• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65787
+
-

سیدحسن نصرالله در مصاحبه با شبکه المنار

ایران تنها نیست

جهان‌نما
ایران تنها نیست


بار دیگر تصویر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بر صفحه روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و خبری منطقه نقش بست؛ رهبری در جهان عرب که مواضع وی به گواه رسانه‌های اسرائیلی، تأثیر مهمی بر جهت‌گیری افکار عمومی و حتی انتخابات‌های این رژیم دارد. اهمیت سخنان جدید سیدنصرالله در مصاحبه با شبکه المنار، علاوه بر موقعیت حزب‌الله در منطقه به شرایط حساس کنونی خاورمیانه نیز برمی‌گردد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین سخنان سیدحسن نصرالله در مصاحبه با شبکه المنار را می‌خوانید:

مسئولیت همه ما جلوگیری از جنگ آمریکا و ایران است
ایران هرگز جنگی را آغاز نمی‌کند و بعید می‌دانم که آمریکا هم آغازگر جنگی علیه ایران باشد. فرضیه سوم ادامه وضعیت فعلی است اما باور دارم که هر دو طرف با جدیت از حرکت به سوی جنگ جلوگیری می‌کنند. در ظهر آن روز مشخص (سقوط پهپاد آمریکایی)، ایرانی‌ها پیامی را از طریق کشور ثالث به آمریکا ارسال کردند مبنی بر اینکه اگر نقطه‌ای را در داخل ایران یا متعلق به ایران بمباران کنید ما نیز در جواب اهدافی آمریکایی را مورد حمله قرار خواهیم داد و اینگونه بود که تصمیم حمله منتفی شد. ایران به‌طور مستقیم با آمریکا مذاکره نمی‌کند و این موضع تمامی مسئولان این کشور است اما آنها حاضر به بررسی هرگونه طرحی هستند که ضامن منافع ایران باشد. مسئولیت همه ما این است که از جنگ میان آمریکا و ایران جلوگیری کنیم؛ چراکه این جنگ برای سرتاسر منطقه ویرانگر است.

هرکس در جنگ علیه ایران نقشی داشته باشد، هزینه‌اش را پرداخت می‌کند
ایران هم‌اکنون همچون گذشته برای گفت‌وگو با کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی آماده است اما مشکل به طرف مقابل برمی‌گردد که رفتاری منفی و مبتنی بر توطئه داشته است. وقوع جنگ نه به نفع عربستان است و نه امارات. بدون شک ویرانی امارات مطلوب حکام این کشور نیست و عربستان سعودی نیز از جنگ در خلیج‌فارس نفعی نمی‌برد؛ چراکه به خوبی می‌داند قادر به مقابله با ایران نیست. باید توجه داشته باشیم هر کس که نقشی در جنگ علیه ایران داشته باشد، هزینه‌اش را پرداخت خواهد کرد. همچنین اسرائیل باید بفهمد هرگونه جنگ احتمالی در منطقه دامن این رژیم را نیز خواهد گرفت. آغاز جنگ علیه ایران یعنی باز شدن درهای جنگ به روی سرتاسر منطقه. اگر تعرضی به ایران شود، این کشور نخستین موشک‌ها را به سوی اسرائیل شلیک خواهد کرد. ما نیز از هر نقطه از لبنان قادریم شمال سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار دهیم. براساس منطقه و روند تحولات و نه علم غیب به شما می‌گویم فرصت برای نماز خواندن ما در مسجدالاقصی وجود دارد. به یاد داشته باشید، ایران در جنگ احتمالی تنها نخواهد بود.

ایران و روسیه به لطف ترامپ بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده‌اند
بحران سوریه برخلاف فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد تا حد زیادی حل شده و غیر از شرق و فرات و ادلب، پرونده دیگری از این بحران باز نمانده است. در رابطه با روسیه نباید فراموش کرد که روسیه بخشی از محور مقاومت نیست و ما برای حضور در سوریه هماهنگی با این کشور نداریم، هماهنگی‌های ما صرفا با دولت سوریه انجام می‌شود. بنابراین اطلاعی از سیاست‌های کلان این کشور درباره سوریه ندارم اما به‌طور قطع خروج مقاومت از سوریه به نفع روس‌ها نیست. روسیه تلاش دارد فضا را به‌گونه‌ای مدیریت کند که مانع از وقوع جنگ مستقیم میان اسرائیل با ایران و حزب‌الله شود. البته از سوی دیگر می‌دانیم که هماهنگی‌های میدانی بین ایران و روسیه در سوریه بسیار گسترده است و به لطف ترامپ این دو کشور بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

ایران از سوریه خارج نخواهد شد
حملات هوایی اسرائیل به سوریه هیچ نتیجه میدانی نداشته و ندارد و این رژیم صرفا تلاش می‌کند به افکار عمومی صهیونیست‌ها یادآوری کند که اسرائیل نیز بخشی از معادله سوریه است. نتانیاهو پیش از این تأکید داشت هدف حملات هوایی به سوریه، ممانعت از ورود تسلیحات به لبنان است اما من به شما می‌گویم این تسلیحات به‌دست ما رسیده و مسئله تمام‌شده است. حالا مجددا ادعا می‌کنند هدف از حملات، اخراج ایران از سوریه است؛ درحالی‌که خودشان هم می‌دانند ایران تحت هیچ عنوان از سوریه خارج نخواهد شد. ما در سوریه فرماندهی میدانی را در اختیار نداریم که هر زمان خواستیم به اسرائیل حمله کنیم و اولویت‌های میدانی توسط دولت سوریه تعیین می‌شود. با این حال هرگاه اسرائیل جوانان ما را در سوریه مورد هدف قرار دهد از داخل لبنان به آن پاسخ خواهیم داد و این معادله تا‌کنون پا برجا بوده است.

آمریکا به‌دنبال ارتباط مستقیم با حزب‌الله است
تحریم‌های اخیر علیه 2 نفر از نمایندگان پارلمان لبنان نشان داد آمریکا هیچ احترامی برای لبنان، دولت و نهادهای قانونی‌اش قائل نیست. این تحریم‌ها برای ما نشان افتخار است و از آن هراسی نداریم. جالب آنکه همزمان با وضع این تحریم‌های جدید، آمریکا به‌دنبال ارتباط مستقیم و مذاکره با حزب‌الله است. برخی مدعی شده‌اند این تحریم‌ها به‌دلیل نقش حزب‌الله در سوریه یا حتی یمن است اما من تأکید می‌کنم که تمام این فشارها به‌دلیل موضع ما در برابر اسرائیل صورت می‌گیرد.

سعودی‌ها هم مانند امارات باید از یمن خارج شوند
امروز یمنی‌ها قادرند تمام فرودگاه‌های عربستان را مورد هدف قرار دهند و همین توانایی برای امارات هم وجود دارد؛ اگرچه برادران ما از آن خودداری کرده‌اند. تصمیم اماراتی‌ها برای خروج از یمن اقدام درستی بوده و سعودی‌ها نیز باید تصمیم مشابهی را اتخاذ کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید