• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66113
+
-

در اجرای 2 پروژه‌ بزرگ غرب پایتخت شورایاران سهم بالایی داشتند

عبور از بن‌بست‌ها

ویژه نامه شورایاری ها
عبور از بن‌بست‌ها

با اینکه تنها 3 ماه و چند روز از سال 98 سپری شده اما باید اذعان کرد که سال 98 سال اتفاقات خوب برای پروژه‌های شهری منطقه 9 بوده است. به ثمر رسیدن این پروژه‌ها را می‌توان حاصل مشارکت و همکاری شورایاران و شهروندان با مجموعه مدیریت شهری دانست. بهره‌برداری از 2پروژه بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که سال‌ها به دلایل مختلف متوقف مانده بودند، دستاورد ماندگار چهارمین دوره فعالیت شورایاری‌هاست که هویت تازه‌ای به منطقه بخشیده و از سوی دیگر سند توسعه و پیشرفت اجتماعی و عمرانی منطقه را برای اعضای شورایاری‌ها در دوره پیش‌رو مشخص می‌کند. در این گزارش به معرفی این 2 کلان پروژه عمرانی منطقه پرداخته‌ایم.


حصار فتح شکسته شد
محله فتح با توجه به قرارگیری در ضلع غربی منطقه و حدود 95‌درصد بافت صنعتی، سال‌ها با مشکلات متفاوتی، از رکود اقتصادی واحدهای صنعتی و کارگاهی گرفته تا آلودگی‌های زیست‌محیطی و پایین بودن انواع سرانه‌های شهری دست به گریبان بوده است. «ناصر البرز» دبیر شورایاری محله فتح درباره مشکلات متعدد این محله می‌گوید: «برخی مشکلاتی که ما در اینجا داشته و داریم به‌رغم پیگیری‌های بسیار اعضای شورایاری به نتیجه مطلوب نرسیده است. آلودگی ناشی از دفع غیر‌معمول پسماند و جاری شدن شیرآبه‌های ‌گاه سمی و خطرناک آثار زیانباری را در محله به جا گذاشته که از جمله آنها شیوع بیماری‌های خاص است.
اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه برای رفع آلودگی اقداماتی نظیر بازدیدهای سرزده کارشناسا‌ن و برگزاری کارگاه‌های آموزشی انجام داده اما متأسفانه نتیجه‌بخش نبوده است.» البرز در ادامه از اجرای بزرگ‌ترین پروژه عمرانی در محله فتح می‌گوید که به درخواست اهالی و با پیگیری شورایاری و تأکید شهردار تهران به سرانجام رسیده است: «میدان فتح بزرگ‌ترین میدان بعد از میدان آزادی است که کارگاه‌های عمرانی مرتبط با اجرای طرح تقاطع‌های غیر‌همسطح بزرگراه‌های یادگار امام(ره)، آیت سعیدی و فتح از اوایل دهه 90 در آن فعال شد.
اما خیلی زود به دلیل کمبود بودجه و عدم توافق با نیروی زمینی ارتش بر سر تملک بخش‌هایی از زمین پادگان جی اجرای آن مسکوت ماند. توجه به درخواست اهالی و پیگیری‌های مداوم شورایاری محله باعث شد تا مساحتی بیش از 25 هزار‌مترمربع از میدان آزاد شود. با این اقدام ضمن اینکه نمای بصری منطقه و محله احیا و زیباسازی شد، سرانه فضای سبز آن نیز افزایش یافت. احداث گشتگاه فتح شامل فضای سبز، امکانات تفریحی و ورزشی، رستوران و کافی‌شاپ، آخرین پروژه عمرانی تعریف شده از سوی شهرداری منطقه برای محله صنعتی فتح است که سرانه‌های فرهنگی و تفریحی را تا حدود قابل توجهی افزایش می‌دهد.
محدوده محله: از شمال به بزرگراه فتح و فرودگاه مهرآباد، از جنوب به خیابان 45 متری زرند، از غرب به مسیل پل کن و از شرق به خیابان شیشه و گاز منتهی می‌شود.
 



زیرگذر استادمعین به سرانجام می‌رسد
بالا بودن سرانه‌های مختلف خدماتی در محله استادمعین یکی از ویژگی‌های مثبت آن است که باعث شده مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به گسترش راه‌های ارتباطی و ایجاد سهولت در دسترسی‌ به این سرانه‌ها داشته باشد. «‌‌فرشاد بخشایشی» دبیر شورایاری محله استادمعین می‌گوید: «آغاز دوباره فعالیت پروژه متوقف شده زیرگذر استادمعین، اتفاقی است که در پی چند سال پیگیری شورایاری محله و اعتراض اهالی به محدودیت‌های ترافیکی آن به وقوع پیوسته است.
پروژه زیرگذر استادمعین سال 1389 کلید خورد که بعد از گذشت یک سال با وجود معارضاتی نظیر لوله‌های آب و گاز و عدم تملک بخش‌هایی از زمین پادگان جی متوقف ماند. 4 سال طول کشید تا معارضات رفع و بودجه لازم برای ادامه اجرای آن تأمین شود. با افتتاح زیرگذر استادمعین که بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین پروژه عمرانی منطقه 9 طی سال‌های گذشته معرفی شده، بار ترافیکی خیابان آزادی در منطقه 9 و خیابان شهید جواد اکبری در منطقه 2 به سمت میدان استادمعین و برعکس کاهش می‌یابد.
همچنین تردد و دسترسی به بزرگراه یادگار امام(ره) و میدان آزادی راحت‌تر می‌شود. البته کاهش آلایندگی و کاهش میزان مصرف سوخت را نیز می‌توان از دیگر محاسن این پروژه عنوان کرد که با توجه به شعار «شهر زیست‌پذیر» اهمیت پیدا می‌کند.» بخشایشی در ادامه می‌افزاید: «عرض مسیر کندرو این پروژه 7 متر، عرض زیرگذر 16 متر، طول زیرگذر 5/72 متر، تعداد خطوط عبوری 4 خط، طول رمپ شمالی (واقع در بلوار شهید اکبری) 314/ 5 متر، طول رمپ جنوبی (واقع در بلوار استاد معین) 136 متر، طول قسمت مسقف 143 متر، طول کلی پروژه 666 متر، تعداد
شمع‌ها 334 و حداکثر ارتفاع حفاری تونل 11‌متر است. با توجه به 3 شیفت کارکردن کارگران، پیش‌بینی می‌شود زیرگذر استادمعین 22 بهمن سال جاری به بهره‌برداری برسد.»
محدوده محله: از شمال به میدان آزادی، از جنوب به خیابان هاشمی، از غرب به بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی و از شرق به بلوار استاد معین منتهی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید