• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65611
+
-

سود گوجه‌کاران گلستان در جیب دیگران

کشاورزی
سود گوجه‌کاران گلستان در جیب دیگران

کارخانه‌های فراوری گوجه فرنگی در گلستان برخلاف توافق اولیه برای خرید گوجه تولیدی استان با قیمت ۱۲ هزار ریال به کشاورزان اعلام کرده‌اند حاضر به پرداخت این مبلغ نیستند.

 آنها می‌خواهند با سوء‌استفاده از نیاز کشاورزان و ضرورت فروش محصول توسط آنان قبل از فاسد شدن، سود بیشتری به جیب بزنند.

 یکی از گوجه‌کاران گلستان به ایرنا گفت: در نشست با کارخانه‌داران استان توافق شد که هر کیلو گوجه‌فرنگی به قیمت ۱۲ هزار ریال خریداری شود، اما آنها به این توافق عمل نکرده‌اند و گوجه را با قیمت کمتر می‌خرند.

«علیقلی ایمانی» اظهار کرد: قیمت ۱۲ هزار ریال اولیه با احتساب هزینه‌های گوجه‌کاران و درصد سود معمول پیشنهاد شده بود که متاسفانه به آن عمل نمی‌شود.

وی گفت: کارخانه‌داران پارسال گوجه‌فرتگی را هر کیلو حداکثر ۴ هزار و ۵۰۰ ریال از کشاورز خریدند، اما رب را تا قیمت هر کیلو ۲۲۰ هزار ریال در بازار فروختند.

به گفته ایمانی، امسال در گلستان ۱۱۵ هزار تن گوجه‌فرنگی ربی وجود دارد و مسئولان باید حمایت بیشتری از کشاورزان کنند که در شرایط سخت هم دست از تولید برنمی‌دارند.

این گوجه‌کار گفت: کشت گوجه‌فرنگی با وضعیت نابسامان بازار، صرفه اقتصادی ندارد و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت چیزی جز ضرر برای ما باقی نمی‌گذارد.

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان برای رفع مشکل گوجه‌کاران منطقه، نشست‌های کارشناسی را با کارخانه‌داران رب منطقه و فرمانداران و مسئولان بازرگانی دستگاه‌های مرتبط برگزار کرده است.

«عید محمد فاروقی» اظهار کرد: حاصل این نشست‌ها پیشنهاد قیمت خرید گوجه‌فرنگی به قیمت هر کیلو ۱۰ تا ۱۱ هزار ریال توسط کارخانه‌داران بود که این نرخ پیشنهادی با توجه به هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت منطقی و مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: رایزنی برای منطقی شدن نرخ خرید گوجه‌فرنگی از گوجه‌کاران استان در حال انجام است تا انگیزه کشت در سال زراعی آینده از بین نرود و کارخانه‌های فراوری گستان هم در تامین مواد اولیه دچار مشکل نشوند. فاروقی گفت: گلستان ۱۸ واحد تولیدی رب گوجه‌فرنگی با ظرفیت بیش از ۲۱۰ هزار تن فراوری زیر پوشش 2 سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دارد.

وی افزود: این واحدهای تولیدی با سرمایه‌گذاری ۵۳۰ میلیارد ریالی برای هزار و ۳۸۲ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید