• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6596
+
-

تأکید ایران و ترکیه بر استفاده از پول ملی در مبادلات

در گفت وگوی تلفنی حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه،  طرفین بر اجرای سریع  استفاده از پول ملی در مبادلات اقتصادی تاکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این تماس با اعلام آمادگی ایران برای ایجاد جهش در روابط اقتصادی 2کشور، تصریح کرد: اجرای سریع‌تر بهره‌گیری از پول ملی 2کشور در مبادلات مشترک اقتصادی می‌تواند به روابط اقتصادی تهران – آنکارا شتاب و سرعت بیشتری دهد. ایران و ترکیه درصدد هستند مبادلات تجاری 2کشور را به 30میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

رجب طیب اردوغان هم تأکید کرد که به کارگیری پول‌های ملی در مبادلات اقتصادی برای 2کشور بسیار مهم است. روحانی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ترکیه به تهران و ابراز خرسندی از نتایج مذاکرات مشترک، اظهارداشت: تهدیدات فراوانی در منطقه، منافع هر 2کشور ایران و ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی را تهدید می‌کنند و با توجه به دیدگاه‌های بسیار نزدیک 2کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری‌ها و رایزنی‌های سیاسی مشترک باید تداوم  پیدا کنند. روحانی همچنین گسترش همکاری‌های سه‌جانبه میان ایران، ترکیه و روسیه در مسائل منطقه‌ای را ضروری دانست و با اشاره به طرح پیشنهاد نشست روسای جمهوری 3کشور در استانبول با موضوع سوریه، از برگزاری این نشست استقبال کرد و خواستار رایزنی وزرای خارجه 3کشور در مورد دستور کار و زمان اجلاس سه‌جانبه شد. این تماس یک روز بعد از سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران انجام شده است.

سران 3کشور نخستین بار اول آذرماه در سوچی روسیه دور هم جمع شدند که در نتیجه آن نشست گفت‌وگوی ملی سوریه 2هفته قبل در همین منطقه بر‌گزار شد. این مذاکرات در ادامه رایزنی‌های 3کشور در چارچوب روند آستانه است که تاکنون 8دور آن برگزار شده و قرار است دور بعدی آن اول اسفندماه  برگزار شود.

روحانی یک روز قبل از گفت وگوی خود با طیب اردوغان، در تماسی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره مسائل منطقه، مبادلات اقتصادی طرفین و برجام گفت وگو کرده بود. گفت و گوی روحانی  با اردوغان یک روز بعداز سفر وزیر امور خارجه آن کشور به تهران انجام شد. رئیس جمهور در دیدار مولود چاوش اوغلو گفته بود: آمادگی داریم تا در زمینه حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و رفع نگرانی‌ها در منطقه همکاری‌های خود را با ترکیه گسترش دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید