• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65446
+
-

جزیره اسرارآمیز

کریم انصاری‌فرد با ترک باشگاه ناتینگهام‌فارست راهی السیلیه قطر شد تا او هم بالاخره بازی در کشورهای عربی را به رزومه‌اش اضافه کند. کوچ یک بازیکن ایرانی دیگر از لیگ‌های سطح اول اروپا به حاشیه خلیج‌فارس، البته اتفاق مثبتی نیست، اما نکته مهم‌تر این است که یکی دیگر از ستاره‌های ملی‌پوش فوتبال ایران نیز دوران حضور در باشگاه‌های انگلیسی را خیلی زود به پایان برد تا باز هم روی این نکته تأکید شود که لیگ جزیره جای مناسبی برای بروز و ظهور استعداد ایرانی‌ها نیست.
  کریم اول؛ کریم آخر
کریم انصاری‌فرد ششمین بازیکن ایرانی است که بعد از پیوستن به فوتبال انگلیس، فقط مدت کوتاهی دوام می‌آورد و این کشور را ترک می‌کند. از سال2000 که کریم باقری به‌عنوان نخستین بازیکن ایرانی راهی جزیره شد و به تیم چارلتون آتلتیک پیوست، تا امروز که یک کریم دیگر بدون هیچ موفقیتی بریتانیا را ترک می‌کند، سال‌های زیادی سپری شده اما در این سال‌ها تنها بازیکنی که موفق شده در باشگاه‌های انگلیس خودش را جا بیندازد، آندرانیک تیموریان است. کریم باقری در فصل 01-2000 به چارلتون پیوست و در طول یک فصل فقط یک‌بار به‌عنوان بازیکن جایگزین به زمین رفت و با 17دقیقه بازی مقابل ایپسویچ‌تاون فقط توانست عنوان نخستین ایرانی تاریخ لیگ برتر را به‌دست بیاورد. او البته بعدها یک عنوان دیگر هم به دست آورد و کارشناسان فوتبال انگلیس به او لقب بدترن خرید تاریخ چارلتون را دادند!
 اولین گل‌ها را آندو زد
بعد از بازگشت کریم باقری، نوبت به آندرانیک تیموریان رسید تا بخت خود را در انگلیس آزمایش کند. آندو در روزهای اوج فوتبالش یعنی همان زمانی که خودش را به ترکیب تیم ‌ملی در جام‌جهانی 2006 تحمیل کرده بود، راهی لیگ برتر جزیره شد. او در نخستین فصل حضورش در انگلیس 21بازی برای بولتون انجام داد و با 2گل زده در لیگ و 2گل در جام‌حذفی، نخستین گلزن ایرانی لیگ‌ انگلیس هم لقب گرفت. البته آندو هم در 3سال بعدی با فولام و بارنزلی هرگز به موفقیت سال اول نرسید اما به هر حال طلسم درخشش ایرانی‌ها در انگلیس را شکست. یک سال بعد از او حسین کعبی به چمپیونشیپ انگلیس رفت و در لسترسیتی بازی کرد. سال‌های بعد هم اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد راهی جزیره شدند که اشکان در لیگ‌برتر و گوچی در چمپیونشیپ نسبتا موفق‌تر از سایر ایرانی‌ها بودند اما این دوران در رزومه شخصی خودشان جزو بهترین سال‌های بازی در زمین فوتبال محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه رضا و اشکان اساسا فوتبال‌شان را در اروپا آغاز کرده بودند و در دسته بازیکنانی که از لیگ ایران به اروپا ترانسفر شدند، جای نمی‌گرفتند. بنابراین موفقیت آنها را نمی‌توان یک انتقال موفق از ایران به انگلیس نامید.
 علی جهانبخش مانده و حوضش
سال گذشته بعد از مدت‌ها باشگاه‌های انگلیسی دوباره به فوتبالیست‌های ایرانی روی خوش نشان دادند. علیرضا جهانبخش به‌عنوان آقای گل هلند به تیم برایتون رسید و انصاری‌فرد و عزت‌اللهی هم به‌ترتیب راهی ناتینگهام‌فارست و ردینگ شدند. انصاری‌فرد در تیمی که سابقه قهرمانی اروپا را هم در کارنامه دارد 12بازی کرد و 2گل زد. او تمرینات آغاز فصل جدید را هم در ناتینگهام آغاز کرد و حتی در بازی دوستانه برای تیمش گل زد اما در نهایت مجبور به ترک جزیره شد. عزت‌اللهی هم با وجود عبور از مصدومیت سختش وضعیت نامشخصی دارد و ظاهرا در لیست خروجی باشگاه ردینگ قرار دارد. می‌ماند فقط علیرضا جهانبخش که او هم هنوز نتوانسته توفیقی که در هلند داشت را در انگلیس تکرار کند. جهانبخش این روزها در تمرینات برایتون حضور دارد اما به اندازه سال گذشته در چشم نیست و حتی صفحه پرکار برایتون در اینستاگرام که فصل گذشته بارها از عکس‌ها و ویدئوهای این بازیکن ایرانی استفاده می‌کرد، امسال چندان روی خوشی به او نشان نمی‌دهد. باید دید بالاخره او می‌تواند طلسم ایرانی‌ها را در جزیره بشکند یا مثل کریم انصاری‌فرد راهش را به سمت‌وسوی دیگری کج خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید