• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6608
+
-

عرضه دنا و سراتو در بورس‌کالا عملاً متوقف شد

خودروسازها برای عرضه محصولاتشان در بازار سرمایه همکاری نکردند

بورس کالا
عرضه دنا و سراتو در بورس‌کالا عملاً متوقف شد

مدیرعامل بورس‌کالا به‌صورت تلویحی اعلام کرد برنامه عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا به‌دلیل جدی نبودن برخی مدیران این 2شرکت عملا متوقف شده است. حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که چرا ایران خودرو و سایپا به‌رغم انتشار امیدنامه، به فرایند عرضه دنا و سراتو در بورس‌کالا ادامه ندادند، اعلام کرد: هدف خودروسازها این بود که از طریق بورس‌کالا تأمین مالی کنند، ولی تأمین مالی در بورس‌های کالا به پشتوانه عرضه کالا شکل می‌گیرد، اگر عرضه خودرو استمرار پیدا می‌کرد، فرایند تأمین مالی هم شکل می‌گرفت.

این جزو مشوق‌هایی است که بورس‌کالا به عرضه‌کنندگان محصولات می‌دهد. به گفته او شفافیت پاداش‌هایی دارد که یکی از آنها تأمین مالی است.او تأکید کرد: اگر خودروسازها محصولاتشان را در بورس عرضه نکنند بازاری شکل نمی‌گیرد و ما هم می‌توانیم دیگر موضوع را پیگیری نکنیم. مدیرعامل بورس‌کالا ادامه داد: شاید خودروسازها روش‌های دیگری برای تأمین مالی پیدا کرده‌اند یا مشکل دیگری سر راهشان پیدا شده، ولی ما شرایط را برایشان کامل فراهم کردیم حتی با ایران خودرو به یک مدل فروش رسیدیم که نمایندگی‌های ایران خودرو هم بتوانند در آن نقش‌آفرینی کنند، ولی خودشان نخواستند.

 

   عرضه زنجیره فولاد

 

مدیرعامل بورس‌کالا درباره عرضه زنجیره فولاد گفت: به‌دنبال آن هستیم که کل زنجیره فولاد را در بورس‌کالا عرضه کنیم به همین علت به تازگی مذاکراتی با فعالان صنعت تولید سنگ‌آهن داشته‌ایم تا بتوانیم کنسانتره سنگ‌آهن و آهن‌اسفنجی را در بورس‌کالا عرضه کنیم.  به گفته حامد سلطانی‌نژاد، کشف قیمت این محصولات در بورس‌کالا می‌تواند کمک مؤثری به کشف قیمت دیگر محصولات قابل عرضه در زنجیره تولید محصولات نهایی صنعت فولاد داشته باشد. او تأکید کرد: همیشه این اختلاف وجود داشته که اگر بخشی از زنجیره تولید محصول در بورس‌کالا عرضه ‌شود چرا بخش دیگرش نباید در بورس معامله شود؟ او اعلام کرد: البته در این مورد دغدغه‌ای هم وجود داشت که ماده اولیه تولید فولاد به تولید‌کنندگان عمده و مستمر فولاد نرسد که این مشکل با طراحی یک قرارداد مستمر، با عنوان کشف پریمیوم برطرف شد، مختصات این نوع قراردادها به تصویب شورای بورس هم رسیده است. به گفته او، با ابلاغ دستورالعمل این نوع قراردادها، مصرف‌کنندگان کنسانتره سنگ‌آهن می‌توانند با عقد قرارداد بلندمدت در بورس‌کالا، محصول مورد نیاز خود را با قیمتی کمتر، نسبت به قیمت‌های مرجع، که در بورس تعیین می‌شود، دریافت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید