• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65372
+
-

ضعف نظارت بر نانوایی‌ها در چابهار

رعایت نکردن وزن چانه، بهداشت و ساعت پخت و نصب نکردن تابلوی قیمت، برخی از تخلفات نانوایی های کرمان است

گزارش
ضعف نظارت بر نانوایی‌ها در چابهار

برخی خبازان چابهار بهداشت، کیفیت و وزن چانه را رعایت نمی‌کنند و نظارت و بازرسی‌ها در این بخش خیلی ضعیف است. برای همین شماری از مردم چابهار از بی‌کیفیتی نان و ضعف نظارت‌ها و بازرسی‌ها از واحدهای خبازی انتقاد کرده‌اند و خواستار رسیدگی جدی مسئولان برای حل این مشکل شدند. به گزارش ایرنا، سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری شهرستان ویژه چابهار گفت: در برخی بازدیدها رعایت نکردن وزن چانه به خوبی مشهود است به طوری که حتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم وزن چانه کم است. 
 
«رحمدل بامری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: باید اعضای کارگروه آرد و نان چابهار به‌ویژه اتحادیه خبازان، اداره‌های بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، شرکت نفت، بخشداران و غله با افزایش نظارت‌ها و بازرسی‌ها فعالیت واحدهای خبازی را دائماً رصد کنند تا منجر به ارتقای کیفیت نان و رضایت شهروندان شود. سرپرست فرمانداری چابهار گفت: تخلفات خبازان سبب شده نارضایتی مردم روزبه‌روز بیشتر شود؛ حتی برخی خبازان حاضر نیستند تابلو نصب کنند تا مردم از ساعات پخت، قیمت نان، وزن چانه و روزهای تعطیلی آن‌ها باخبر باشند. 

وی گفت: برخی خبازی‌ها حتی مشعلی برای پخت نان ندارند، اما سال‌هاست سهمیه سوخت و آرد دولتی دریافت می‌کنند و برای فریب مردم و مسئولان از سایر خبازی‌ها نان می‌خرند و آن‌ها را در خبازی‌ای که حتی یک نان پخت نمی‌شود، عرضه می‌کنند. 


سهمیه خبازان متخلف

بامری گفت: باید از سهمیه خبازان متخلف کاسته و به سهمیه خبازانی که فعالیت خوبی دارند و نان باکیفیتی پخت می‌کنند، اضافه شود. وی گفت: سهمیه آرد خبازی‌های چابهار باید بر اساس جایگاه، جمعیت و تعداد مسافران ورودی در نظر گرفته شود.  رئیس اتحادیه خبازان چابهار نیز گفت: وزن چانه به دلیل نوع آب و هوای ساحلی این منطقه کاهش یافته و نسبت به سایر مناطق کاملاً متفاوت است. 

«حسین امانی» افزود: مشکلات را بررسی و برای تحویل نان باکیفیت به مردم تلاش می‌کنیم. وی ادامه داد: برخی خبازی‌ها رعایت حال مردم را نمی‌کنند و انواع تخلفات را انجام می‌دهند و باید با آنان برخورد شود. 


رعایت نشدن ساعت پخت نان 

بخشدار مرکزی چابهار نیز گفت: برخی خبازی‌ها ساعت پخت نان را رعایت نمی‌کنند و فقط ۲ ساعت پخت دارند.  «شمسیه شیرخانزهی» افزود: در بازدید از برخی خبازی‌ها شاهد عرضه نان بسته‌بندی هستیم، ولی در عمل هیچ نانی در داخل نانوایی پخت نمی‌شود، چون مشعل ندارند. 


بازرسی مستمر

بخشدار دشتیاری نیز گفت: عملکرد مسئولان و مطالبه‌گری مردم برای کیفیت و بهبود وضعیت نان در شرایط مناسبی نیست.  «جمشید سارانی» افزود: امیدواریم با بازرسی‌های مستمر و بازدیدها کیفیت نان بهتر شود. 

معاون اداره صنعت، معدن و تجارت چابهار نیز گفت: ۱۰۵ خبازی در این شهرستان وجود دارد که ۸۱ واحد خبازی حمایتی شامل ۳۸ واحد روستایی با سهمیه ۷۲۱ تن، ۴۳ واحد شهری با سهمیه ۹۲۲ تن، یک واحد نانوایی در زندان با سهمیه ۲۲ تن و یک واحد آموزشی با سهمیه ۲۰ تن آرد فعال هستند.  «محمد عطایی» افزود: خبازی‌های آزادپز ۲۴ واحد شامل 7 واحد روستایی با سهمیه ۱۱۴ تن و ۱۷ واحد با سهمیه ۳۷۰ تن آرد هستند. 

وی گفت: در مجموع واحدهای حمایتی و آزادپز شهر چابهار ۶۰ واحد با سهمیه 1۳۳۴ تن و خبازی‌های حمایتی و آزادپز روستایی ۴۵ واحد با سهمیه ۸۳۵ تن آرد هستند. معاون اداره صمت چابهار ادامه داد: بازرسی‌ها از خبازی‌ها انجام می‌شود. به طوری که در ماه جاری ۴۲ مورد پرونده در حوزه شهری و ۳۹ مورد در خبازی‌های روستایی تشکیل شده است. وی گفت: در بازدیدها و بررسی‌های انجام‌شده 7 خبازی به دلیل عدم رعایت بهداشت، یک مورد نصب نکردن تابلو و تعدادی تخلفات دیگر متخلف تشخیص داده شدند. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار نیز گفت: در چند ماه اخیر ۲۸ بازدید مشترک، ۹ مورد نمونه‌برداری نان و 3 مورد نمونه‌برداری نمک تصفیه‌شده بدون ید انجام شده است.  «محمد حسین بر» افزود: در این بازدیدها ۹۲۰ کیلوگرم آرد تاریخ مصرف گذشته کشف و معدوم، و 3 خبازی نیز پلمب شد. وی ادامه داد: ۲ واحد خبازی بر اساس تخلفات بهداشتی به تعزیرات حکومتی معرفی و برای 4 واحد اخطاریه بهداشتی صادر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید