• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65930
+
-

نان‌های گران و بی‌کیفیت

رئیس اتحادیه نانوایان البرز: اگر می‌خواهیم کیفیت نان دولتی افزایش یابد، باید قیمت‌ها متعادل شود

بازار
نان‌های گران و بی‌کیفیت

با توجه به مصرف بالای نان در خانواده‌های ایرانی، بیشتر ما تبحر زیادی در شناسایی نان خوش‌طعم و باکیفیت پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم به همسایه توصیه کنیم که از کدام نانوایی خرید کند و سراغ کدام نرود. به همین دلیل است که می‌بینیم در یک محله بازار یک نانوایی داغ است و مردم برای خرید نان صف کشیده‌اند، ولی در نانوایی دیگر خبری از مشتری نیست.

به گزارش ایسنا، متاسفانه در ماه‌های اخیر تعداد نانوایی‌هایی که مشتری‌های خود را به دلیل کیفیت نا مناسب نان از دست می‌دهند، در حال افزایش است که این هم به ضرر نانوایان است و هم مردم را به دردسر می‌اندازد، چون گاهی برای پیدا کردن نانوایی خوب ناچارند تا چند محله آن طرف‌تر بروند.

این‌که چرا کیفیت نان به عنوان قوت غالب مردم اینقدر پایین آمده مثنوی هفتادمن است، ولی این باعث نمی‌شود مسئولان فراموش کنند مردم حق دارند نان باکیفیت به خانه ببرند. در شرایط فعلی مردم حق انتخاب چندانی ندارند و یا باید نان دولتی و ارزانی بخرند که کیفیتش چنگی به دل نمی‌زند یا باید سراغ نانوایی‌های آزادپز رفته و با گران حساب شدن نان کنار بیایند. کاش مسئولان یک بار برای همیشه پرونده اما و اگرهای پخت نان باکیفیت در نانوایی‌ها را می‌بستند.کم شدن وزن چانه نان

«مهدی کاری» یکی از شهروندان البرزی با اشاره به کوچک شدن اندازه نان‌های استان توضیح داد: بیشتر نانوایی‌ها به بهانه استفاده نکردن از جوش شیرین از وزن چانه نان کم می‌کنند و می‌گویند چون به خمیر نان جوش شیرین نمی‌زنند خمیر کش نمی‌آید.
وی ادامه داد: جالب اینجاست که بسیاری از نانوایی‌ها هم برای گران فروختن نان پشت پنجره نانوایی می‌نویسند در این نانوایی از جوش شیرین استفاده نمی‌شود و به این بهانه نان را به جای 750‌تومان، 1200 تومان می‌فروشند.

وی با تاکید بر این‌که نان قوت غالب مردم است، افزود: از میان اقلام اساسی نان گران نشده بود و مردم به این دلخوش بودند که لااقل در خرید نان به مشکلی برنمی‌خورند، ولی حالا دیگر باید برای خرید نان حساب‌کتاب کنند.
این شهروند البرزی اضافه کرد: حالا که برنج به کیلویی 25 هزار تومان رسیده، مردم بیشتر به سمت غذاهای نانی رفته‌اند، ولی اگر این روند افزایش بی‌رویه و غیراصولی نان ادامه داشته باشد، بدون شک خانواده‌ها در تامین نان مورد نیاز خود هم با مشکل مواجه می‌شوند.

کاری بیان کرد: همه خانواده‌های امروزی به‌ویژه در شهرهای حاشیه‌ای و روستاها که تک‌فرزند نیستند و اگر قرار باشد برای مثال یک خانواده شش‌نفره 2‌وعده در روز یعنی برای صبحانه و ناهار یا شام نان تهیه کند، چند قرص نان باید بخرد و چه مبلغی را باید کنار بگذارد؟
وی با اشاره به این‌که قیمت متفاوت نان باعث شده مردم کمتر به سمت مصرف نان‌های سالمی مثل سنگک بروند، افزود: تعداد نانوایی‌های سنگک دولتی استان از تعداد انگشتان 2 دست هم کمتر است و نانوایی‌های آزادپز به فراخور منطقه، نان سنگک را از 750 تا 2500 تومان به فروش می‌رسانند. وی ادامه داد: اگر یک خانواده بخواهد روزی 3 نان سنگک 2 هزار تومانی مصرف کند، باید حدود 180 هزار تومان در هر ماه برای خرید نان کنار بگذارد که این مبلغ کم نیست.


بهانه‌هایی برای پخت  نان بی‌کیفیت

یکی دیگر از شهروندان البرزی هم با گلایه از کیفیت پایین نان در استان گفت: کیفیت نان‌های نانوایی‌های دولتی استان به‌شدت پایین آمده و وقتی اعتراض می‌کنیم، یا کیفیت پایین آرد را بهانه می‌کنند و یا از گران شدن دستمزد نانواهای حرفه‌ای می‌نالند و انگار در شرایط فعلی مردم محکوم به استفاده از نان بی‌کیفیت هستند و حق اعتراض هم ندارند.

«زهرا جهرمی» ادامه داد: نانوایی‌های آزادپز هم نرخ ثابتی ندارند و به بهانه پخت نان دورو کنجد، اضافه کردن برخی سبزیجات، نزدن جوش شیرین و... نان را به هر قیمتی که دلشان بخواهد و منطقه کشش داشته باشد به دست مردم می‌دهند که این اصلاً عادلانه نیست.
وی اضافه کرد: چرا یک نان باید در حصارک 750‌تومان فروخته شود و در مهرشهر 2500 تومان؟ مگر نباید نظارتی بر قیمت نان در استان وجود داشته باشد؟ چرا باید وضعیت نان به عنوان پرمصرف‌ترین اقلام اساسی این قدر آشفته باشد؟ چرا باید نان‌ها هر روز آب بروند و نازک‌تر شوند؟

جهرمی ادامه داد: فعالان هر صنف نباید به خاطر این‌که برای گذران امور نانوایی در تنگنا هستند، با گرانی بیش از حد نان فشار روی مردم را بیشتر کنند.
وی توضیح داد: مردم در شرایط فعلی در دوراهی عجیبی گرفتار شده‌اند، چون اگر بخواهند نان باکیفیت بخورند باید از نانوایی‌های آزادپزی که نرخ نانشان روزانه تغییر می‌کند خرید کنند و اگر بخواهند نان با قیمت مناسب به خانه ببرند باید سراغ نانوایی‌های دولتی بروند که کیفیت نانشان چنگی به دل نمی‌زند.


مشکلات نانوایی‌ها کم نیست

رئیس اتحادیه نانوایان البرز با اشاره به یکی از مشکلات نانوایی‌ها که باعث افت کیفیت نان دولتی شده است، توضیح داد: بالا رفتن دستمزد کارگران ماهر نانوایی یکی از دلایل افت کیفیت نان در ماه‌های اخیر بوده است.
«حجت‌الله نصیری» ابراز کرد: صاحبان نانوایی اغلب از پس دستمزد روزانه کارگران ماهر برنمی‌آیند و مجبورند از کارگران تازه‌کار برای پخت نان استفاده کنند که بدیهی است این افراد تجربه و تخصص پخت نان باکیفیت را آنطور که باید و شاید ندارند.
وی توضیح داد: از سال 93 تاکنون دستمزد کارگران نانوایی 101 درصد افزایش داشته، ولی قیمت نان دولتی تغییری نکرده که این اجحاف بزرگی در حق فعالان صنف نان است.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر یک کارگر ماهر بسته به نوع نانی که می‌پزد روزانه بین 70 تا 100 هزار تومان دستمزد می‌گیرد، ولی دستمزد کارگر آماتور بین 40 تا 60 هزار تومان است.
نصیری ادامه داد: وقتی صاحبان نانوایی از پس تامین دستمزد کارگران ماهر برنیایند، این کارگران از ادامه کار منصرف شده و بیکار می‌شوند و برای گرفتن بیمه بیکاری اقدام  می‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان البرز افزود: اگر به دنبال افزایش کیفیت نان هستیم، باید در مرحله اول قیمت نان را متعادل کنیم تا صاحبان نانوایی درآمد بیشتری کسب کنند و بتوانند دستمزد کارگران ماهر خود را بپردازند.
نصیری با اشاره به دیگر دلایل کاهش کیفیت نان گفت: در حال حاضر نانوایی‌ها برای خرید خمیرمایه نان که قیمت آن در مقایسه با قبل چهار برابر افزایش داشته است، مشکل دارند.
وی اضافه کرد: اگر شرایط به همین منوال پیش برود، تعداد نانوایی‌های دولتی استان روزبه‌روز کاهش می‌یابد و به تعداد نانوایی‌های آزادپز اضافه می‌شود، همین‌طور که طی ماه‌های اخیر 30 مورد از نانوایی‌های دولتی استان تقاضا داده‌اند که دیگر سهمیه آرد دولتی نگیرند و به نانوایی آزادپز تبدیل شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان البرز افزود: اگر می‌خواهیم کیفیت نان دولتی افزایش یابد، باید تعادلی در قیمت نان‌های دولتی ایجاد شود، چون طی سال‌های اخیر هزینه‌های نانوایی چند برابر شده، ولی قیمت نان تغییری نکرده است و صاحبان نانوایی برای این‌که بتوانند در این شرایط دوام بیاورند، چاره‌ای جز کم کردن کیفیت نان به واسطه فاکتورهای مختلف ندارند.


پایین آمدن کیفیت نان 

رئیس اتحادیه نانوایان البرز گفت: این‌که کیفیت نان‌ها پایین آمده، برخی نانواها به بهانه اضافه کردن سبوس، کنجد و... نان را گران به دست مردم می‌دهند، از وزن چانه نان برخی نانوایی‌ها کم شده و بسیاری دیگر از اعتراضات مردم در خصوص وضعیت نان استان را قبول داریم، ولی این مشکلات بی‌دلیل نیست.

«حجت‌الله نصیری» تاکید کرد: با پایین آمدن کیفیت آرد سهمیه‌ای و پایین ماندن قیمت نان‌های دولتی، بسیاری از نانوایان دولتی‌پز به سمت آزادپز شدن پیش رفته‌اند و حاضرند آرد گران و آزاد بخرند، ولی درعوض در قیمت‌گذاری نان دستشان باز باشد.
وی با اشاره به نرخ مصوب نان‌های دولتی استان افزود: نانوایی‌های دولتی باید هر قرص نان سنگک را 750، بربری را 600 و لواش را 200 تومان به فروش برسانند و حق ندارند ریالی این نرخ را تغییر دهند ولی نانوایی‌های آزادپز برای قیمت نان دستشان باز است.

این مسئول عنوان کرد: درست است که اتحادیه نانوایان استان در امور نانوایی‌های آزادپز دخالتی ندارد، ولی باید سازوکاری اتخاذ شود که تفاوت قیمت نان در مناطق مختلف شهر فاحش نباشد.
وی افزود: درست است که نانوایی‌ها به بهانه کنجد زدن، استفاده از سبوس و سایر ترفندهای دیگر سعی دارند کسری درآمد و هزینه نانوایی خود را تامین کنند، ولی نباید این روش تا جایی پیش برود که به ضرر مردم باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید