• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65878
+
-

حال پرنده هما خوب است

حال پرنده هما خوب است

مدیرکل حفاظت محیط‌‌ زیست استان قزوین گفت: پرنده هما از جمله پرندگان شاخص استان قزوین و نماد تنوع زیستی استان قزوین است. این پرنده در مناطق حفاظت‌شده طارم و الموت رؤیت شده است و اکنون از منظر زیست‌محیطی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. 

حسن پسندیده در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: تعداد این گونه زیستی در استان به این صورت نیست که قابل سرشماری و مشخص باشد، اما در بازدیدهای مختلفی که همکاران ما از مناطق مختلف داشته‌اند این گونه را مشاهده کرده‌اند. وی ادامه داد: هما جزو گونه‌های شاخص منطقه است و اساساً در چرخه‌های زیستی وجود این نوع گونه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

مدیرکل حفاظت محیط‌‌ زیست استان قزوین افزود: هر استانی گونه‌ای را به‌عنوان گونه شاخص استان خود معرفی می‌کند که آن گونه نماد تنوع زیستی استان مورد نظر است. نماد تنوع زیستی استان قزوین نیز پرنده هماست که جزو پرندگان شکاری محسوب می‌شود. 

پسندیده خاطرنشان کرد: دلیل این‌که این گونه‌ها به ‌عنوان نماد تنوع زیستی استان‌ها انتخاب می‌شوند خاص بودن آنهاست که در هر منطقه‌ای یافت نمی‌شوند و از منظر ارزش‌های تنوع زیستی حائز اهمیت هستند. وی ضمن اشاره به سایر شاخص‌های مهم تنوع زیستی استان گفت: از دیگر شاخص‌های مهم تنوع زیستی گونه‌های جانوری در استان می‌توان به پلنگ و خرس اشاره کرد. 

این مقام مسئول در ادامه افزود: این گونه زیستی در استان‌های دیگر نیز وجود دارد، اما قطعاً به این تراکم و این تعداد نیست به این معنا که گونه هما جزو گونه‌هایی است که در استان قزوین با تراکم بالا وجود دارد. پسندیده در پایان یادآور شد: زیستگاه این پرنده مناطق کوهستانی و مرتفع است و همچنین در ادبیات ایران‌زمین جایگاه برجسته‌ای دارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید