• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65783
+
-

آغاز حذف تدریجی یارانه نقدی پردرآمدها


با تصویب آیین‌نامه اجرایی تبصره14 قانون بودجه امسال در دولت، احتمال حذف تدریجی یارانه نقدی پردرآمدها در آینده نزدیک قوت گرفت.

مصوبه دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأموریت داده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت کشور(استانداران) در قالب دستورالعملی که ظرف یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تهیه می‌کند، نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی 3دهک بالای درآمدی خانوار‌ها اقدام و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم باید پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوار‌های اعلام شده (در نخستین نوبت) اقدام کند. این تصمیم 16تیرماه گرفته‌شده و 3روز بعد به امضای معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است. افزون بر این قرار است یارانه آرد اصناف و نان قطع شود و 61هزار و 450میلیارد ریال به خرید تضمینی گندم اختصاص یابد. اجرای این تصمیم البته همچنان با تردیدهایی مواجه شده؛ زیرا حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد جامعه در سال‌های گذشته هم در بودجه‌های سالانه گنجانده‌شده اما اجرایی نشده بود. هم‌اکنون بیش از 78میلیون نفر ایرانی همه ماهه 45هزار و 500تومان یارانه نقدی می‌گیرند و پیش‌بینی می‌شود با قطع یارانه نقدی دست‌کم 23میلیون و 400هزار نفر، 4هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی دولت صرفه‌جویی شود. برآوردها نشان می‌دهد در سال‌های پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت ایران 340هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به‌حساب شهروندان واریز کرده است.

تبصره 14قانون بودجه امسال دولت را موظف می‌سازد با استفاده از تمامی بانک‌های اطلاعاتی در اختیار نسبت به شناسایی و حذف 3دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌ نقدی بگیران اقدام کند و همچنین یارانه آرد صنف و صنعت را حذف و منابع حاصل از آن را به خرید تضمینی گندم اختصاص دهد. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دولت در شناسایی پردرآمدها، به سازوکاری بازمی‌گردد که نشان می‌دهد چه خانوارهایی ثروتمند قلمداد می‌شوند و باید یارانه نقدی آنها قطع شود.

فروردین سال 94و در دولت نخست حسن روحانی، یارانه نقدی گروه‌های پنج‌گانه شامل پزشکان، مالکان خودروهای گران‌قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها و هیأت‌مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور قطع‌شده و افزایش برخی انتقادها باعث عقب‌نشینی دولت شد.

سرنخ‌های بابک زنجانی در زندان
وزیر نفت در پاسخ به اینکه اموال بابک زنجانی چه مقدار از بدهی‌اش را پوشش می‌دهد، گفت: وزارت نفت ۲ هزار میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی را دریافت کرده‌ است. اموالش فروش نرفته است و بسیار سخت اینها را می‌خرند. خودش مرتب می‌گوید که می‌خواهد پول بدهد و اموالش را پس بگیرد، درصورتی که اموال متعلق به نفت است که اگر زمانی پول داد که خیلی بعید است و در این زمینه تخصص ویژه‌ای دارد، می‌تواند اموالش را از وزارت نفت بخرد. زنگنه در پاسخ به‌دلیل خبرسازی‌های اخیر درباره دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بابک زنجانی گفت: من فکر می‌کنم ایشان در بعضی از رسانه‌ها خیلی فعال است و مقدار بسیار کمی از پول‌هایی که برده اکنون خرج رسانه‌ها می‌کند. وی ادامه داد: سرنخ بسیاری از صحبت‌هایی که می‌شود اگر دنبال کنند به داخل زندان برمی‌گردد. وزیر نفت درباره اینکه گفته می‌شود وزارت نفت برای پرداخت بدهی بابک زنجانی، شماره حساب نداده است، گفت: این حرف‌ها یک شوخی است. وزارت نفت شماره حساب داده است و به‌نظر بنده پولی وجود ندارد. می‌گفتند که وزارت نفت در بانکی که ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌اش بوده و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی داشته حساب باز کند، درصورتی که بانک مرکزی باید مجوز افتتاح هر حسابی را به وزارت نفت بدهد. اگر پول را به آن حساب در آن بانک ریختند و از آنجا هم برده شد، چه می‌شود؟! اما وزارت نفت گفت این کار را انجام نمی‌دهد و خود قوه قضاییه نماینده ما و عموم است. زنگنه با اشاره به اینکه به‌نظر بنده بابک زنجانی روش‌های قشنگی را برای سر کار گذاشتن مسئولان کشور به‌کار می‌برد، در پاسخ به اینکه شما اعتقاد دارید که بدهی ایشان وصول می‌شود یا نه؟ گفت: من معتقدم پولی دست آقای بابک زنجانی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :