• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65471
+
-

ایران و انگلیس در تنش آبی

دولت
ایران و انگلیس در تنش آبی


تنش ایران و انگلیس بعد از توقیف نفتکش ایرانی در نزدیکی‌های تنگه جبل‌الطارق، در ادبیات سیاسی دیپلمات‌های 2کشور اوج گرفته است؛ انگلیسی‌ها مدعی شده‌اند اخیرا 5 قایق تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش کرده یک نفتکش انگلیسی را به آب‌های ایران هدایت کند اما سپاه پاسداران با تکذیب این موضوع اعلام کرده است؛ درصورتی که چنین دستوری داشته باشد، بدون درنگ، با قاطعیت و به‌سرعت نسبت به انجام آن اقدام می‌کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در واکنش به این ادعای انگلیسی‌ها گفته است: آنها یک ادعایی را مطرح می‌کنند تا تنش ایجاد کنند که این ادعاها ارزشی ندارد و این ادعاها را زیاد مطرح کرده‌اند. این حرف‌ها برای پوشاندن نقاط ضعف خود آنها (‌انگلیسی‌ها) است. انگلیسی‌ها 10روز پیش یک نفتکش ایران را با 2میلیون بشکه در نزدیکی‌های تنگه جبل‌الطارق توقیف کردند. بهانه آنها این بود که محموله این کشتی قرار بود در بندری در سوریه تخلیه شود و سوریه تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران این اقدام انگلیس را مضحک خوانده و گفته است: توقف نفتکش ایران کاری احمقانه بود. او گفته که به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعدا درک خواهید کرد.
 
ادعای جدید
در ادامه این تنش‌های آبی بین ایران و انگلیس، سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا مدعی شده است شنا‌ورهای ایرانی درصدد بوده‌اند تا از عبور آزادانه یک کشتی تجاری انگلیسی، از تنگه هرمز ممانعت به عمل آورند.  انگلیسی‌ها مدعی شدند قایق‌های تندروی سپاه قصد توقیف یک کشتی تجاری انگلیس با نام هریتج را داشته‌اند و این کشتی توسط ناوچه اچ.ام.اس مونتروز اسکورت شده اما این ادعا را هم سپاه ایران رد کرد .  در اطلاعیه‌ای که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده، با تکذیب خبر انگلیسی‌ها آمده است: گشت‌های شناور نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس طبق روش‌های جاری و ماموریت‌های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی ۲۴ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه ازجمله شناورهای انگلیسی نداشته است. محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم گفته است: این ادعاها را زیاد تکرار کرده‌اند، البته این را سپاه رد کرد اما این حرف‌ها معمولا برای پوشاندن نقاط ضعف آنها مطرح می‌شود.

مگر ایران عضو اتحادیه اروپاست؟!
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در مصاحبه با ایرنا تأکید کرده که بنادر سوریه اساسا امکان پهلو‌گیری سوپرنفتکش گریس یک را نداشته‌اند، علاوه بر این، حتی اگر مقصد نفتکش سوریه باشد، ایران تحت تحریم اروپا نیست؛ انگلیسی‌ها در حالی اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا را عامل اقدام خود عنوان کرده‌اند که ماه‌هاست با بحران خروج از اتحادیه اروپا دست و پنجه نرم می‌کنند تا جایی که نخست‌وزیر این کشور مجبور به کناره‌گیری شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری مخالفت‌های اتحادیه اروپا با تحریم‌ها و قوانین فراسرزمینی گفت: ادعاهای لندن درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران به لحاظ حقوقی قابل اعتنا نیست و از انگلیسی‌ها می‌خواهیم هر چه زودتر این نفتکش را رها کنند. وی ادامه داد: هم اسناد و مدارک و همچنین تناقضات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که حرف لندن به لحاظ حقوقی چندان قابل اعتنا و توجه نیست مگر اینکه آنها تحت‌تأثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند که ما توصیه نمی‌کنیم در شرایط کنونی، آنها وارد چنین بازی‌ای شوند.

نوش‌جان انگلیسی‌ها!
وزیر خارجه هم درباره توقیف کشتی ایرانی توسط انگلیس اظهار کرد: اقدام انگلیس علیه کشتی ایرانی یک دزدی دریایی است و واضح است که این اقدام از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته است. طرح موضوع تحریم فروش نفت به سوریه نیز از سوی اتحادیه اروپا، ادعایی بی‌معناست؛ زیرا اولا کشورهای اروپایی نفت صادر نمی‌کنند و دوم‌ اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا جنبه‌ای فرامرزی ندارد و برای دیگر کشورهای دنیا لازم‌الاجرا نیست. تحریم‌های اروپا برای آن است که آنها از سوریه نفت نخرند، نه اینکه مانع از فروش نفت کشورهای دیگر به سوریه بشوند. از این‌رو توجیه انگلیس درخصوص توقیف کشتی دریایی بچگانه و مضحک است. ظریف گفته است: انگلیسی‌ها می‌توانند رسما اعلام کنند که نوکر آمریکایی‌ها هستند و از طرف آمریکا اقدام می‌کنند! البته آمریکا نیز با توهینی که به سفیر انگلیس و نخست‌وزیر این کشور کرده، این محبت انگلیسی‌ها را به‌خوبی پاسخ داده است! آقای بولتون گفت بزرگ‌ترین هدیه چهارم جولای، روز استقلال آمریکا را دولت انگلیس با ضبط این کشتی به ما داد و آقای ترامپ نگذاشت کمترین فرصتی از زمان ارسال این هدیه! سپری شود و به سفیر و نخست‌وزیر انگلیس توهین کرد. به قول ما ایرانی‌ها، نوش جان انگلیسی‌ها!

این خبر را به اشتراک بگذارید