• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65685
+
-

میلک؛ روستایی که با نام‌ بانوان شهره شده

نام‌های زنانه معابر که به همت یک دهیار بانو انتخاب شده است از ویژگی‌های روستای میلک واقع در بخش الموت غربی شهرستان قزوین است که از گام‌های استوار در راه توسعه گردشگری محسوب می‌شود. 

به گزارش ایرنا، روستای میلک در بخش الموت غربی در استان قزوین در کنار جاذبه‌های طبیعی، گردشگری، کوهستان‌ها و چشمه‌سارهای بکر و دست‌نخورده، زنان و دختران هنرمند و چیره‌دستی را در تولید صنایع دستی، گلیم‌بافی و خیاطی پرورش داده است. این هنرمندی و چیره‌دستی زنان روستا باعث شده است تا نخستین دهیار بانوی آن به‌راحتی از کنار این موضوع عبور نکند و برای حفظ و پاسداشت جایگاه زنان فعال و هنرمند قدیمی آن چاره‌ای بیندیشد. 

فرحناز حسین‌پور در این خصوص گفت: وقتی به عنوان دهیار این روستا منصوب شدم، احساس کردم پذیرفتن یک زن به عنوان دهیار در محیط کوچک روستا برای اهالی بسیار سخت خواهد بود، ولی نه تنها ناامید نشدم بلکه تلاش کردم با زحمات شبانه‌روزی، توانایی‌های خود را به اثبات برسانم و اعتماد اهالی را جلب کنم. 

دهیار این روستای کوهستانی درباره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این روستا که همان نام زنانه کوی و برزنش است، افزود: در این زمینه در اولین گام برای حفظ جایگاه و عظمت زنان قدیمی روستا که طی سال‌های گذشته فوت کرده و خاطرات خوبی از خود به یادگار گذاشته بودند، اقدام کردم و اسامی آنها از قبیل گلناز، گل‌جهان، گل‌بوته، نسترن، مهتاب، گلابتون، ملک جان، عزیز و نگار را برای معابر برگزیدم. وی بیان کرد: هرچند بسیاری از این زنان سالیان سال است که از دنیا رفته‌اند، اما دوست داشتم با این کار نام و خاطره آنها در ذهن‌ها باقی بماند. 

این دهیار ادامه داد: مثلا اسم یکی از کوچه‌ها به نام گل‌جهان گذاشته شد که از زنان قدیمی روستا بوده است. او در آن زمان برای بافت نمد و گلیم از طرح‌های ذهنی زیبایی استفاده می‌کرده است و با این اقدام همواره نام وی در ذهن اهالی روستا باقی خواهد ماند. حسین‌پور گفت: این اقدام نه تنها مورد استقبال اهالی واقع شد، بلکه بسیاری از گردشگران را نیز به روستا جذب کرد و مایه خوشحالی و اظهار مسرت و رضایت آنها شد. 

وی با اشاره به سایر اقدامات خود در این روستا یادآور شد: سال گذشته با تلاش‌های صورت‌گرفته برای معرفی روستای میلک ۲ نفر از بانوان میلکی در خوشنویسی و تذهیب جشنواره فرهنگ و هنر روستاهای قزوین مقام دوم و سوم را کسب کردند و از من نیز به عنوان دهیار نمونه تجلیل به عمل آمد. 

این دهیار با اشاره به اقدامات عمرانی خود در روستا خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات فرهنگی و هنری، برای آبادانی و عمران روستا و رفع خطرات و پیچ‌های خطرناک جاده کوهستانی آن اقدام کرده‌ام. در این زمینه گاردریل و محافظ جاده با همکاری اداره کل راه و شهرسازی در جاده روستا نصب شد. 

حسین‌پور افزود: احساس می‌کنم مردهای روستا نیز پذیرفته‌اند که یک زن هم می‌تواند دوشادوش مردان کار کند و از پس انجام کارهای سخت بربیاید. امیدوارم در ادامه نیز برای خدمت به اهالی روستا با همکاری و حمایت مسئولان موفق باشم. 


نقش مؤثر برنامه‌‌ریزی

بخشدار الموت غربی نیز در این خصوص گفت: ابتکار جالب این بانوی دهیار در سطح بخش و استان قزوین به خوبی دیده شد و در افزایش حضور گردشگران به بخش نقش مؤثری داشت. سیدمهدی قوامی اظهار کرد: با توجه به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این بخش قطعاً برنامه‌‌ریزی و ابتکار عمل در ایجاد رونق اقتصادی مؤثر واقع می‌شود و می‌تواند بسیاری از مشکلات روستاهای بخش را برطرف کند. 

وی توضیح داد: این بخش با ۱۰۵ روستا بیشترین تعداد روستاها را در ۱۹ بخش استان قزوین دارد و بسیاری از روستاهای آن ظرفیت‌ها و استعدادهای خاصی دارند که با خلاقیت و ابتکار دهیاران بیشتر دیده خواهند شد. 


انتخاب ۵۰ زن به عنوان دهیار

مدیرکل دفتر امور روستایی استان قزوین نیز در این خصوص گفت: استان قزوین دارای ۸۲۴ روستا و ۶۳۰ دهیاری است که 8 درصد از دهیاران استان معادل ۵۰ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. اکرم نجفی تصریح کرد: هم‌اکنون ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات دهیاری‌ها هستند. 

وی در ادامه با اشاره به جایگاه روستاها در اقتصاد کشور افزود: نقش روستاییان در پیشبرد بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات بسیار مهم و اثرگذار است. در این میان نقش دهیاران نیز در مقام نمایندگان دولت در روستاها در این زمینه بسیار برجسته خواهد بود. 

مدیرکل دفتر امور روستایی استان قزوین ادامه داد: دهیاران می‌توانند با طرح‌های ابتکاری و خلاقانه خود در بخش‌های مختلف گردشگری، بوم‌گردی و کشاورزی به اقتصاد و معیشت روستا کمک کنند و برای آبادانی و توسعه آن نیز گام‌های بلندی را بردارند. 

نجفی با اشاره به طرح‌های برتر دهیاری‌های استان گفت: مثلا طرح ساخت اقامتگاه بوم‌گردی دهیاری پرچکوه در ششمین جشنواره طرح‌های برگزیده دهیاری‌های کشور رتبه چهارم را کسب کرد و نشان داد دهیاری‌های استان نیز می‌توانند در کشور حرفی برای گفتن داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید