• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6612
+
-

نمایندگان مجلس سری به متروی تهران بزنند

در روزهای بررسی بودجه مترو در مجلس، نیاز این وسیله حمل و نقل به بودجه برای توسعه، باید مورد توجه قرار گیرد

شهر
نمایندگان مجلس سری به متروی تهران بزنند

سید محمد فخارخبرنگار:

واگن‌های مترو در این روزهای پایانی سال بیش از هر زمان دیگر با فشردگی جمعیت روبه‌رو هستند. در همین زمان، بودجه توسعه این وسیله مهم برای تردد در شهرهای بزرگ کشور در مجلس در حال بررسی است. شاید خالی از فایده نباشد اگر از نمایندگان مجلس خواسته شود که در این روزها به متروی تهران که در فاصله چند ده متری محل کارشان قرار داد، سری بزنند و فشردگی جمعیتی را ببینند که مترو تنها وسیله ترددی آنها در همه روزهای سال است.

 

چقدر بودجه نیاز است؟

توسعه خطوط متروی تهران در 2بخش باید متمرکز شود که اولی توسعه خطوط در بخش عمرانی و دیگری در بخش افزایش تعداد واگن‌هاست. با گام نخست ظرفیت بالقوه مترو افزایش می‌یابد اما افزایش واگن‌ها نکته‌ای اساسی برای رسیدن به توسعه متروست. تکمیل شبکه متروی تهران به بودجه‌ای حدود 30هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا ظرفیت جابه‌جایی مسافران به 10میلیون نفر در روز برسد و با قید فوریت تکمیل و تجهیز خطوط 3، 6و 7 در دستور کار قرار گیرد. البته متروی تهران شامل 12خط یعنی 8خط اصلی و 4خط اکسپرس حومه‌ای می‌شود که هم‌اکنون 5خط آن فعال است. اهمیت بودجه مترو تا آن حد است که در دیدار الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها با رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بررسی شد و به‌عنوان راهکارهای مناسب برای برطرف‌کردن آلودگی هوا مورد تأکید قرار گرفت تا در بودجه97 کشور دیده شود.

 

نیاز تهران به ۱۰ خط مترو

با توجه به تقاضای سفر در تهران اگر ۱۰ خط ریلی سریع السیر و قطار سبک شهری راه‌اندازی نشود، پایتخت با بحران شدیدتر ترافیک و آلودگی هوا مواجه می‌شود. به گزارش همشهری، محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در این‌باره می‌گوید: وضع موجود شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران شامل «۱+۷» خط است و مجموع طول مؤثر (ریل مسافری) متروی تهران که ۲۲۱کیلومتر بود، با احتساب بخش افتتاح‌شده خط جدید که جنوب تهران (ایستگاه متروی شاهد) را به فرودگاه امام خمینی متصل می‌کند، اکنون به ۲۴۸کیلومتر رسیده است. در این حال طول مجموعه شبکه متروی تهران با احتساب ریل‌های مسافری و غیرمسافری در کل خطوط به حدود ۳۰۰کیلومتر می‌رسد.

نقشه ۱۴۰۹شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران و حومه که براساس دو سند بالادست «طرح جامع شهر تهران» و «طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران» و نیز یک مصوبه شورای شهر که خرداد سال۸۷ در دوره سوم به تصویب رسیده، تصویری متفاوت از خطوط طراحی‌شده مترو که باید در قالب شبکه متروی شهری تکمیل شود، ارائه می‌کند. این نقشه نشان می‌دهد که مجموعه شهری تهران شامل پایتخت و شهرهای اقماری بزرگ اطراف تهران به ۱۸خط ریلی با طول مؤثر حداقل ۴۳۰کیلومتر نیاز دارد. در این نقشه 8خط مترو داخل محدوده شهری تهران (مناطق ۲۲گانه پایتخت) طراحی شده که از آن با عنوان «متروی سنگین شهری» یادشده است. طول مؤثر (طول ریل مسافری) این خطوط 8‌گانه ۲۵۱کیلومتر پیش‌بینی شده است. مجموع طول مؤثر شبکه ریلی تهران در سال۱۴۰۹ باید به مرز ۵۰۰ کیلومتر برسد. از سویی شمار واگن‌های متروی تهران کمتر از ۱۵۰۰دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از ۳۰۰۰ واگن برای سرویس‌دهی مناسب نیاز دارد. به این ترتیب آمار سفرهای روزانه درون‌شهری پایتخت به حدود ۲۰میلیون سفر خواهد رسید. طبق این نقشه، سهم شبکه حمل‌ونقل ریلی در شهر تهران باید به ۱۰میلیون سفر روزانه برسد.

 

   کاهش بودجه؛ افزایش ترافیک و آلودگی هوا 

 

کاهش بودجه توسعه متروی کلانشهرها و در نتیجه کاهش خدمات مترو سبب افزایش فشار روی مردم، افزایش ترافیک و افزایش آلودگی هوا می‌شود. سیدحمیدرضا کاظمی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این‌باره به همشهری می‌گوید: مترو یکی از ناوگان‌های مهم حمل‌ونقل عمومی است، قطعا روی موضوعات مختلف ازجمله بحث آلودگی هوا و ترافیک اثرگذار است و هرچه بودجه بیشتری درنظر گرفته شود، می‌تواند منجر به آرامش و سلامت شهر شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید