• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66120
+
-

سفال‌های سلادون‌ موزه ملی در کاخ‌موزه پکن

آثار منتخب موزه ملی ایران که قرار است در نمایشگاه «دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن» به تماشا گذاشته شود به کاخ موزه پکن رسید.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده، رئیس‌کل این موزه گفت: این آثار شامل ۱۴قلم ظروف سلادون از مجموعه‌ای مربوط به دوره صفوی است که در زمان شاه‌عباس وقف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی شده بود. این آثار در سال۱۳۱۴ به موزه ملی ایران رسیده است. در مجموع 10 موزه از کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، بریتانیا، امارات متحده عربی و همچنین بیش از 30 موزه از کشور چین آثار خود را در این نمایشگاه شرکت داده‌اند.

وی درخصوص تاریخچه ظروفی به این نام، گفت: سلادون نام خانواده‌ای از سفال است که دارای لعاب ویژه‌ای است. نام سلادون برای نخستین‌بار توسط فرانسوی‌ها برای این نوع ظروف به‌کار برده شد. از ویژگی‌های این سفال بدنه سخت، به رنگ سبز تیره و روشن است که دارای انواع گوناگون تزیین چون نقش قالب‌زده و برجسته است. کرمان و اصفهان از مراکز مهم تولید این نوع سفال در ایران بوده‌اند.
نمایشگاه «سلادون‌های لونگ چوآن و جهانی شدن» در روز دوشنبه ۲۴تیر‌ماه۱۳۹۸ در کاخ موزه پکن گشایش خواهد یافت و تا ۱۲مهرماه در این موزه ادامه دارد.
هم‌اکنون، موزه ملی ایران با ۱۵قلم آثار تاریخی فرهنگی خود به‌عنوان سفیر فرهنگی کشورمان در کنار ۲۴کشور آسیایی دیگر در نمایشگاه «شکوه تمدن‌های آسیا» که در موزه ملی پکن دایر است، حضور دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید