• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65765
+
-

پایان مهلت مکرون

به ادعای کاخ الیزه، روسای جمهور ایران و فرانسه در گفت وگوی تلفنی اخیر خود برای «بررسی شرایط از سرگیری گفت وگوها» تا 24 تیرماه به توافق رسیده بودند

دیپلماسی
پایان مهلت مکرون


با فرارسیدن روز 24تیر، یعنی موعدی که کاخ الیزه برای تفاهم با ایران بر سر مذاکرات برجامی اعلام کرده بود و عملیاتی نشدن ایده‌های موجود، وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در 2 اجلاس بین‌المللی و دیدار با مقامات برخی کشورها عازم آمریکا و حیاط خلوت آن، یعنی آمریکای لاتین ‌شد.

هفته گذشته کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه مدعی شد که رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور ایران برای مهلت زمانی تا ۲۴ تیرماه به توافق رسیده است؛ مهلتی که البته مقامات ایران آن را تأیید نکردند اما در هر صورت فردا به پایان می‌رسد. ایده‌هایی مطرح بود که در این روز با توجه به اینکه سالگرد دستیابی به توافق اولیه است، برای نشان دادن اراده اعضای باقیمانده در برجام، نشستی با حضور وزیران خارجه 5کشور برگزار شود و حتی روسیه نیز برای میزبانی این نشست ابراز تمایل کرده بود؛ با این حال با توجه به سفر ظریف به آمریکا مذاکرات برجامی در خاک آمریکا دنبال خواهد شد! نیویورک در روزهای 25تا 27تیر میزبان اجلاس شورای همکاری اقتصادی و اجتماعی ملل متحد است. خرداد سال گذشته ایران با رأی ۱۷۵ کشور عضو سازمان ملل متحد، به‌مدت3 سال به عضویت «شورای اقتصادی و اجتماعی» آن سازمان، موسوم به اکوسوک، درآمد؛ وزیر امور خارجه برای این اجلاس عازم مقر سازمان ملل شد ، البته آمریکایی‌ها با تأخیر برای هیأت ایرانی و رئیس آن یعنی محمدجواد ظریف ویزا صادر کرد‌ند.

 پس از اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر برنامه آمریکا برای تحریم وزیر خارجه، این احتمال مطرح شد که ممکن است آمریکا برخلاف موازین بین‌المللی از صدور ویزا برای وزیر خارجه کشورمان خودداری کند اما در روزهای اخیر منابع آمریکایی گفته‌اند که طرح تحریم ظریف فعلا در دستور کار دولت آمریکا نیست؛ تحولی که نشانه‌ای از تغییر رویکرد آمریکا برای نبستن مسیر دیپلماسی ارزیابی می‌شود.

 به گزارش همشهری،  ظریف علاوه بر سخنرانی در اجلاس اکوسوک نیویورک با مقامات برخی کشورها رایزنی و طبق معمول سفرهای خود با رسانه‌های بین‌المللی به‌خصوص آمریکایی مصاحبه و احتمالا در جلسات اندیشکده‌هایی شرکت می‌کند.

 ظریف پس از نیویورک عازم کاراکاس، پایتخت ونزوئلایی خواهد شد که در ماه‌های اخیر درگیر بحران داخلی است.

 کاراکاس از 29تا 31تیر میزبان اجلاس وزیران جنبش عدم‌تعهد خواهد بود و ظریف قرار است در این اجلاس سخنرانی و با همتایان خود و مقامات کشور میزبان رایزنی کند.

 ایران از فعال‌ترین اعضای جنبش عدم‌تعهد است. این جنبش پس از سازمان ملل با 120عضو بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی به شمار می‌رود.

ظریف در ادامه تور آمریکایی خود قرار است به دو کشور دیگر که آنها هم همچون ونزوئلا نزدیک‌ترین دوستان ایران در قاره آمریکا هستند، سفر کند.

 بولیوی و نیکاراگوئه 2 کشور ضد‌امپریالیستی آمریکای لاتین همواره روابط خوب و مواضع نزدیکی نسبت به ایران داشته‌اند که ظریف در سفر خود با مقامات این دو کشور هم مشورت و تبادل‌نظر خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید