• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65978
+
-

سندی برای حق امنیت و شادی

شهردار: از خطراتی که سند حقوق و وظایف شهرنشینی مشهد را تهدید می‌کند، کلی‌گویی در متن است و باید مصادیق مشخص‌تر تعیین شود

شورا
سندی برای حق امنیت و شادی

مرجان فرهمند | خراسان رضوی- خبرنگار:


هم‌زمان با روی کار آمدن پنجمین شورای اسلامی شهر مشهد، برای اولین بار کمیسیون حقوقی در زیرمجموعه شورای اسلامی شهر مشهد شکل گرفت و این کمیسیون در اولین اقدام خود تدوین منشور «حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی شهر مشهد» را در دستور کار قرار داد. این منشور با تکیه بر مفاهیم و منابع حقوقی کشور و با تأکید و ترکیب حوزه‌های میان‌رشته‌ای مطالعات شهری (نظیر حقوق، شهرسازی، برنامه‌ریزی، محیط زیست، اقتصاد و جامعه‌شناسی) برای کلان‌شهر مشهد مقدس تهیه شده است و با تاکید و تصویب شورای اسلامی شهر از حمایت‌های قانونی و اجرایی لازم نیز بهره‌مند خواهد شد. در بخشی از این منشور در تعریف حقوق شهرنشینی آمده است: حقوق شهرنشینی شکل خاصی از حقوق شهروندی است که با حقوق شهروندی در مقیاس ملی متفاوت است ولی وجوه مشترکی نیز از لحاظ مفهومی با آن دارد. آیین رونمایی منشور «حقوق شهرنشینی مشهد» با حضور «لعیا جنیدی»، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران استانی و شهری در تالار شهر مشهد مقدس برگزار شد. 


معاونت حقوقی آماده تعامل با شورای شهر مشهد 

هیچ دولتی در اداره کشورش توفیق پیدا نمی‌کند مگر این‌که مردمش در آن مشارکت داشته‌ باشند. شورای پنجم با تهیه منشور حقوق شهرنشینی کمک بزرگی به دولت کرد و با این اقدام بار سنگینی را از دوش دولت برداشت. اینها بخشی از صحبت‌های معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهرنشینی است. جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ضمن تقدیر از اقدام ارزشمند شورای پنجم شهر مشهد در زمینه تدوین منشور حقوق شهرنشینی می‌گوید: معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری آماده هرگونه همکاری به ‌منظور کسب موفقیت بیشتر در زمینه منشور است. وی با بیان این‌که تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در امور کشور را تا جایی که ممکن است باید به مردم سپرد و سیستم سیاسی و اداری مناسب ایران سیستم غیرمتمرکز است، می‌افزاید: حق مشارکت از مهم‌ترین مفاهیمی است که در 2 قرن اخیر توسعه پیدا کرده است و کشور ما به ترویج این حق نیاز دارد. اگر قرار است کشور به سامان برسد راهی جز مشارکت نداریم و باید قبول کنیم که مردم به بلوغ رسیده‌اند. 

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اشاره به نظرات نخبگان و صاحبان اندیشه بیان می‌کند: نظرخواهی و مشارکت این قشر از افراد جامعه بسیار ارزشمند است. از جمله حقوقی که در منشور حقوق شهروندی ذکر شده است، حق «امنیت» در جامعه است که در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. جنیدی در این باره توضیح می‌دهد: امنیت از حقوق بسیار مهم و قابل اهمیت است. مصداق آن را می‌توان در امنیت برای حق جان، حق حیات، آزادی بیان، اندیشه و حتی حق ارائه انواع هنر دانست. وی با اشاره به نیاز شهروندان به ساده‌ترین ابزار زندگی از جمله تفریح و شادی می‌گوید: حق تفریح، سرگرمی و شادی یکی از نیازهای کشور است مثلا موسیقی خراسانی و دوتار خراسان که من آن را صوت عبادت می‌دانم بخشی از هویت ایرانیان در دنیاست و مدیریت شهری باید با توجه به جشن‌های مذهبی، ملی و ایرانی مروج شادی در میان مردم باشد. 

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره‌ به معضل حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگی چون مشهد خاطرنشان می‌کند: ساخت‌وسازهای بی‌رویه، تعرض به طبیعت و حاشیه‌نشینی از مشکلات جدی کلان‌شهرهای ماست که هم مدیریت شهری و هم مردم باید به آن توجه کنند. جنیدی می‌افزاید: منشور حقوق شهرنشینی مشهد وقتی ارزشمندتر می‌شود که برای اجرای آن اراده جدی وجود داشته باشد. در حوزه معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری این آمادگی وجود دارد که همراهی‌های لازم در این خصوص انجام شود. 


کلی‌گویی، تهدیدی برای منشور حقوق شهرنشینی

«محمدرضا کلائی» شهردار مشهد درباره منشور حقوق شهرنشینی اظهار می‌کند: از خطراتی که این سند را تهدید می‌کند کلی‌گویی است و باید مصادیق مشخص‌تر تعیین شود. منشور حقوق شهرنشینی برای مردم تدوین شده است اما اگر محتوای این سند با زبان ساده تبیین نشود و اقدامات فرهنگی مناسب برای آن طراحی نشود، عقیم می‌ماند. اگر مردم از حقوق شهرنشینی صحبت نکنند، انگار این سند اصلا وجود خارجی ندارد. وی توضیح می‌دهد: یکی از مهم‌ترین نکات درباره اجرایی کردن سند باید این مهم باشد که مردم منشور حقوق شهرنشینی را به عنوان منشور عینی و مصداقی در زندگی خود بپذیرند و به آن استناد کنند. این منشور با خطر کلی‌گویی مواجه است در عین حال تدوینگران این سند تلاش کرده‌اند از این خطر جلوگیری کنند و با دسته‌بندی مناسب به سمت عملیاتی شدن آن پیش روند. شهردار مشهد می‌گوید: ضرورت دارد این سند به صورت جدی به بخش‌های خردتر و عینی‌تر شکسته شود و مصادیق مشخص‌تری تعیین شود تا دچار خطر کلی‌گویی نشود که همواره سندهای این‌چنینی را تهدید می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید