• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66052
+
-

علی ربیعی در پاسخ به سوال همشهری درباره دلایل کاهش سرمایه اجتماعی دولت:

نهادهای میانجی ضعیف هستند

دولت فرود بیاید، کسی فراز نمی‌رود


سخنگوی دولت روز یکشنبه در توضیح اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص ضعف ارتباطی نهاد اجرایی کشور با بدنه نخبگانی و سرمایه اجتماعی، به همشهری گفت: چیزی که ایشان گفته‌اند درست است و حرف درستی زده‌اند. ما کلا سامان سیاسی‌مان براساس نهادهای میانجی در کشور ضعیف است و ربطی به هیچ دولتی ندارد. این فقط بحث احزاب سیاسی نیست، بلکه نهادهای مدنی، صنفی، اتحادیه‌ها، سندیکاها و گروه‌های اجتماعی نیز باید شکل بگیرند. یکی از اهداف ما در دولت یازدهم و دوازدهم گسترش اینها بوده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اخیرا در همایش فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، ایجاد ارتباط مستحکم میان دستگاه‌های دولتی با نخبگان کشور و گروه‌های مرجع را ضرورت امروز کشور عنوان کرده و گفته بود: «باید بپذیریم که دولت تدبیر و امید به‌رغم آنکه پایگاه اصلی‌اش نخبگان جامعه بودند، اما نتوانست ارتباط قابل قبولی با این پایگاه اجتماعی خود برقرار کرده و از ظرفیت آنها برای حل مسائل کشور استفاده کند.» جهانگیری تصریح کرده بود: «ترمیم و تقویت سرمایه اجتماعی برای دولت مهم‌ترین مسئله است و باید اعتماد مردم را به دولت، با فعالیت و تلاش بیشتر و نیز گفت‌وگو و تقویت ارتباط با آنها ارتقا داد.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال همشهری که آیا سخنان اخیر آقای جهانگیری واگویه و حدیث‌نفس خودشان به عنوان بخشی از بدنه نخبگانی سیاسی که در دولت فعال هستند و متناوبا برخی شبهات درباره تردیدهایشان نسبت به ادامه حضور در کابینه مطرح می‌شود، محسوب می‌شود یا خیر، تأکید کرد: «توصیه من این است که از صحبت‌های اخیر ایشان خوانش بروز مسائل شخصی آقای جهانگیری با دولت نداشته باشیم. چیزی که ایشان گفته‌اند، حرف درستی زده‌اند. جایگاه آقای جهانگیری در دولت خیلی سفت و محکم است و ما هم در کنار ایشان در دولت هستیم. آقای جهانگیری یکی از ارکان هماهنگ دولت هستند.»

ربیعی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در گسترش نهادهای اجتماعی به عنوان نهادهای میانجی موفق عمل کرده است، تأکید کرد: «ما در این زمینه موفق بوده‌ایم. خیریه‌هایی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایش پیدا کردند، به اندازه کل خیریه‌هایی بودند که در قبل شکل گرفته بودند. منظور خیریه‌های بهزیستی و وزارت کشور است. گروه‌هایی که مجوز گرفتند، تعدادشان قابل توجه بوده است. سهولت در اعطای مجوز شکل گرفته ‌و آیین‌نامه‌هایی که مجوزها را می‌داد، تسهیل کرده‌ایم. وجود این نقیصه درست است. هر جامعه‌ای که می‌خواهد باثبات بماند، باید به میانجی‌های اجتماعی اعم از نخبگان و گروه‌هایی که هم می‌خواهند سخن حاکمیت را انتقال ‌دهند، هم سخن پایین را به حاکمیت انتقال ‌دهند، بها بدهد. این حرف درستی است.» او در عین حال درباره خط‌مشی دولت نسبت به ترمیم سرمایه اجتماعی‌اش، توضیح داد: «سرمایه اجتماعی بحث بسیار گسترده‌ای است و بخشی از آن به اعتماد مردم برمی‌گردد.

درست است که مشکلات مادی یعنی پایه‌های مادی مشکلات خود به خود باعث کاهش اعتماد مردم می‌شود، اما نوع بازتاب و خبر رسانه‌ها و اینکه خبرها را تبیین و تحلیل نمی‌کنیم، مسئله را تشدید می‌کند. برخی فکر می‌کنند اگر دولت فرود بیاید، کسی فراز می‌آید، یعنی همه سرمایه اجتماعی دچار مشکل می‌شود. آنچه که باعث می‌شود ما در مقابل ترامپ بایستیم، انسجام اجتماعی است و آنچه که باعث شده در 40سال گذشته بایستیم، اعتماد مردم به کلیت نظام و مسئولان بوده است. ما باید در جهت افزایش این مقولات تلاش کنیم، چراکه دل‌نگرانی آقای جهانگیری دل‌نگرانی بسیار درستی است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید