• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65831
+
-

بیانیه جامعه متخصصین مرمت در اعتراض به وضعیت بافت تاریخی تبریز

دست از گلوی تبریز بردارید

خبر
دست از گلوی تبریز بردارید

انجمن متخصصین مرمت آذربایجان شرقی در واکنش به کشف آثار تاریخی حین گودبرداری در محله والمان تبریز با صدور بیانیه‌ای با عنوان «دست از گلوی تبریز بردارید» اعلام کرد: بافت تاریخی و فرهنگی شهر تبریز یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های باستانی و تاریخی در سطح کشور است که لزوم حفظ صحیح و اصولی این بافت ارزشمند بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
در این بیانیه آمده است: متأسفانه مداخلات صورت گرفته در این بافت باارزش و منحصربه‌فرد توسط ارگان‌های مختلف در سایه نبود نظارت کافی و مؤثر سازمان متولی آن یعنی میراث‌فرهنگی، در سال‌های اخیر به حدی گسترش یافت و دست‌اندازی‌های بی‌رحمانه به عرصه، حریم کالبدی و منظری به آن انجام شد که درصورت ادامه این روند و بی‌توجهی مسئولان شهری، استانی و حتی ملی باید منتظر از بین رفتن هویت فرهنگی-تاریخی شهر تبریز در سال‌های آتی بود.
این بیانیه افزوده است: اخیرا آثاری از بافت تاریخی کهن تبریز طی یک حفاری در منطقه والمان تبریز از دل خاک بیرون آمده که نشان از قدمت این منطقه است و متأسفانه در کمال تعجب و ناباوری مسئولان میراث فرهنگی از احداث این پروژه و حفاری آن ابراز بی‌اطلاعی کرده و پس از آن دستور توقف عملیات ساختمانی داده‌اند!
جامعه متخصصین مرمت آذربایجان شرقی اعلام کرد: پروژه‌های تجاری، کلان‌مقیاس و مگامال‌سازی‌ در بافت تاریخی شهر تبریز طی 3 دهه اخیر و در سایه حمایت شهرداری و مسئولان شهری، ضربات جبران‌ناپذیری بر موجودیت بافت تاریخی این شهر وارد کرده است.
این بیانیه می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که طی سالیان اخیر در سازمان میراث فرهنگی استان، به‌عنوان ارگان اصلی حفاظت و حمایت از بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی استان رخ داده است، به کارگیری نیروهای سیاسی، غیرمتخصص و ناآشنا به حوزه قوانین و علم میراث فرهنگی است که در این مدت باعث به حاشیه راندن کارشناسان نام آشنا، زبده، متخصص و بومی در این سازمان شده است.
انجمن متخصصین حفاظت و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی در بیانیه خود درخواست کرد: ابلاغ ضوابط بافت تاریخی تبریز که در مصوبه شماره 300/44696مورخه 1395/9/15توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بر آن تأکید شد، اما پس از گذشت 3 سال همچنان ابلاغ نگردیده است، باید هر چه سریع‌تر ابلاغ و هرگونه عملیات ساخت‌وساز در محدوده بافت تاریخی و فرهنگی تبریز از سوی تمامی سازمان‌های ذیربط تا ابلاغ این ضوابط متوقف شود.
در این بیانیه بر آماده‌سازی نقشه باستان‌شناسی محدوده و لایه‌های فرهنگی تبریز در اسرع وقت جهت اعمال در پروژه‌های عمرانی بافت تاریخی تبریز، استفاده از کارشناسان مجرب و متخصص در ارکان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تبریز به‌منظور نظارت بر روند تصویب و اجرای پروژه‌های شهری بافت تاریخی نیز تأکید شده است.
جامعه متخصصین مرمت آذربایجان شرقی در بیانیه خود بر بازسازی عین به عین آثار تخریب شده در بافت تاریخی تبریز براساس بندهای 6-1-2مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری تأکید کرد.
در این بیانیه آمده است: نظر به موضوع مهم حفظ میراث فرهنگی و هویت تاریخی شهر تبریز و امانتداری برای نسل‌های آینده، از امام جمعه محبوب تبریز، استاندار، مراجع محترم قضایی و سازمان‌های نظارتی استان درخواست می‌شود به سوءمدیریت‌ها و قصورهای احتمالی در تعرض به میراث فرهنگی استان ورود کرده و علاوه بر برخورد با اشخاص و ارگان‌های خاطی، از تکرار چنین رخدادهایی در استان جلوگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید