• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65714
+
-

زیاده‌روی بوشهری‌ها در مصرف خرما

در استان
زیاده‌روی بوشهری‌ها در مصرف خرما

نایب رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر می‌گوید: بوشهری‌ها با هدف کاهش ابتلا به بیماری دیابت باید حساب‌شده خرما مصرف کنند.

«فاطمه پوربهی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: هر فرد به میزان نیاز بدنش به طور متوسط باید روزانه 3 واحد میوه مصرف کند و هر 3 عدد خرما معادل یک واحد میوه است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که بدن به ویتامین‌ها و میوه‌های متفاوتی نیاز دارد، این 3 واحد میوه نباید تنها خرما باشد. پوربهی افزود: میزان شیوع دیابت در استان به دلیل مصرف زیاد خرما بالا است.
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: همه با تصور این‌که قند خرما طبیعی و مانع بالا رفتن قند خون است به مصرف زیاد آن اهتمام دارند.

وی بیان کرد: عده‌ای نیز با تصور این‌که در قدیم نیز مصرف خرما زیاد بوده، ولی عارضه‌ای برای افراد نداشته زیاد خرما مصرف می‌کنند که این دیدگاه بدون توجه به میزان تحرک و فعالیت گذشتگان و قدیمی‌ها است. پوربهی ادامه داد: هرچند قند خرما طبیعی است، مصرف زیاد آن باعث افزایش قند خون در بیماران دیابتی می‌شود.

وی یادآور شد: خرما به خاطر نوع قندش در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث افزایش سطح تری‌گلیسرید خون شود. پوربهی ادامه داد: هر ۳ عدد خرما یا رطب یا خارک یک واحد میوه و معادل یک عدد موز یا سیب قند و کالری دارد، با این تفاوت که قندش به نسبت سیب زودتر جذب می‌شود و زودتر قند خون را بالا می‌برد.

پوربهی تاکید کرد: بنابراین باید مصرف خرما را در حد متعارف و بیشتر در میان‌وعده‌ها از آن استفاده کرد. وی گفت: مصرف خرما حول و حوش زمان غذا خوردن و ناهار احتمال افزایش وزن و چاقی را بیشتر می‌کند.
پوربهی ادامه داد: بیماری قند خون در صورت کنترل نشدن خطر آسیب به قلب، کبد و کلیه و بقیه اعضای بدن را بالا می‌برد و باعث مرده شدن بافت‌ها به‌خصوص در پا می‌شود.

وی گفت: این مهم در بیشتر افراد دیابتی که قند خون خود را کنترل نمی‌کنند به نام پای دیابتی شناخته می‌شود.
پوربهی ادامه داد: چنانچه فرد دیر متوجه شود قند خونش از کنترل خارج شده است و در برخی موارد، با هدف آسیب نرسیدن و نرسیدن عفونت به بخش‌های بالایی بدن پای فرد قطع می‌شود.

در سمینار علم تغذیه که با حضور شماری از بسکتبالیست‌های استان و خانواده‌های آنها برگزار شد، افراد شرکت‌کننده با مسائل مهمی در مورد علم تغذیه آشنا شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید