• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65734
+
-

فاضلاب کمالشهر  در راه  مزارع چهارباغ

محیط زیست
فاضلاب کمالشهر  در راه  مزارع چهارباغ

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شهرستان ساوجبلاغ گفت: فاضلاب کمالشهر باید در محدوده قانونی این شهر مدیریت شود و بهترین راهکار جلوگیری از آلودگی ناشی از انتقال فاضلاب به مزارع چهارباغ احداث تصفیه‌خانه‌های محلی است.
«بایرام محمودی» در گفت‌و‌گو با فارس در رابطه با انتقال فاضلاب خام کمالشهر به مزارع چهارباغ گفت: فاضلاب منطقه خرمدشت و کمالشهر به صورت سطحی دفع می‌شود و در برخی مواقع فاضلاب بهداشتی این 2 منطقه نیز به صورت خام از طریق ضلع جنوبی راه‌آهن به منطقه چهارباغ هدایت می‌شود.

وی ادامه داد: در یکی 2 سال اخیر این موضوع شدت گرفت که در پی آن بازدید از منطقه توسط مسئولان جهاد کشاورزی و عوامل شبکه بهداشت انجام و پس از بررسی مشخص شد به دلیل قرارگیری فاضلاب در مسیر آبیاری زمین‌های کشاورزی، این آلودگی به بخش کشاورزی وارد و موجب استفاده ناخواسته کشاورزان از این آب شده است.

محمودی با بیان این‌که چاه‌های این منطقه دچار کم‌آبی هستند، عنوان کرد: سال گذشته نیز فاضلاب به همراه آب کشاورزی روانه مزارع شد و وجود این منبع آب اشتیاق کشاورزان به کشت در این منطقه را افزایش داد، اما زمان کاشت صیفی‌جات این موضوع بررسی شد و سبزیجات و صیفی‌جاتی که از طریق این آب آبیاری شده بودند از سوی جهاد کشاورزی معدوم‌سازی شدند.
وی توضیح داد: شیب زمین در این مناطق به گونه‌ای است که اگر این فاضلاب در کمالشهر رها شود، به سمت پایین‌دست سرازیر می‌شود و کشاورزان اعلام می‌کنند که قادر به جلوگیری از سرازیر شدن این آب به داخل مزارع نیستند و به صورت ناخواسته با آب کشاورزی آنها مخلوط شده و مجبور به استفاده از آن هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شهرستان ساوجبلاغ تصریح کرد: گزارش مشترکی از سوی شهرداری و بخشداری چهارباغ، شبکه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی، کارشناسان بهداشت محیط‌زیست و جهاد کشاورزی با همکاری نیروی انتظامی تهیه و اراضی مربوطه و مسیر انتقال فاضلاب نیز شناسایی شده است.
محمودی افزود: این موضوع در مناطق مختلفی اتفاق می‌افتد و اقداماتی که پیش از این صورت گرفت نتیجه‌ای از سوی مدیریت شهری کمالشهر در بر نداشت و این ماجرا ادامه داشت، بنابراین مجبور به شکایت مجدد شدیم.

وی ادامه داد: امسال پس از متوجه شدن این موضوع از دادگاه بخش چهارباغ درخواست کردیم تا برخورد مناسب صورت گیرد و در بخش دیگر پیگیری‌ها مقرر شد محصولاتی که در بازار به فروش می‌رسند قبل از عرضه به بازار، در صورت نیاز باقیمانده سموم آنها توسط جهاد کشاورزی آنالیز شده تا از سلامت محصول اطمینان حاصل شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شهرستان ساوجبلاغ بیان کرد: در قبال دستور قضایی که 26 خرداد سال جاری و به استناد از پرونده‌ای که سال گذشته تشکیل شده بود، صادر شد، 15 تیرماه این موضوع از طریق شبکه بهداشت و درمان به ریاست قضایی بخش چهارباغ منعکس شد.
محمودی تصریح کرد: شهرداری کمالشهر باید این آب را در محدوده قانونی این شهر مدیریت کند و بهترین راهکار احداث تصفیه‌خانه‌های محلی است تا آب فاضلاب پس از سراریز شدن به این منطقه تصفیه شده و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید