. به گفته آنها در بسیاری موارد حتی نیروهای امنیتی که در کشتار مردم و به آتش کشیدن خانه‌های‌شان نقش داشتند، لباس‌های نظامی‌شان را از تن در آوردند و لباس غیرنظامی پوشیدند تا شناخته‌ نشوند.

بررسی تصاویر ماهواره‌ای از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد روستاهای قوم روهینگیا دست‌کم در محیطی به وسعت 110کیلومترمربع در همان 3‌ماه ابتدایی آغاز خشونت‌ها در آتش سوخته‌اند. طی این مدت، حدود 350روستا به کلی نابود شدند. دولت میانمار که زیر فشار افکار عمومی جهانی مجبور به توقف کشتار مسلمانان روهینگیا شده اکنون با اتهام‌های سنگینی ازجمله «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» روبه‌رو است. 2خبرنگار رویترز که زمینه انتشار گزارش کشتار سازمان‌یافته مسلمانان روهینگیا را فراهم کرده‌اند اکنون با حکم 14سال زندان روبه‌رو هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید